Är detta en texasciklid, H. cyanoguttatus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Är detta en texasciklid, H. cyanoguttatus?

    Jahopp, då behöver jag experthjälp att identifiera en ciklid igen. En av butikerna behövde lediga kar så jag plockade hem lite bumlingar för att sälja vidare, en av dem ger mig dock lite huvudbry. Det ser ut som en texasciklid men den saknar många av fläckarna speciellt på kinderna som jag såg på de texas(carpintis) jag hade tidigare. Första tanken var att det var en Herichthys cyanoguttatus men jag har aldrig sett dem tidigare så jag hoppas att ni kan hjälpa mig.
    Så vad tror ni, vad kan det vara för nåt?

    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    #2
    Tycker mig nästan se en Vieja

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Hehe tro det eller ej men en enad panel på Cichlid Madness säger Kamfa Flowerhorn. Riktigt skönt skönt köp i så fall. Och oväntat.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        Användare
        • september 2003
        • 788

        #4
        Ja du, har jag inte alltid sagt att du har flyt med firrarna???

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Haha jo, synd bara att jag inte utnyttjar flytet utan byter in dom till höger och vänster i alla fall. Jag måste ha fler kar!!!!!!!!!!
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Mattias Andersson
            Användare
            • september 2003
            • 788

            #6
            Skaffa ett 720, kolla bara på mig, har dovii och midasen i samma.....

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Jo fast i mitt fall är det nog bättre med flera kar än ett stort, jag har kanske flyt med att hitta fiskar men att få dem att samsas har jag mindre flyt med. Eller också är jag bara onödigt försiktig jag vet inte, det känns i alla fall som att typ alla fiskar jag byter in byter jag in pga att det är bråk i karet. Men det funkar bra i 375an nu... (knacka i trä) ;P
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                Användare
                • september 2003
                • 788

                #8
                Visst det bråkas ibland i mitt 720 osså, men det får man ta...... Men, om man jämför med när jag hade zonatumen i 375, så är det mycket lugnare i 720..... så jag tycker att den där extra 1/2 metern ger grymt mycket...

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #9
                  Jag hade nog tagit det för en cyanoguttatum i brist på annat, hur pass ofta har den här flowerhornen varit i Sverige? Cyanoguttatumen har jag sett här ett antal omgångar. Fast kom gärna med fler bilder för denna var väldigt mörk.
                  Och kan jänkarna prestera några spektakulära gissningar så kan jag det också. Kolla i Aqualoggen Cichlids 3 på sidan 94 längst upp till höger. Vad sägs om H Tomasopoensis?
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • mrgreed
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 494

                    #10
                    >Mattias
                    Har Doviina lekt än?
                    Dem ändrar inte lite personlighet när dem gör det utan mycket i.o.f tror jag du fick den minst agressiva av Jinnarparens hanar men ändock det går fort när dem börjar smälla på (bara ett varningens finger)håll koll!

                    Mvh
                    Danne

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      jinnarparen: Nä jag har ingen aning, jag har varken sett cyanoguttatus eller någon kamfa i verkligheten och majoriteten av bilderna man hittar på nätet är tagna med blixt så jag rättar mig bara efter vad majoriteten säger. Men jag ska posta lite bilder på ett flowerhornforum också innan jag tar den teorin till mig på allvar.
                      Nåja, fisken är grymt svår att fota men här är lite nya ljusare bilder.






                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #12
                        Den påminner till viss del om cyanoguttatum, jag tror inte att det är en sådan. Kanske en flowerhorn eller en hybrid av något slag, såvida det inte är en för Sverige okänd art.

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Vad är det med mig och fiskar som inte går att identifiera!?? ;P
                          Jag tror du har rätt Ludensis, en på ett flowerhorn-forum sa ungefär samma sak och han verkade säker på sin sak, han sa att det till största delen är en cyanoguttatus men den har en liten del korsning från någon annan art. En Kamfa Flowerhorn var det dock inte. Och jag har letat runt hela nätet efter bilder på en likartad Kamfa men inte funnit en enda en. Ännu en unik fisk är alltså i min ägo. Men den här gången nöjer jag mig med de svar jag fått hitills, det är bara jobbigt att sitta och älta vilka arter som är korsade.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Adamanteus

                            #14
                            Påminner väldigt mycket om min cyanoguttatum jag har i mitt 720.

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              Jo det verkar som att det till största delen är en cyanoguttatus, men en ren cyanoguttatus är det inte enligt amerikanarna.
                              Nåja fisken är såld nu i alla fall, den tog ihjäl min andra hybrid som nog var min absoluta favoritfisk så då fixade jag bara inte att ha den kvar längre. Nu är det lite "snällare" bamsingar som gäller för min del, jaguarciklid och påfågelciklid, jag är trött på alla problem.

                              Här är sista bilden jag har på texashybriden, är den inte redan såld så finns den på Akvariecenter i Luleå.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...