Frisimmande Yngel från Vieja Synspila!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • april 2003
    • 429

    Frisimmande Yngel från Vieja Synspila!!

    Tips: Hur får man de små ynglen att överleva?

    De har precis blvigt frisimmande!!

    Paret vaktar dem noga!

    Ska jag har en lampa tänd nattetid eller gäller det bara så länge det är Rom?

    Kom gärna med tips!!!
    Skulle vara kul om jag får några småttingar kvar den här gången!

    Ps, den här gången så går paret ensamma i ett 540 liters, bara några malar.
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Grattis till ynglen. Man kan ha en lampa tänd då ser föräldrarna var ynglen är, men det gör å andra sidan de andra fiskarna också. I regel brukar ynglen samlas i en grop eller något annat tillhåll när det blir kväll. Eftersom föräldrarna finns intill brukar ynglen klara sig ganska bra, såvida det inte finns malar i akvariet som härjar på nätterna. Då finns risk att ynglen blir uppätna. Om du inte märker någon drastisk minskning av kullen kan du vänta och se, annars släpp över dem till ett annat kar. Det bästa är om ynglen får gå hos föräldrarna den första tiden. Sen kan man släppa över dem i ett annat kar.

    Kommentar

    • Lejonmarie
      Användare
      • april 2003
      • 429

      #3
      Ok! Jag provar en lampa, och vist det går några malar där. Hanen motar bort malen ständigt. jag ska försöka fiska upp malen och släppa i honom i ett annat kar får se om jag kan få kvar några av ynglen!!

      Fler tips!!!!
      ;-) LejonMarie
      540L Vieja synspila
      500L Cichlasoma bocourti

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

      Kommentar

      • Lejonmarie
        Användare
        • april 2003
        • 429

        #4
        När börjar de små att käka någonting?

        Nån som vet!?
        ;-) LejonMarie
        540L Vieja synspila
        500L Cichlasoma bocourti

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

        Kommentar

        • Nicke
          Användare
          • april 2002
          • 74

          #5
          Så fort den så kallade gulesäcken (tror det heter så) är borta (det vill säga när de simmar fritt)brukar jag mata på ordentligt, annars dör de av snabbt. Jag skulle mata nu omgående.

          Jag brukar använda "nappflaska" En tom liten mjuk plastflaska av samma typ som symaskinsolja brukar finnas i och sedan en plastslang på denna. Då kan man lätta sticka ner slangen bland alla små och pumpa ut blandningen av mat och vatten som man har i den lilla flaskan. Då hamnar maten hos de små och du slipper sticka när handen och göra mamma och pappa arga. Mata 3 ggr om dagen...så här gör jag och det funkar...finns säkert bättre sätt.

          Kommentar

          • Lejonmarie
            Användare
            • april 2003
            • 429

            #6
            Tackar tackar för det tipset!

            Vad matar du med????

            Vore såå trevligt att få några småttingar kvar!!
            ;-) LejonMarie
            540L Vieja synspila
            500L Cichlasoma bocourti

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

            Kommentar

            • Lejonmarie
              Användare
              • april 2003
              • 429

              #7
              Detta har jag hemma. Nått jag kan använda i små mängder och späda med vatten??
              Räkmix
              Flingfoder
              (Pellets)
              Granulit

              Har tyvärr inge Mysis eller liknade kvar!

              Min första tanke är att smula sönder lite av flingforet!!och blanda med vatten.

              Snälla hjälp!
              ;-) LejonMarie
              540L Vieja synspila
              500L Cichlasoma bocourti

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

              Kommentar

              • Nicke
                Användare
                • april 2002
                • 74

                #8
                Tror inte det spelar så stor roll vad av ovanstående du matar med bara du ser till att mata ofta och ser till att det är så finfördelat att inga andra fiskar i karet är intresserade av att äta upp maten. Tänk också på att stänga av pumpen eller i alla fall minska faten på den när du matar så inte allt hamnar i filtret utan kommer ner till de små.

                Kommentar

                • Leopoldi
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1082

                  #9
                  Jag kör sönder smulad räkmix till mina guldsömsyngel.....dom växer så det knakar.

                  Kommentar

                  • Lejonmarie
                    Användare
                    • april 2003
                    • 429

                    #10
                    Tackar tackar!
                    Jag ska testa både smulad räkmix och lite flingfoder!

                    Bra tips med att stänga ner pumparan tillfälligt,det är bra drag i dem så det kan behövas!
                    Jag har provmatat en omgång med smulad flingfoder och de små verkade pigga på det!

                    Tackar tackar för tipsen!

                    Lycka till Leopoldi med dina guldsömsyngel, det är en maffig firre!!!
                    ;-) LejonMarie
                    540L Vieja synspila
                    500L Cichlasoma bocourti

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Eftersom att syd och centraler lätt blir missbildade när de äter för dåligt så matar jag alltid med nykläckt(!) Artemia + annat (torrfoder, räkmix, golden fry). Du kan skaffa fryst Bosmina och även en kultur mikromask. Maten är väldigt viktig i början. Centralyngel är bättre på att käka torrfoder än t ex många Aequidens.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Lejonmarie
                        Användare
                        • april 2003
                        • 429

                        #12
                        Hej

                        Var iväg i dag och fick tag på ett litet fint yngelkar till dem.
                        Vilken temperatur ska man ha i karet till dem små ynglen??

                        Jag kan tänka mej att nu är det mata mata som gäller och täta vattenbyten!

                        Kom gärna med fler tips för att få ynglen i det lilla akvariumet att överleva.
                        ;-) LejonMarie
                        540L Vieja synspila
                        500L Cichlasoma bocourti

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          Grattis i efterskott! Kul att du har fått yngel av det mycket fina paret! Har ju sett dom live så att säga
                          Anders L

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • april 2003
                            • 1888

                            #14
                            Tempen kan du väl ha lite högre än vanligt så de växer på bra, sedan är frågan vad du tänkt dig med ynglen? Ska du dra opp några så är det stenhård gallring som gäller om du inte har världens kar till ynglen. Berätta gärna hur många yngel du tagit hand om och hur stor baljan är och vad avsikten är med ynglen, dra opp dom för att sälja eller vad?

                            Hade ju själv lek förra året på mitt par jag hade, därifrån har jag nu 9 st kvar som är runt 7 cm och då har jag verkligen inte gått in för tillväxt. Men de som är kvar är fina och har börjat växa på bra nu, 5 st går i 200 l och 4 i 150. Sen har jag sålt 2*20 st till en affär. De kommer att behöva yta rätt så snart om du ska dra opp några djur till schysst storlek. Har du tänkt att sno alla yngel eller låter du merparten av svärmen gå kvar hos föräldrarna?

                            Grattis förresten!

                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • Lejonmarie
                              Användare
                              • april 2003
                              • 429

                              #15
                              Det är ett helt nytt område att dra upp yngel.
                              Men man lär så länge man lever, därför behöver jag många tips!!

                              Här om kvällen så var jag iväg och köpte ett jättefint liten yngelkar. troligen 30 liter eller nått i den stilen med pump och beslysning.

                              Jag sög upp mer än hälften och flyttade till Yngelkaret. Ett problem var att jag glömde köpa en extra värmare till karet. Men när jag tog tempen så var det ca 25 grader. Dan efter så stog alla ynglen vid ytan.. jag viste inte varför och märkte då att pumpen inte snurrade så jag satt ner en liten Fluval pump! MEN det var inte ett smart drag för dan efter så låg alla ynglen död i filtert. trolgen föör stark pump, snyft

                              Kvar går nu hälften i karet!! de växer och ser pigga ut.

                              Så jag behöver tips för det vore trevligt att får kvar, tänkte ev sälja några till affären och ha några kvar. Det är många som är intresserade så det vore roligt att sprida firen lite!

                              Ja det är snygga och det är ett fint par som tydligen har fattat tycka för varandra!

                              Ps, jag har samtidigt lek på mitt guldsömspar som går i ett annat kar. Mycket lek är det !
                              ;-) LejonMarie
                              540L Vieja synspila
                              500L Cichlasoma bocourti

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                              Kommentar

                              Arbetssätt...