Tänt eller släckt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke
    Användare
    • april 2002
    • 74

    Tänt eller släckt

    Spelar det egentligen någon roll för fiskarna om det är tänt eller släckt i akvariet...eller är det bara vi som bryr oss?
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Vi och växterna.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Det är mest vi. Däremot bör det nog finnas en dygnsrytm, annars stressas fiskarna. Det vill säga, du bör inte ha kolmörkt eller tänt hela tiden. Många odlare har bara ett par glödlampor som ambient ljus och tänder bara ramperna när de är i rummet. Det räcker gott.

      Jag har själv bara tänt 4 timmar om dagen (ramper), men fundera på att övergå till att endast tända när jag är där och skaffa två-tre ambienta. Min ambienta lampa är nu tänd från kl 12:00.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Jag har sett tydliga tecken på att fiskarna bryr sig om det är släckt eller tänt i karet, såväl vid lekbeteende som övriga beteenden, de bryr sig även i hur lång belysningstiden är och försöker dra sig till skuggiga områden om det är tänt för länge och "varvar ner" om det helt plötsligt släcks mitt på dan. Kolmörkt bör det inte vara annat än då fiskarna ska sova, det är i alla fall min tolkning av fiskarnas beteenden. De enda fiskarna som verkar må gott av att lyset släcks mitt på dan är de nattaktiva arterna.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Jo, det är klart att man kan sressa dem genom att ha tänt 48 timmar eller skapa mycket hastiga ljusskillnader. Men att ha en ljusramp tänt är ganska meningslöst för fiskarna. Normal rumsbelysning (glödlampa) räcker ju och en hyfsad regelbunden dygnsrytm...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Fiskarna använder ju ögonen så visst spelar det viss roll om det är tänt eller släckt. Ciklider "ser" inte i kompakt mörker och deras mörkerseende varierar rimligen (det finns förstås en blind ciklid). Hanarnas glada färger ska ju visas upp. Grumligt vatten påverkar parningssystem hos både viktoriaciklider (Pundamilia) och smörbultar (sandstubb). Jag har ingen riktig data på det men sandstubb verkar helt klart aktivare när det är solsken. Alla känner ju till historier om när man har bäst fiskelycka. Hästnosar som tumlar runt i solgass tycker rimligen illa om svagt ljus och våra lysramper kommer aldrig i närheten av vad de är "vana" vid. Andra fiskar lever djupare eller kanske i floder med grumligt vatten och överhängande träd så generellt sett så bör det vara som Zaphi skriver. Det viktiga är att ha belysning så att de ser och skaffar en dygnsrytm. Att man ska släcka på natten är självklart.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...