Små Gymnogeophagus ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Små Gymnogeophagus ?

    I boken "Små cichlider" finns Gymnogeophagus meridionalis medtagen
    som en "liten" ciklid. Eftersom små ciklider alltid är extra intressanta då de går att hålla i något mindre burkar så undrar jag om det finns fler Gymnogeophagus eller andra Uruguay ciklider som kan kallas "mindre" och klassas som små/Dvärgciklider?. Det har ju de snaste åren varit åtminstone 2 resor där Ncs:are varit i Urugyau och fångat ciklider. nu senast Ola Sjödin med flera. Har dessa fått med sig hem någon "mindre" art ? eller har någon sådan importerats på annat sätt ?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag vet ingen mindre än just meriodionalis och andra i samma storlek. Inga dvärgciklider som är jordätare i det området (edit: justerade texten lite!).
    Senast redigerad av DaRe; 06 maj 2011, 09:03.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Apistogramma combrae fångas också i Uruguay om jag inte har fel för mig.

      mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        I boken "Små cichlider" finns Gymnogeophagus meridionalis medtagen
        som en "liten" ciklid. Eftersom små ciklider alltid är extra intressanta då de går att hålla i något mindre burkar så undrar jag om det finns fler Gymnogeophagus eller andra Uruguay ciklider som kan kallas "mindre" och klassas som små/Dvärgciklider?. Det har ju de snaste åren varit åtminstone 2 resor där Ncs:are varit i Urugyau och fångat ciklider. nu senast Ola Sjödin med flera. Har dessa fått med sig hem någon "mindre" art ? eller har någon sådan importerats på annat sätt ?
        Apistogramma Borellii fångade i Uruguay har tagits in i Sverige. Och Apistogramma cf Commbrae fångade i Uruguay har tagits in till Norge.
        Dessa två arter är de enda "dvärgciklid arter" som kan hittas i Uruguay.
        Även om G. Meridionalis och G. Rhabdotus är relativt små växta, så är de definitivt inte att räkna som "dvärgciklider".

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Den ganska nyligen beskrivna G.tiraparae finner jag mest intressant i sammanhanget kring G.meridionalis... Med tanke på både ursprung samt storlek etc etc... Även om den i likhet med meridionalis inte är en "dvärg" per definition. ( Gick troligen under handelsnamnet G.sp.San Borja tidigare)



          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • maj 2002
            • 387

            #6
            Ursprungligen postat av A C-son
            Den ganska nyligen beskrivna G.tiraparae finner jag mest intressant i sammanhanget kring G.meridionalis... Med tanke på både ursprung samt storlek etc etc... Även om den i likhet med meridionalis inte är en "dvärg" per definition. ( Gick troligen under handelsnamnet G.sp.San Borja tidigare)



            Mvh/Andreas.

            Hittade en fin bild på den i den här tråden. Liknar Gymnogeophagus Gymnogenys väldigt mycket. Är en munruvare som den också.

            Kommentar

            • Felipe
              Användare
              • april 2002
              • 327

              #7
              Hej pa er!
              G.tiraparae (ex.San Borja), tillhör Gymnogenys Gruppen, blir runt 18cm (hanar) och 13cm (honor).
              G.meridionalis tillhör Rhandotus Gruppen, blir runt 11cm. (hanar) och 8cm. (honor).
              Har en del bilder....nagra pa denna länken; www.aqvaterra.com
              Och sen en hel del pa Facebook, kolla pa "Aqva Terra Eco Tours" och sen ga till Foto albums....finns ett album med namn "Fishes from the third group dec. 2010", där finns bilder pa G.tiraparae och pa G.n.sp. "Sarandí" som kan vara "meridionalis" ni pratar om (?).

              Ha det!
              Felipe
              Felipe

              Kommentar

              • Pelle
                Användare
                • maj 2002
                • 387

                #8
                Ursprungligen postat av Felipe
                Hej pa er!
                G.tiraparae (ex.San Borja), tillhör Gymnogenys Gruppen, blir runt 18cm (hanar) och 13cm (honor).
                G.meridionalis tillhör Rhandotus Gruppen, blir runt 11cm. (hanar) och 8cm. (honor).
                Har en del bilder....nagra pa denna länken; www.aqvaterra.com
                Och sen en hel del pa Facebook, kolla pa "Aqva Terra Eco Tours" och sen ga till Foto albums....finns ett album med namn "Fishes from the third group dec. 2010", där finns bilder pa G.tiraparae och pa G.n.sp. "Sarandí" som kan vara "meridionalis" ni pratar om (?).

                Ha det!
                Felipe
                Härliga bilder, alltid lika kul att kika in på din hemsida, Felipe! Men det börjar alltid "krypa" i kroppen efter en stund......."reslust" tror jag det kallas!

                Kommentar

                • Felipe
                  Användare
                  • april 2002
                  • 327

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pelle
                  Härliga bilder, alltid lika kul att kika in på din hemsida, Felipe! Men det börjar alltid "krypa" i kroppen efter en stund......."reslust" tror jag det kallas!
                  Kul att du gillar den!!, har du kollat pa Facebook da???....där finns det massor av härliga bilder ocksa!!
                  Felipe

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Om det bara gick att köpa dessa vackra gymnogeoarna i Sverige. Dåligt utbud helt klart.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Felipe
                      Användare
                      • april 2002
                      • 327

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Om det bara gick att köpa dessa vackra gymnogeoarna i Sverige. Dåligt utbud helt klart.
                      Jag ska till Norge i juni och tala ( = ljuga ? ) om Uruguays ciklider....kan kolla om det gar att fa utförseltillstand i tid.
                      Felipe

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Du, det låter riktigt(!!!) intressant.

                        Vad kan du få tag på i så fall tror du?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Felipe
                          Användare
                          • april 2002
                          • 327

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Du, det låter riktigt(!!!) intressant.

                          Vad kan du få tag på i så fall tror du?
                          Är det ciklider sa brukar jag ha det mesta hemma, men fragan är om jag hinner fa utförseltillstand i tid....i vanliga fall brukar det ta mellan 5 och 6 veckor....och jag aker den 14/juni.
                          Felipe

                          Kommentar

                          • Felipe
                            Användare
                            • april 2002
                            • 327

                            #14
                            Ursprungligen postat av HåkanM
                            I boken "Små cichlider" finns Gymnogeophagus meridionalis medtagen
                            som en "liten" ciklid. Eftersom små ciklider alltid är extra intressanta då de går att hålla i något mindre burkar så undrar jag om det finns fler Gymnogeophagus eller andra Uruguay ciklider som kan kallas "mindre" och klassas som små/Dvärgciklider?. Det har ju de snaste åren varit åtminstone 2 resor där Ncs:are varit i Urugyau och fångat ciklider. nu senast Ola Sjödin med flera. Har dessa fått med sig hem någon "mindre" art ? eller har någon sådan importerats på annat sätt ?
                            Hakan; jag tog emot en grupp fran Norge för nagra manader sen...2 av killarna tog med sig bägge arter apistos som vi har i Uruguay...jag kan kolla upp om de lyckades fa lek pa dem?
                            Felipe

                            Kommentar

                            • järnvägar
                              Användare
                              • mars 2008
                              • 87

                              #15
                              Ursprungligen postat av Felipe
                              Jag ska till Norge i juni och tala ( = ljuga ? ) om Uruguays ciklider....kan kolla om det gar att fa utförseltillstand i tid.
                              Är Skåne med på resplanen? Hade varit roligt att få träffa en Sydamerikan som man kan prata med

                              Peter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...