Apistogramma, rätt eller fel hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gullberg
    Användare
    • april 2011
    • 55

    Apistogramma, rätt eller fel hona?

    Hej , jag var på akvarielagret idag och letade efter någon fin Apistogramma. Till slut fastnade jag för, apistogramma agassizii "Alenquer", problemet var att de gick tillsammans med en massa Nannacara anomala, och det gjorde att det var svårt att direkt se vilka som var apisto honorna, även personalen verkade ha svårt att direkt peka ut dem.

    Jag bestämde mig för 1+2 och de fiskades upp av en äldre trevlig herre som verkade säker på sin sak. När jag kommer hem och ska koppa in dem upptäcker jag direkt att honorna ser helt olika ut....suck...shit...tänkte jag , jag har fått en nannacara istället. Eftersom jag har 12mil till affären är det inte helt lätt att bara åka tillbaka och reda ut saken och det som gjorde saken värre är att efter att jag sökt på nätet på, apistogramma agassizii "Alenquer" female, så får jag upp helt olika bilder på honorna...jaha..vilken är rätt?

    jag har en slank sak som ser ut ungefär så här;

    Macho selvagem de Apistograma agassizii "alenquer" em aquário de águas escuras


    och en mera trind sak som påminner om denna;



    eller är det rent av en Nannacara...

    Uppskattar lite hjälp och kött på benen innan jag åker 12 mil tillbaka till akvarielagret...

    Daniel
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Ajdå inte kul om sånt händer. Välkommen hit till forumet om inte annat!!

    Tyvärr är jag långt ifrån en expert. Har du bilder på dina egna firrar? Så man kan se?

    Annars spontant skulle jag tippa på att apistogramman är den slankare av dem.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Gullberg
      Användare
      • april 2011
      • 55

      #3
      Nej , tyvärr inga bilder just nu. De är precis nya i akvariet och gömmer sig mest bland alla löv. Den lilla "trinda" saken är för tillfället i ett annat akvarie och den slankare, som jag är rätt säker på att det i alla fall är någon slags Apisto hona...går med hanen. Om jag inte kommer iväg till akvarielagret inom några dagar så ska jag försöka ta lite bilder.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        jättesvårt att avgöra vilken sorts hona en apistohona är. De är ju gula nästan alla och ser i princip likadana ut. Det är nog bara hanarna som kan avgöra om honan är av samma art.
        Det är inget vetenskapligt men det är inte enkelt.
        Här bilder på två agasiizihonor köpta på olika ställen. De ser inte precis likadana ut.
        Den vänstra har lekt med hanen 1 gång, så den honan är en riktig agasiizihona.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Pelle
          Användare
          • maj 2002
          • 387

          #5
          Ursprungligen postat av Gullberg
          Hej , jag var på akvarielagret idag och letade efter någon fin Apistogramma. Till slut fastnade jag för, apistogramma agassizii "Alenquer", problemet var att de gick tillsammans med en massa Nannacara anomala, och det gjorde att det var svårt att direkt se vilka som var apisto honorna, även personalen verkade ha svårt att direkt peka ut dem.

          Jag bestämde mig för 1+2 och de fiskades upp av en äldre trevlig herre som verkade säker på sin sak. När jag kommer hem och ska koppa in dem upptäcker jag direkt att honorna ser helt olika ut....suck...shit...tänkte jag , jag har fått en nannacara istället. Eftersom jag har 12mil till affären är det inte helt lätt att bara åka tillbaka och reda ut saken och det som gjorde saken värre är att efter att jag sökt på nätet på, apistogramma agassizii "Alenquer" female, så får jag upp helt olika bilder på honorna...jaha..vilken är rätt?

          jag har en slank sak som ser ut ungefär så här;

          Macho selvagem de Apistograma agassizii "alenquer" em aquário de águas escuras


          och en mera trind sak som påminner om denna;



          eller är det rent av en Nannacara...

          Uppskattar lite hjälp och kött på benen innan jag åker 12 mil tillbaka till akvarielagret...

          Daniel

          Den första bilden du länkar till är en Hane, och den andra är en hona.
          Är du orolig att du har fått med en Nannacara hona? Det ser jag som helt omöjligt. Man kan inte förväxla en Nannacara Anomala hona med en Agassizi hona. Det skulle inte ens en högstadie-prao lyckas med.

          Fanns det fler Apistogramma arter i samma akvarium? Om inte, så kan du vara lugn.
          det som brukar kunna gå fel när man köper apistogramma arter är att man kan få med så kallade "sneak-hanar" som inte har utvecklat han-attribut (färger, fen-storlek osv). De kan likna honor väldigt mycket. Om de får chans att gå i ett akvarium där de inte blir dominerade av en större hane, så utvecklar de färger och fenor, även om de har kommit upp i ålder.

          Kommentar

          • Gullberg
            Användare
            • april 2011
            • 55

            #6
            Jo, jag inser nu att den första bilden nog ska vara en hane enligt den som tagit bilden, jag sökte på "female" och då kom den bilden upp. Jag vet inte vad det är för apistohane, men det är ingen alenqeur. Nej det gick inga andra apistos i det akvariet, men det verkar som akvareilagret har en "apistohörna" så det är ju troligt att det gått andra apistos där tidigare och att det funnits honor kvar från andra varianter...nannacarorna som gick där var ungfisk, bleka nästan gula och som amatör på apistos var det int ehelt lätt att se skillnad faktiskt. De två jag fick med mig hem kankse är två apistophonor men de har helt olika kroppsform. någon hane är det inte , så pass mycket kan jag med bestämdhet säga.

            Vi får se hur de utvecklar sig så ska jag se om jag kan ta lite foton på mina egna fiskar och länka till.

            Kommentar

            • Pelle
              Användare
              • maj 2002
              • 387

              #7
              Ursprungligen postat av Gullberg
              Jo, jag inser nu att den första bilden nog ska vara en hane enligt den som tagit bilden, jag sökte på "female" och då kom den bilden upp. Jag vet inte vad det är för apistohane, men det är ingen alenqeur. Nej det gick inga andra apistos i det akvariet, men det verkar som akvareilagret har en "apistohörna" så det är ju troligt att det gått andra apistos där tidigare och att det funnits honor kvar från andra varianter...nannacarorna som gick där var ungfisk, bleka nästan gula och som amatör på apistos var det int ehelt lätt att se skillnad faktiskt. De två jag fick med mig hem kankse är två apistophonor men de har helt olika kroppsform. någon hane är det inte , så pass mycket kan jag med bestämdhet säga.

              Vi får se hur de utvecklar sig så ska jag se om jag kan ta lite foton på mina egna fiskar och länka till.
              Jo, det blir lite lättare om vi får bilder på de aktuella fiskarna

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Ursprungligen postat av Pelle
                Är du orolig att du har fått med en Nannacara hona? Det ser jag som helt omöjligt. Man kan inte förväxla en Nannacara Anomala hona med en Agassizi hona. Det skulle inte ens en högstadie-prao lyckas med.
                Det slog mig också men så tänkte jag at kanske riktigt unga fiskar är lika?!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 804

                  #9
                  Hej.
                  Får nog hålla med Pelle.Hanar kan se ut som honor när det finns en dominant hane.
                  mvh Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • Gullberg
                    Användare
                    • april 2011
                    • 55

                    #10
                    Har tagit lite bilder nu. Hoppas få upp dem ikväll, men jg tror att jag redan får göra en så kallad "pudel"... när de nu fått lugna sig lite och den mystiska fisk X har ett eget akvarium , så har den sträckt på sig och "lagt" fjällen. Är ganska övertygad nu att det är en väldigt tilltufsad och hunsad liten Alenquer hane.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Ser jag fram emot!!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Gullberg
                        Användare
                        • april 2011
                        • 55

                        #12
                        Först bilder på honan? som går med hanen, han skymtar på en bild, han ville inte bli fotad. får prova mera imorgon.

                        sedan fisk x som då troligen är MisterX och inte MissX

                        Kommentar

                        • Gullberg
                          Användare
                          • april 2011
                          • 55

                          #13
                          och lite bilder på de andra invånarna när jag ändå har photoshop igång

                          Corydoras Duplicareus VF
                          Corydoras Sterbai
                          Corydoras Pygmaeus
                          Otocinclus Macrospilus

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Ser ut som en otocinclus vittatus, men det är bara för det är vad det stod på lappen på de jag köpte och de ser likadana ut...
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Gullberg
                              Användare
                              • april 2011
                              • 55

                              #15
                              Som jag förstått det så ska Vittatus ha en distinkt vit rand ovanför den svarta på kroppen och INTE ha en stor svart punkt på stjärtbasen utan randen mera löses upp.




                              men nu var det ju inte ottosarna vi skulle reda ut vad tror du om mina agazizzi?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...