VF Påfåglar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    VF Påfåglar?

    Under min tid som akvarist tror jag aldrig att jag har sett vildfångade påfågelsciklider någon gång. Jag har i och för sig inte varit på jakt efter det tidigare, men jag kan inte heller dra mig till minnes att jag har kommit i kontakt med det i någon butik.

    På mitt arbete skall jag dra igång två stora jättekar där det ena skall innehålla storvuxen amazonasfisk. Jag har därför börjat hålla ögonen öppna efter fina påfåglar men över allt ser jag bara samma massproducerade Oscars av olika odlingsvarianter. Finns det överhuvud taget VF eller F1or av Astronotus spp. i omlopp inom landet? Någon som vet?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Ola Sjödin
    Under min tid som akvarist tror jag aldrig att jag har sett vildfångade påfågelsciklider någon gång. Jag har i och för sig inte varit på jakt efter det tidigare, men jag kan inte heller dra mig till minnes att jag har kommit i kontakt med det i någon butik.

    På mitt arbete skall jag dra igång två stora jättekar där det ena skall innehålla storvuxen amazonasfisk. Jag har därför börjat hålla ögonen öppna efter fina påfåglar men över allt ser jag bara samma massproducerade Oscars av olika odlingsvarianter. Finns det överhuvud taget VF eller F1or av Astronotus spp. i omlopp inom landet? Någon som vet?
    Jag har sett vid något enstaka tillfälle och de är så himla balla att man nästan köper dem på stört utan att ha plats för dem.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      Jag frågade för ett par år sedan http://discus.ms/ om han kunde få fram. Om jag inte missminner mig helt skulle det gå att skaka fram om man köper lådvis av dem.

      Var även i kontakt med någon i tyskland som lovade att det gick få fram per låda.
      fish r friend

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Min tanke var att det borde gå att få tag på i och med att det fångas mycket annan fisk i de trakterna. Skillnaden är väl då att en odlad kan säljas för 40-50kr och en VF i motsvarande storlek förmodligen skulle kosta rejält mycket mer. För några år sedan var det ju inte speciellt vanligt med VF scalarer heller pga av den orsaken så vitt jag förstår.

        Jag får ta och ringa runt lite och försöka lösa detta.

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Kollade nyss på Akvarielagrets lagerlista och där fanns nyligen inlagd
          Astronotus ocellatus VF!

          Kommentar

          • Barracudan
            Användare
            • april 2005
            • 453

            #6
            När jag var i träskområdet Everglades i Florida för ett antal år sedan, såg jag en del påfåglar, ett par med yngel. Jag menar nu inte i affärer, utan i träskområdet. Om detta var förvildade odlingsformer, eller förvildade orginalform var svårt att se ovanifrån (inte så sugen på att snorkla med aligatorer)

            Dom verkade dock trivar utmärkt i Amerika. Cool fisk faktiskt, klart underskattad, hade den varit svår och dyr, hade den nog varit mer populär.
            Frontosamarkus

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Ursprungligen postat av Barracudan
              När jag var i träskområdet Everglades i Florida för ett antal år sedan, såg jag en del påfåglar, ett par med yngel. Jag menar nu inte i affärer, utan i träskområdet. Om detta var förvildade odlingsformer, eller förvildade orginalform var svårt att se ovanifrån (inte så sugen på att snorkla med aligatorer)

              Dom verkade dock trivar utmärkt i Amerika. Cool fisk faktiskt, klart underskattad, hade den varit svår och dyr, hade den nog varit mer populär.
              Vet inte om det är en skröna; att anledningen till att den etablerat sig i Florida är att en akvariehandlare le ner och släppte sina påfåglar i träskmarkerna.

              Kommentar

              • Norrland
                Användare
                • december 2009
                • 557

                #8
                [QUOTE=Barracudan;810656]När jag var i träskområdet Everglades i Florida för ett antal år sedan, såg jag en del påfåglar, ett par med yngel. QUOTE]

                Dom finns här på Hawaii också i träsk o sjöar. Dessutom finns det enorma plecos malar (tippar 60-70 cm).
                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                Kommentar

                • Micke_720
                  Användare
                  • november 2003
                  • 368

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Kollade nyss på Akvarielagrets lagerlista och där fanns nyligen inlagd
                  Astronotus ocellatus VF!
                  Hej

                  Jepp jag har varit och sett dem... Man blev sugen direkt..

                  Kommentar

                  • Barracudan
                    Användare
                    • april 2005
                    • 453

                    #10
                    Hur såg dom ut, och hur stora var dom, och pris?
                    Frontosamarkus

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      Användare
                      • september 2006
                      • 796

                      #11
                      Jag har fått uppgifter att det finns (eller fanns) begränsningar i exporten av Astronotus som akvariefisk pga att dom är matfisk. Jag vet inte om det är sant och förstår heller inte logiken i detta.

                      I början av 1980-talet fick jag tag i fyra ungdjur av den äkta Astronotus ocellatus, alltså den med ögonfläckar längs hela ryggfenan. Tyvärr blev akvariet för varmt och dom dog redan efter några månader.

                      Det är oklart hur många olika Astronotus-arter det verkligen finns. Ingen har någonsin undersökt saken på alvar. Två, tre eller betydligt fler? Troligen varierar dom mellan arterna inte bara i utseende utan även i beteende och temperament, men det är ju bara spekulationer från min sida.

                      Kommentar

                      • smikeb
                        Användare
                        • augusti 2007
                        • 9

                        #12
                        [QUOTE=Norrland;810671]
                        Ursprungligen postat av Barracudan
                        När jag var i träskområdet Everglades i Florida för ett antal år sedan, såg jag en del påfåglar, ett par med yngel. QUOTE]

                        Dom finns här på Hawaii också i träsk o sjöar. Dessutom finns det enorma plecos malar (tippar 60-70 cm).
                        låter häftigt. kan du inte ta några foto det hade varit kul att se!
                        www.miketre.webb.se

                        Kommentar

                        • HåkanM
                          NCS Medlem
                          • november 2005
                          • 1294

                          #13
                          Nu kan man via Akvarielagrets fisksök få tag på fullvuxna vf Oscars från Glaser

                          Astronotus ocellatus wild 20-25cm 2863kr Glaser 2012-01-16
                          Astronotus ocellatus wild 25-30cm 3088kr Glaser 2012-01-16

                          Tja blir väl 6 lakan för ett par men å andra sidan är de ju rätt stora så frakten
                          kostar väl lite-. helt klart vore det kul att få se sådana

                          Kommentar

                          • aejohansson
                            Användare
                            • maj 2011
                            • 432

                            #14
                            jag hade beställt VF påffar men aldrig fått dom via AT

                            Kommentar

                            • martinrw
                              Användare
                              • maj 2003
                              • 58

                              #15
                              Vi hade den fina aran att spetsa ett fint exemplar i Peruanska Amazonas 2006, Smakade inte daligt heller.
                              Sedan bytte vi till oss ett till mot nagra sjalvfangade vargtetror. Ocksa den blev en harlig middag.

                              Det var statliga exemplar som gick mycket mer i gront an vad jag sett i akvariehandeln, fina minnen.
                              Tror dessa exemplar stammer in pa Eriks beskrivning av den akta varan.
                              Pa inget satt en hotad fisk i den regionen vi var, runt byn Yurimaguas, Lagunas och djupt inne i Pacaya samira.



                              Massor av malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...