Snygga sebraciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #31
    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
    Jo Jeff Rapps har vid ett flertal tillfällen salufört vildfångade leucistic eller platina, han har kallat dem lite olika, HRP.
    Jag tror inte att det finns något skäl till att tvivla på att dem också är vildfångade. Jeffs kompis Rusy Wessel brukar ju ganska ofta göra fångst expeditioner till Centralamerika och jag skulle tro att det är Rusty som fångat dem, mejla Jeff och fråga om fångstplats han borde veta.
    Jag var så nyfiken så jag mailade Rapps, och dom som finns till salu("platina") är ättlingar till vildfångade "vanliga" HRP som är fångade i "rio monga" sen hur dom är odlade urvalsodling eller liknande frågade jag inte.
    CA

    Kommentar

    • salmberg
      NCS Medlem
      • oktober 2007
      • 830

      #32
      Nu har även mina sp.Rio Monga lekt. Dom är bara 3-4cm.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        Ursprungligen postat av RobinH
        Jag var så nyfiken så jag mailade Rapps, och dom som finns till salu("platina") är ättlingar till vildfångade "vanliga" HRP som är fångade i "rio monga" sen hur dom är odlade urvalsodling eller liknande frågade jag inte.
        Gissningsvis är det en recessiv allel precis som hos elfenben dvs. korsar man en platina med en bandad blir alla bandade och skaffar man sedan ungar från dessa blir 1/4 platina på klassiskt mendelistiskt maner.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #34
          Nu tre par lekt här hemma. Idag sög jag upp frisimmande yngel från ett randigt par, sedan kikade jag lite extra i karet och såg att två platinpar vaktade rom. Produktiva rackare

          Mina par har alltså hållit sig inom färgen. jag hade en liten teori om det och ringde Salmberg. Det visade sig dock att hans två lekpar båda bestod av en randig hane och en platinhona. Så det verkar vara lite random. Jag och Salmberg köpte 10 fiskar var, fem platin och fem randiga.

          /Jocke

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #35
            Ursprungligen postat av Banderad
            Nu tre par lekt här hemma. Idag sög jag upp frisimmande yngel från ett randigt par, sedan kikade jag lite extra i karet och såg att två platinpar vaktade rom. Produktiva rackare

            Mina par har alltså hållit sig inom färgen. jag hade en liten teori om det och ringde Salmberg. Det visade sig dock att hans två lekpar båda bestod av en randig hane och en platinhona. Så det verkar vara lite random. Jag och Salmberg köpte 10 fiskar var, fem platin och fem randiga.

            /Jocke
            Din teori kan ju vara rätt bra ändå, köpte ni 10 av varje, så kan ju könsfördelningen vara illa hos respektive färg, på dom Salmberg köpte? Eller åtminstånde så kan ju det vara så att könsmognaden var olika? Och är det nått man vet när det gäller Amatitlania, så är det ju att det leks så fort nån är redo
            Senast redigerad av JockeB; 13 november 2013, 06:08.
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #36
              Intressant iakttagelse
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Kawasa
                Användare
                • september 2012
                • 840

                #37
                Grattis Jocke, det gick fort, fast något annat skulle kanske ha varit konstigt med tanke på arten
                Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #38
                  Jo, den som lever får se. Vi är tre som har den i Sverige, kanske får bli en artikel i ett senare skede. Jag ska kolla lite hur färgerna på ynglen blir beroende på föräldrarna hur ett hobbyistiskt perspektiv (är som ni vet ingen genvetare).

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #39
                    Ursprungligen postat av RobinH
                    Jag var så nyfiken så jag mailade Rapps, och dom som finns till salu("platina") är ättlingar till vildfångade "vanliga" HRP som är fångade i "rio monga" sen hur dom är odlade urvalsodling eller liknande frågade jag inte.
                    Mina borde väl vara F3r, så det är inte så många generationer att urvalsodla på. Men de vita har ju säkert betydligt sämre överlevnadschans med tanke på att de syns av fåglar och andra rovdjur. Så det lär väl finnas betydligt fler randiga i floden.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    Arbetssätt...