motaguense x argentea

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    motaguense x argentea

    I min skumma ciklidsoppa med en fisk per art verkar en motaguense-hona just nu försöka leka med en argentea. :/
    De har grävt i två dagar och simmat runt och gjort sig fina för varandra. Inget mer med det tänkte jag. Allmän förvirring bara. Men idag ser jag att motaguensen har äggläggningsröret ute och det är mycket möjligt att de har försökt leka baserat på hur de beter sig.
    Är detta vanligt, om det inte finns någon lämplig partner så tar de vad som finns typ? De är ju inte direkt lika varandra...
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Ursprungligen postat av FI
    I min skumma ciklidsoppa med en fisk per art verkar en motaguense-hona just nu försöka leka med en argentea. :/
    De har grävt i två dagar och simmat runt och gjort sig fina för varandra. Inget mer med det tänkte jag. Allmän förvirring bara. Men idag ser jag att motaguensen har äggläggningsröret ute och det är mycket möjligt att de har försökt leka baserat på hur de beter sig.
    Är detta vanligt, om det inte finns någon lämplig partner så tar de vad som finns typ? De är ju inte direkt lika varandra...
    Detta är nog inget ovanligt när de befinner sig i en sådan situation att en mer lämplig partner saknas.
    Mitt eget senaste exempel var när en H Deppi hane lekte med en C Salvini hona.
    Tänk er en rödbukad deppi/en ljusblå salvini med röd buk, det hade varit något att titta på.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #3
      Hehehe, tyvärr så blir ju offta korsningar väldigt färglösa jämfört med någon av sina föräldrar, såvida man inte börjar linjeavla dom förståss
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Men jag förstår inte varför det är just argenten som motaguensen har valt?? Om det nu är motaguensen som väljer vill säga. Jag har en jaggahane i samma kar, de har ju åtminstone vissa likheter. Argenten däremot är hög och silvrig. Motaguensen är orange-röd och avlång. Hur tänker de??
        Eller går de bara efter den mest dominanta/största fisken? Just den där Argenten är relativt stor i förhållande till övriga fiskar och vet vad han vill. Jaggahanen är visserlligen rätt stor den också men är ju inte lika aktiv utan simmar mest runt och lurar och har sig.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Ursprungligen postat av FI
          Men jag förstår inte varför det är just argenten som motaguensen har valt?? Om det nu är motaguensen som väljer vill säga. Jag har en jaggahane i samma kar, de har ju åtminstone vissa likheter. Argenten däremot är hög och silvrig. Motaguensen är orange-röd och avlång. Hur tänker de??
          Eller går de bara efter den mest dominanta/största fisken? Just den där Argenten är relativt stor i förhållande till övriga fiskar och vet vad han vill. Jaggahanen är visserlligen rätt stor den också men är ju inte lika aktiv utan simmar mest runt och lurar och har sig.
          Om det är så att det är argentean som är den dominanta så är det nog det hon går på.
          Han är ju starkast och har troligtvis de bästa generna enligt hennes sätt att se på det.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Ursprungligen postat av FI
            Men jag förstår inte varför det är just argenten som motaguensen har valt?? Om det nu är motaguensen som väljer vill säga. Jag har en jaggahane i samma kar, de har ju åtminstone vissa likheter. Argenten däremot är hög och silvrig. Motaguensen är orange-röd och avlång. Hur tänker de??
            Eller går de bara efter den mest dominanta/största fisken? Just den där Argenten är relativt stor i förhållande till övriga fiskar och vet vad han vill. Jaggahanen är visserlligen rätt stor den också men är ju inte lika aktiv utan simmar mest runt och lurar och har sig.
            Jepp hon är lekmogen (Motaguensen) Han (Argentean) kanske är den ända hanen i karet som visar att han är könsmogen, visar revir mm, och är redo att leka
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #7
              Ursprungligen postat av jinnarparen
              Om det är så att det är argentean som är den dominanta så är det nog det hon går på.
              Han är ju starkast och har troligtvis de bästa generna enligt hennes sätt att se på det.
              Hehe du hann före
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Intressant! Hur hade det blivit om jag hade haft en motaguense-hane? Finns det risker då man håller flera olika arter att honan ändå går efter den mest dominanta och en annan art trots att det finns en hane av samma art?
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #9
                  Ursprungligen postat av Beast
                  Hehe du hann före
                  Ja, nu när det är CA igen då är jag på hugget ...
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    #10
                    Ursprungligen postat av FI
                    Intressant! Hur hade det blivit om jag hade haft en motaguense-hane? Finns det risker då man håller flera olika arter att honan ändå går efter den mest dominanta och en annan art trots att det finns en hane av samma art?
                    Hade du haft en motaguense hane så hade det med största sannolikhet inte blivit något med Argentean, annars hade man ju aldrig kunnat ha flera arter tillsammans för det finns ju nästan alltid en eller ett par av någon sort som är mest dominanta i karet.
                    har man då ett par som är mindre dominanta så vid lek brukar dom kunna sammarbeta så dom får ett litet revir iaf. beroende på vilken har det handlar om och vilket sällskap dom går med.
                    CA

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      #11
                      För övrigt så har jag 2st Rostratus hanar som har försökt leka i 3 dagar???? dom håller revir och putsar en sten och uppvaktar varandra, det började med att dom slogs så att fjällen yrde och fenorna blivit sönderbitna och dom har totalförstört varandras munnar efter alla munfighter med varandra, jag tror nog inte att dessa 2 hanar kommer bli långvariga i mitt kar så som dom ser ut nu iaf. den ena av dom har spännt upp munnen och gälarna så mycket att dom har "fastnat" i utspärrat läge, har aldrig sett något liknande innan och tvivlar på att den kommer bli bra igen men ändå fortsätter dom att försöka leka med varandra???
                      Salmberg hade dessa innan och dom har tydligen försökt leka med varandra tidigar trots att jag är 99% säker att dom går med 2st honor som dock är mindre och kanske inte könsmogna än.
                      Det återstår att se vad som händer!

                      Ska inte kapa din tråd ville bara berätta detta och det passade ju bra i denna tråd med omaka par
                      CA

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #12
                        Ursprungligen postat av RobinH
                        Hade du haft en motaguense hane så hade det med största sannolikhet inte blivit något med Argentean, annars hade man ju aldrig kunnat ha flera arter tillsammans för det finns ju nästan alltid en eller ett par av någon sort som är mest dominanta i karet.
                        har man då ett par som är mindre dominanta så vid lek brukar dom kunna sammarbeta så dom får ett litet revir iaf. beroende på vilken har det handlar om och vilket sällskap dom går med.
                        Okej ja det låter ju vettigt faktiskt. Det skumma är ju dock att jag är 99% säker att en argentea är hona. Ändå sticker hanen och strular med en motaguense. :/
                        Men det kan vara som du säger om dina rostratus att honan inte är könsmogen än. Intressant i vilket fall som helst, det finns tydligen alltid märkliga som sker i karet som man kan fundera över, en del av det som gör hobbyn så kul
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          #13
                          Ursprungligen postat av RobinH
                          För övrigt så har jag 2st Rostratus hanar som har försökt leka i 3 dagar???? dom håller revir och putsar en sten och uppvaktar varandra, det började med att dom slogs så att fjällen yrde och fenorna blivit sönderbitna och dom har totalförstört varandras munnar efter alla munfighter med varandra, jag tror nog inte att dessa 2 hanar kommer bli långvariga i mitt kar så som dom ser ut nu iaf. den ena av dom har spännt upp munnen och gälarna så mycket att dom har "fastnat" i utspärrat läge, har aldrig sett något liknande innan och tvivlar på att den kommer bli bra igen men ändå fortsätter dom att försöka leka med varandra???
                          Salmberg hade dessa innan och dom har tydligen försökt leka med varandra tidigar trots att jag är 99% säker att dom går med 2st honor som dock är mindre och kanske inte könsmogna än.
                          Det återstår att se vad som händer!

                          Ska inte kapa din tråd ville bara berätta detta och det passade ju bra i denna tråd med omaka par
                          Det med käkarna hände för en polare också på en påfågel. Gick aldrig till sig och käken växte som fast i öppet läget. Men vad jag kom ihåg så levde den vidare helt "normalt". Kanske skulle prova och ta upp den och sätta käken rätt om det ser illa ut?
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rivulatus
                            Det med käkarna hände för en polare också på en påfågel. Gick aldrig till sig och käken växte som fast i öppet läget. Men vad jag kom ihåg så levde den vidare helt "normalt". Kanske skulle prova och ta upp den och sätta käken rätt om det ser illa ut?
                            Jag har "lagt" käken rätt på några firrar som råkade ut för samma, det funkade bra, inga synliga men på dom sen, munnen funkade normalt sen. Man för vara lite försiktig bara
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              #15
                              Ursprungligen postat av Beast
                              Jag har "lagt" käken rätt på några firrar som råkade ut för samma, det funkade bra, inga synliga men på dom sen, munnen funkade normalt sen. Man för vara lite försiktig bara
                              Den ena är munnen sned och den andra är det undersidan typ hakan som har fastnat ute.
                              ska låta dom vara några dagar och se hur det blir annars så får jag se om jag tar upp den med hakan och försöker "trycka" in den.
                              Annars så har jag ju 2 mindre hanar oxå som inte är mycket större än dom troliga honorna, så i vilket fall som helst så är där ingen brist på hanar iaf.
                              CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...