Är denna del av forumet på väg att dö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #46
    Ursprungligen postat av Anders i Askim
    Dessa rader är mycket kloka ord.
    Huvudet på spiken Jari.
    Tack! Jag tänker bara högt.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #47
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret

      cf
      En sak till ev nya medlemmar ej vill ha är, utvärderingar av forumet
      Precis!

      Mvh Jari

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #48
        [QUOTE=cf.akvarielagret;789028]
        Ursprungligen postat av jarinen
        cf
        En sak till ev nya medlemmar ej vill ha är, utvärderingar av forumet
        Men någon gång så måste man ställa frågan för att man inte skall falla ned i gropen av självgodhet.
        Fast problemet är att få svar från de som funderade men inte blev nya medlemmar.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #49
          Att få hit nya medlemmar är bara en liten lösning på problemet. Just nu finns det alldeles tillräckligt många som håller CA-ciklider för att forumet ska sprudla av liv, precis som det redan är sagt tidigare så gäller det bara för oss alla att börja skriva. Alltid finns det nånting man kan berätta. Och alltid är det nån liten fundering man har som kan skapa diskussion om fler får grubbla ikapp.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #50
            Ursprungligen postat av FI
            Att få hit nya medlemmar är bara en liten lösning på problemet. Just nu finns det alldeles tillräckligt många som håller CA-ciklider för att forumet ska sprudla av liv, precis som det redan är sagt tidigare så gäller det bara för oss alla att börja skriva. Alltid finns det nånting man kan berätta. Och alltid är det nån liten fundering man har som kan skapa diskussion om fler får grubbla ikapp.
            Om man nu har något att skriva om. Ca-ciklider lever ganska länge och om man håller samma individer/arter under en längre tid kanske det inte händer så värst mycket nytt i karet att skriva om. Det är ju inte särskilt skoj att upprepa sig (om det redan har skrivits mycket om arten). Man kan ju visserligen köpa in lite nya fiskar, men det kanske är arter som de flesta andra på forumet haft. Om man vet det känns det ju inte särskilt intressant att skriva om. Tror att det är så här för de flesta:

            Fiskarna äter

            Fiskarna växer

            Fiskarna bråkar

            Fiskarna parar sig ibland

            Ny art som man inte haft tidigare

            Men, ibland kanske man har något att skriva om, t.ex. frågor om sjukdomar, yngelvård, vilka fiskar som passar ihop osv osv.

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #51
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Jag tror det! Jag vill veta lite mer om fiskarna som visas på bild.
              Annars finns det länkar för respektive art till fishbase.

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #52
                Ursprungligen postat av Lundensis
                Annars finns det länkar för respektive art till fishbase.
                Tror inte att det är det som Wilhelm vill veta mer om.
                På fishbase står det hur stor fisken blir, var den förekommer i det vilda, lite vattenvärden, men sen då...ingenting.
                Det är här vi som har haft den kan bidra t ex, hur beter den sig i karet går den att ha med andra fiskar, vilka andra arter skall man undvika. Vad äter de helst, är det något som de är känsliga för osv.
                Att hänvisa till fishbase hjälper inte om vi vill ha in mer folk i ciklidsvängen.
                Jag tror mer på personliga kommentarer än att hänvisa till en länk.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #53
                  Ursprungligen postat av jinnarparen
                  Tror inte att det är det som Wilhelm vill veta mer om.
                  På fishbase står det hur stor fisken blir, var den förekommer i det vilda, lite vattenvärden, men sen då...ingenting.
                  Det är här vi som har haft den kan bidra t ex, hur beter den sig i karet går den att ha med andra fiskar, vilka andra arter skall man undvika. Vad äter de helst, är det något som de är känsliga för osv.
                  Att hänvisa till fishbase hjälper inte om vi vill ha in mer folk i ciklidsvängen.
                  Jag tror mer på personliga kommentarer än att hänvisa till en länk.
                  Jaha, du menar personliga erfarenheter. Missuppfattade honom. Håller jag helt klart med om, men skrivs det inte redan ganska mycket sådant?

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #54
                    Ursprungligen postat av Lundensis
                    Om man nu har något att skriva om. Ca-ciklider lever ganska länge och om man håller samma individer/arter under en längre tid kanske det inte händer så värst mycket nytt i karet att skriva om. Det är ju inte särskilt skoj att upprepa sig (om det redan har skrivits mycket om arten). Man kan ju visserligen köpa in lite nya fiskar, men det kanske är arter som de flesta andra på forumet haft. Om man vet det känns det ju inte särskilt intressant att skriva om. Tror att det är så här för de flesta:

                    Fiskarna äter

                    Fiskarna växer

                    Fiskarna bråkar

                    Fiskarna parar sig ibland

                    Ny art som man inte haft tidigare

                    Men, ibland kanske man har något att skriva om, t.ex. frågor om sjukdomar, yngelvård, vilka fiskar som passar ihop osv osv.
                    Mjo jag förstår vad du menar, då det bara rullar på så att säga, då kan det kännas som att inget intressant händer.
                    Men samtidigt, de punkter du tar upp här är egentligen vad hela hobbyn handlar om. Så nog måste det finnas saker att prata om, om inte så skulle nog den här sidan vara död för länge sedan, även CB. Personligen läser jag gärna inlägg om nya lekar, utparningar, slaggis, etc även om det rör sig om fiskar jag själv har haft. Det är skoj att jämföra erfarenheter.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #55
                      Ett par veckor har gått nu. Har det blivit någon förändring tycker ni?

                      Jag tycker det är ungefär samma. Man ser att folk läser om man tittar på antalet visningar trådarna har, så intresset borde finnas, men det pratas fortfarande oerhört lite av någon anledning.

                      Och det är inte så att det finns något annat forum där det pratas mer ingående om ciklider där alla är istället? Utländska forum kanske?
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • HåE
                        Användare
                        • september 2007
                        • 1525

                        #56
                        Ursprungligen postat av FI
                        Ett par veckor har gått nu. Har det blivit någon förändring tycker ni?

                        Jag tycker det är ungefär samma. Man ser att folk läser om man tittar på antalet visningar trådarna har, så intresset borde finnas, men det pratas fortfarande oerhört lite av någon anledning.

                        Och det är inte så att det finns något annat forum där det pratas mer ingående om ciklider där alla är istället? Utländska forum kanske?
                        Jag är ute på ett antal engelska och amerikanska forum och det är ingen fart där heller. Så det verkar vara intresset för denna hobby som har dalat.
                        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #57
                          Ursprungligen postat av FI
                          Ett par veckor har gått nu. Har det blivit någon förändring tycker ni?

                          Jag tycker det är ungefär samma. Man ser att folk läser om man tittar på antalet visningar trådarna har, så intresset borde finnas, men det pratas fortfarande oerhört lite av någon anledning.

                          Och det är inte så att det finns något annat forum där det pratas mer ingående om ciklider där alla är istället? Utländska forum kanske?
                          Det blev ju ett j-la tryck här dagarna efter att jag ställde frågan, men det är som du skriver, tillbaka på en lägre nivå igen.
                          Jag har också, precis som HåE, noterat att det verkar vara lågt intresse på utländska forum med.

                          Kanske skall vi ställa frågan en gång till om det är på väg att dö, på så sätt får vi upp svarsfrekvensen under några dagar.....
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #58
                            jag undrar om saltvattensdelen av akvaristiken har tagit en del folk från bla ciklid-fronten, som ex så har saltvattensguiden.se, tycker jag, ganska mycket aktivitet sen så har nano-akvarium för saltvatten blivit en storsäljare och generellt sett så har tekniken blivit mycket bättre de sista åren..lite funderingar
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #59
                              Just nu är vi 53 besökare

                              jag tycker att det är bra

                              men vad spelar det för roll när dom inte skriver något
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #60
                                Ursprungligen postat av HåE
                                Jag är ute på ett antal engelska och amerikanska forum och det är ingen fart där heller. Så det verkar vara intresset för denna hobby som har dalat.
                                Nej intresset har inte dalat, men alla har blivit så oerhört lata, så de orkar inte skriva nåt. Det finns tydligen bara några eldsjälar som orkar skriva lite då och då!
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...