Är denna del av forumet på väg att dö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #31
    Ursprungligen postat av ertho
    Jag måste få vara med på ett litet hörn

    Inledningsvis i tråden så efterfrågades varför intresset för SA samt CA minskar. (håller denna del av forumet på att dö ut)

    Har ingen generell medicin mot detta men hade en liknande attityd själv en gång på 70-80 talet som inte är så jättebra.

    Höll på med kräldjur och var då intresserad av europeiska huggormsarter. Varför nu intresset föll på just dessa djur är inte så svårt att tänka sig in i, var ungdom då.

    Nåväl en kamrat till mig med gemensamt intresse hälsade på en annan som tyckte att boaormar var det bästa som fanns.

    Nu kommer själva poängen - När vi hade kommit ut från vår boaormshållare så uttalade jag mig lite nedlåtande och hur ointressant det måste vara att hålla dessa djur.

    Döm om min förvåning när min kamrat tittade på mig från topp till tå och sade
    -Ointressant?,... frågan är väl bara hur mycket man sätter sig in i det. Och han verkar ju trivas med det.

    Nu har åren gått och jag har hela tiden detta med mig. Har verkligen förstått att ALLT är intressant bara man sätter sig in i det.

    Fråga Adde Malmberg (komiker) som, åtminstone tidigare, hade passionen att samla på sockerbitar från restauranger o caféer. Socker som socker undrade programledaren - ja men poängen är att jag kan berätta en historia kring varje sockerbit i burken.

    Samla på damm, stenar, kottar eller vad ni än vill men lägg ner lite själ och hjärta i det så kommer folk om är likasinnade.

    Mvh
    "Fråga Adde Malmberg (komiker) som, åtminstone tidigare, hade passionen att samla på sockerbitar från restauranger o caféer. Socker som socker undrade programledaren - ja men poängen är att jag kan berätta en historia kring varje sockerbit i burken.

    Samla på damm, stenar, kottar eller vad ni än vill men lägg ner lite själ och hjärta i det så kommer folk om är likasinnade."

    Speciellt ovanstående är mycket bra skrivet, och det är väl också en av orsakerna till att jag funderar på om fototråden håller på att ta död på intresset.

    Vi lägger in en massa bilder men berättar inte så mycket om fiskarna.
    Personligen skulle jag kunna berätta många anekdoter om fiskarna som jag har haft i mitt långa akvarieliv.
    Men är folk intresserade av detta?
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #32
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Om man vill lägga in en bild, så måste man om man inte vet hur stor fisken kan bli, gå in på artregistret för att kolla och sedan lägga in bilden på rätt ställe.

      Ligger bilder i fel kategori, så måste moderatorn flytta bilden efter att ha kollat storleken på fisken.
      Därför tycker jag att det är "bökigt"
      Tror nog att de flesta vet hur stora fiskarna blir, men visst det kommer nog att bli några som hamnar fel ändå.
      Men att flytta någon enstaka bild skall väl ändå inte uppfattas som "bökigt"
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #33
        Ursprungligen postat av jinnarparen

        Vi lägger in en massa bilder men berättar inte så mycket om fiskarna.
        Personligen skulle jag kunna berätta många anekdoter om fiskarna som jag har haft i mitt långa akvarieliv.
        Men är folk intresserade av detta?
        Jag tror det! Jag vill veta lite mer om fiskarna som visas på bild.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 7334

          #34
          Ursprungligen postat av jinnarparen
          Vi lägger in en massa bilder men berättar inte så mycket om fiskarna.
          Personligen skulle jag kunna berätta många anekdoter om fiskarna som jag har haft i mitt långa akvarieliv.
          Men är folk intresserade av detta?
          Om fler skulle göra precis detta, så tror jag att vi skulle få igång en mängd intressant vidarediskussioner.

          All ära till vetenskapliga artiklar i ciklidbladet, men guldkornen är ju just oftast någons personliga betraktelser av en art, eller upplevelser man haft när man hållt en art eller en viss biotop. Detta är ju precis samma, fast i forumsform.

          Så mer sånt, tror jag verkligen ger en snöbollseffekt. Dessutom skulle det kunna stärka upp användarens kommentarsdel i artregistret om man sedan länkar informationen/lägger in den där också, eller om det mynnar ut just i en artikel till Ciklidbladet.
          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se
          ____________________________________________

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            #35
            Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
            Om fler skulle göra precis detta, så tror jag att vi skulle få igång en mängd intressant vidarediskussioner.

            All ära till vetenskapliga artiklar i ciklidbladet, men guldkornen är ju just oftast någons personliga betraktelser av en art, eller upplevelser man haft när man hållt en art eller en viss biotop. Detta är ju precis samma, fast i forumsform.

            Så mer sånt, tror jag verkligen ger en snöbollseffekt. Dessutom skulle det kunna stärka upp användarens kommentarsdel i artregistret om man sedan länkar informationen/lägger in den där också, eller om det mynnar ut just i en artikel till Ciklidbladet.
            Jag håller med....
            CA

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #36
              Ursprungligen postat av jinnarparen
              Personligen skulle jag kunna berätta många anekdoter om fiskarna som jag har haft i mitt långa akvarieliv.
              Men är folk intresserade av detta?
              Ja, ja jaaa!

              Jag vill se mer sånt, mer personliga erfarenheter, gärna djupa analyser också, hur hemsnickrade de än är, mer fokus på beteenden, inte bara utseendet eller kaxigheten. Det är sånt som åtminstone har lockat mig att starta med olika arter.

              Att skriva en CB-artikel om det kan ju också vara en idé kanske?

              Angående fototråden. Jag tror tyvärr att mycket beteendesnack göms undan i en sådan tråd. Själv undviker jag medvetet att skriva om jaguarerna i fototråden då jag helt klart tror att det mesta djupare snack liksom bara försvinner där. Jag tror det är bättre att låta fototråden vara en fototråd och sedan snacka om specifika arters beteende i andra trådar, annars blir det så ofokuserat, och det blir nästan omöjligt att hitta något viktigt man letar efter till slut.

              Jag kan tänka mig att nya medlemmar tycker att det känns fel att ställa frågor direkt i fototråden också, och låter kanske sedan bli att fråga om det inte var superviktigt om det nu inte finns en annan mer passande tråd.

              Däremot kanske inte allting ska in i artspecifika trådar heller, i så fall blir det mest de redan insnöade som surrar om intressanta saker som sker i karen som kanske alla hade velat surra om.

              Kanske man ska ha trådar för närbesläktade arter?
              En tråd för samtliga parachromisar, eller en rovciklidtråd (som ju faktiskt finns nu, missa ej ni som gillar sånt!), istället för en jaguarciklidtråd, doviitråd, loiselleitråd etc? "Endast guldfiskätare!" typ
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #37
                Om man sneglar på Zoopet så finns där väldigt få långa trådar o väldigt många en frågetrådar jag tror att Ciklid skulle må bra av att fler startar nya trådar. Troffetråden är ju en typisk tråd som är kanon isig men den är svårläst (om man vill hitta info) och den "sanerar" bort en massa småfrågor som mycket väl kunde varit egna trådar istället.

                O ja tror att CA foto tråden har en liknande dämpande effekt.

                Så att egentligen är det upp till oss stammisar att starta nya trådar med pesonliga funderingar, då får vi ett levande forum o detta är mina fem öre till debatten
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • april 2003
                  • 1888

                  #38
                  Ursprungligen postat av LN

                  Så att egentligen är det upp till oss stammisar att starta nya trådar med pesonliga funderingar, då får vi ett levande forum o detta är mina fem öre till debatten
                  Fem öre till härifrån då jag håller med till fullo.

                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #39
                    En god idé är kanske att när man klämt några foton på en av sina fiskar så passar man samtidigt på att berätta lite om sina erfarenheter av fisken/arten också.
                    Nu blir det oftast att man tar foton, skriver att det är den arten och hur stor den är och inget mer.
                    Det passar kanske inte alla, men de som känner för att skriva kan göra det. Det skall också betonas att de som vill fortsätta att bara lägga upp bilder har fritt fram att göra det också.

                    Sen är ju fototråden också på tok för lång, hur många bläddrar några sidor bak och tittar på vad som hänt där?
                    Fler trådar, och inte nödvändigtvis specifika fototrådar, verkar vara receptet som kan få liv i det hela.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #40
                      Håller med till fullo!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        #41
                        Ursprungligen postat av jinnarparen
                        En god idé är kanske att när man klämt några foton på en av sina fiskar så passar man samtidigt på att berätta lite om sina erfarenheter av fisken/arten också.
                        Nu blir det oftast att man tar foton, skriver att det är den arten och hur stor den är och inget mer.
                        Det passar kanske inte alla, men de som känner för att skriva kan göra det. Det skall också betonas att de som vill fortsätta att bara lägga upp bilder har fritt fram att göra det också.

                        Sen är ju fototråden också på tok för lång, hur många bläddrar några sidor bak och tittar på vad som hänt där?
                        Fler trådar, och inte nödvändigtvis specifika fototrådar, verkar vara receptet som kan få liv i det hela.
                        Ja det tror jag hade varit kanon...
                        CA

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #42
                          Är denna del av forumet på väg att dö?

                          Jag tror att det är massor av tillfälligheter som avgör vad som är på väg uppåt eller nedåt
                          ingen vet vad som är rätt. (men folk som brinner hjälper till)

                          hur många akvarium fanns för 100 år sedan
                          okej då är det ganska bra nu

                          vad är det som gör årets julklapp, aldrig är det mina produkter.
                          kändisar gör microhundar poppis varför ?? är dom billiga i drift
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • april 2003
                            • 1888

                            #43
                            Jag skulle inte beskriva det som att CA lider kval, jag skulle vilja rikta diskussionen till att handla om varför diskussionen på NCS är sval. Att lira CA som sådant tror jag nog inte har varit mer tacksamt än idag, det finns en sällan skådad bredd, man kan få tag i väldigt mycket arter utan besvärliga importer, man kan få tag i det inom landet, vissa användare från Norrköping kan nog intyga.

                            Om det är CA-bilder tråden eller brist på avdelningar låter jag vara osagt, jag tror att det handlar om jargong. Vad är det första man tänker när man träder in i ett forum. Hur är jargongen? kan man ställa frågor utan att bli generad? kan man ventilera sina erfarenheter utan att behöva känna sig töntig, trivial eller annat?

                            Därikring tror jag vi behöver fråga oss, hur ligger det till? Börjar vi prata ciklider på ett sätt som genomsyras av ödmjukhet, fritt från prestation, samt ett klimat där brinnande engagemang har utrymme, då får vi de nya medlemmarna på köpet, det har inget med avdelningar eller teknik eller vad man får för medlemsskapet att göra, tror jag.

                            Nu gick det här resonemanget lite längre än vad denna tråd behandlar. Jag tror att vi behöver analysera mycket mindre och fylla forumet med det vi vill ha, så är dom där, de nya medlemmarna.

                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • Anders i Askim
                              NCS Medlem
                              • februari 2008
                              • 1032

                              #44
                              Ursprungligen postat av jarinen
                              Börjar vi prata ciklider på ett sätt som genomsyras av ödmjukhet, fritt från prestation, samt ett klimat där brinnande engagemang har utrymme, då får vi de nya medlemmarna på köpet, det har inget med avdelningar eller teknik eller vad man får för medlemsskapet att göra, tror jag.

                              Mvh Jari
                              Dessa rader är mycket kloka ord.
                              Huvudet på spiken Jari.
                              Mvh Anders
                              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                              Kommentar

                              • cf.akvarielagret
                                Användare
                                • april 2002
                                • 5028

                                #45
                                [QUOTE=jarinen;789023]
                                jargongen? kan man ställa frågor utan att bli generad? kan man ventilera sina erfarenheter utan att behöva känna sig töntig, trivial eller annat?

                                cf
                                Det är precis så man ska bete sig

                                Därikring tror jag vi behöver fråga oss, hur ligger det till? Börjar vi prata ciklider på ett sätt som genomsyras av ödmjukhet, fritt från prestation, samt ett klimat där brinnande engagemang har utrymme, då får vi de nya medlemmarna på köpet,

                                cf
                                Man får aldrig något på köpet tyvärr

                                Nu gick det här resonemanget lite längre än vad denna tråd behandlar. Jag tror att vi behöver analysera mycket mindre och fylla forumet med det vi vill ha, så är dom där, de nya medlemmarna.

                                cf
                                En sak till ev nya medlemmar ej vill ha är, utvärderingar av forumet
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor
                                jag frågade hur stor ? inget svar
                                han kanske behövde låna toaletten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...