Import från Jeff Rabbs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H2O
    Användare
    • december 2003
    • 138

    Import från Jeff Rabbs

    Jag planerar att samimportera lite fisk ifrån en grossist i Usa nämligen Jeff Rapps. Då transportkostnaderna är relativt höga är vi några som har gått ihop och delar på denna kostnad.

    Ni som inte känner till vem Jeff är kan gå in på hand hemsida.

    Tropical fish Importer / exporter that specializes in Central & South American cichlids, as well as Characins, catfish, pleco, and other rare or unusual species from around the world.


    Om ni är intresserade av Centralamerikanska och sydamerikanska fiskar så har han ett bra utbud.

    Men vi tänkte att det finns säkert fler än oss som är intresserade så nu lägger jag ut denna tråd.
    Jag åtar mig att ha koll på kostnader samt hålla kontakt med Jeff men önskar även att en mer fiskkunning person hjälper mig med detta.(skicka PM till mig om du vill hjälpa mig med detta)

    För att alla skall veta att de inte blir lurade så komma jag göra en exeluträkning och lägga ut denna på en adress som ni får om ni lämnar intresse anmälan.
    På så sätt kan man med enkelhet se hur kostnaderna minska om vi blir fler osv.


    Det finns några saker som gör att import inte är gjort i en handvändning så för att minska problemen har vi bestämt oss för några regler för de som vill vara med.

    1 Intresseanmälan, inget bindande utan bara för att pejla intresset

    2 Anmälan. I och med detta gör jag en beställning och ni har då förbundit er att genomföra köpet.

    3 Betalning. I förskott på minst fiskens pris.

    4 Alla som vill ha fisk kommer till flygplatsen alternativt skickar dit en representant.

    Lite kommentarer varför vi vill ha detta upplägg.

    Punkt 1 är inte mycket att kommentera, mest för att få igång en diskussion samt för att se om intresset är stort nog för att köra igång.

    Punkt 2 Det skulle vara rejält olyckligt om vi som arrangerar detta blir stående med en massa fisk som vi inte vill ha.

    Punkt 3 Då det kan bli en storbeställning har jag inte råd att ligga ute med pengarna samt känner inte alla inblandade.

    Punkt 4 När fiskarna kommer har de varit på resa en rätt lång tid och på detta sätt kortar vi ner tiden. Dessutom är det möjligt för flera att vara med på detta sätt då vi kan ta en rejält stor beställning som vi annars inte skulle hinna administrera.

    Personligen skulle jag gärna se att frakten går till Landvetter, men är det många som vill annorlunda kan jag självklart ge med mig.

    Mvh
    Marcus Asplund
    Senast redigerad av H2O; 10 januari 2006, 14:01.
    Magister Mundi sum!
  • Wonko
    Användare
    • oktober 2005
    • 23

    #2
    Intresseanmälan

    Jag är helt klart intresserad av att vara med på en beställning.

    Då jag finns i södra norrland så hade ju jag helst sett att man kunde hämta fisken på Arlanda men vi får väl se hur spridningen på folket blir. Har vi tur kan vi ju säkert samåka från olika delar av Sverige

    /Stefan Axling
    Senast redigerad av Wonko; 10 januari 2006, 11:54.
    _____________________________________
    MVH
    Stefan Axling

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Låter klart intressant. Är sugen på att ha ett sydmerika kar nu.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • september 2003
        • 660

        #4
        när skulle det bli av isf? Jag skulle eventuellt vara intreserad av att vara med, men det hänger lite på tiden.
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • drd
          Användare
          • december 2004
          • 1112

          #5
          Skulle kunna tänka mig att ta ett par diskus och altum skalarer på den beställningen oxå, kanske nån geophagus.
          // drd

          Nu med ännu fler malar.......L046 igen

          Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
          Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            ev intresserad berode på vad som finns i listan. Rapps, inte Rabbs

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #7
              Har varit med och plockat hem fisk från Jeff Rapps 2 gånger nu.
              Det ni skall tänka på är att ta i rejält med antalet fiskar, satsa hellre på mindre storlekar så att ni får i mer i lådan.
              Jeff kan packa ända upp till 100 st i en låda så länge de är runt 3-4 cm (har ju haft lite kontakter med honom de senaste veckorna).
              De fasta kostnaderna ökar inte för att ni tar mer fisk, detta är viktigt att tänka på.
              Det finns alltid en marknad härhemma för att bli av med överbliven fisk.
              Den senaste gången så hamnade de fasta kostnaderna per fisk på 17:- för mig.

              Tveksam till om ni kan ha Landvetter som "centralflyplats" då fisken skall besiktigas på det första stället där den landar. Det borde i så fall bli Kastrup eller Arlanda (såvida det inte är ett direktflyg från USA).
              När jag själv hämtade fisken 1:a gången (2003) så var det till Kastrup den kom. Det gick relativt smidigt att ordna allt det praktiska. Dagen innan kontaktade jag en speditör för att lösa allt pappersarbete samt veterinärbesiktningen.
              När jag sen skulle hämta fisken så var allt undanstökat på 45 minuter.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #8
                Är klart intresserad!
                Mvh Alex

                Kommentar

                • Festae
                  NCS Medlem
                  • december 2003
                  • 45

                  #9
                  Jag är intresserad!
                  //Magnus
                  720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap

                  Kommentar

                  • nike69
                    Användare
                    • augusti 2005
                    • 172

                    #10
                    räcker upp en hand!
                    Fisk gör dig smart !

                    / Niklas

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #11
                      ett tips bara vid eventuell beställning, det vore klart roligare om nu inte alla tar samma fiskar. det är bättre att vi försöker ta in fler sorter o sen dela/sälja med oss till andra. så får vi en större bred på sverige sortimentet.

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        #12
                        Ursprungligen postat av johan_lindgren
                        ett tips bara vid eventuell beställning, det vore klart roligare om nu inte alla tar samma fiskar. det är bättre att vi försöker ta in fler sorter o sen dela/sälja med oss till andra. så får vi en större bred på sverige sortimentet.
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • pleco
                          Användare
                          • april 2002
                          • 516

                          #13
                          intresserad
                          ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                          Kommentar

                          • Wonko
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 23

                            #14
                            Ursprungligen postat av jinnarparen
                            Har varit med och plockat hem fisk från Jeff Rapps 2 gånger nu.
                            Det ni skall tänka på är att ta i rejält med antalet fiskar, satsa hellre på mindre storlekar så att ni får i mer i lådan.
                            Jeff kan packa ända upp till 100 st i en låda så länge de är runt 3-4 cm (har ju haft lite kontakter med honom de senaste veckorna).
                            De fasta kostnaderna ökar inte för att ni tar mer fisk, detta är viktigt att tänka på.
                            Det finns alltid en marknad härhemma för att bli av med överbliven fisk.
                            Den senaste gången så hamnade de fasta kostnaderna per fisk på 17:- för mig.

                            Tveksam till om ni kan ha Landvetter som "centralflyplats" då fisken skall besiktigas på det första stället där den landar. Det borde i så fall bli Kastrup eller Arlanda (såvida det inte är ett direktflyg från USA).
                            När jag själv hämtade fisken 1:a gången (2003) så var det till Kastrup den kom. Det gick relativt smidigt att ordna allt det praktiska. Dagen innan kontaktade jag en speditör för att lösa allt pappersarbete samt veterinärbesiktningen.
                            När jag sen skulle hämta fisken så var allt undanstökat på 45 minuter.
                            17 kr/st fördelat på hur många fiskar?
                            _____________________________________
                            MVH
                            Stefan Axling

                            Kommentar

                            • figge
                              Användare
                              • juli 2004
                              • 112

                              #15
                              Ursprungligen postat av jinnarparen
                              Tveksam till om ni kan ha Landvetter som "centralflyplats" då fisken skall besiktigas på det första stället där den landar. Det borde i så fall bli Kastrup eller Arlanda (såvida det inte är ett direktflyg från USA).
                              När jag själv hämtade fisken 1:a gången (2003) så var det till Kastrup den kom. Det gick relativt smidigt att ordna allt det praktiska. Dagen innan kontaktade jag en speditör för att lösa allt pappersarbete samt veterinärbesiktningen.
                              När jag sen skulle hämta fisken så var allt undanstökat på 45 minuter.
                              Om det är ett snabb mellanlandning så kan man vänta på besiktningen tills man är framme på Landvetter. Jag mellanlandade själv på kastrup men besiktade fiskarna på Landvetter.
                              Försök få besiktningen på normal arbetstid så slipper ni extra kostnader som övertidersättning och milersättning för vetrinären. Min besiktning på kvällen gick på ca 1700:- och tog ca 15 minuter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...