vf kontroll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • daniel_i_malmö
    svarade
    Oftast kan man nog lita på butiken. Men jag vet en affär här i Malmö som sålt Aul. eureka som vildfångade... Förvisso var det grossisten som sålde dem som vildfångade till butiken men detta skedde när det redan var allmänt känt i akvariekretsar att det var en framodlad variant. Frågan är om det var grossisten eller butiken som var mest korkad.

    Jag vet en person som sålde Malawi-hybrider som F1 Haplochromis zitphicknii [skit-fick-ni] till samma affär. Naturligtvis är det förkastligt att sprida hybrider på det sättet, men det är också tragiskt att affären inte har mer koll. Affären i fråga finns fortfarande kvar här i stan och uppvisar fortfarande en nästan stötande brist på genuint intresse och kunskap.

    Dessutom ljuger de när deras kunskap brister. Samma person som sålde fiskarna ringde till denna affär och frågade om de kunde ta in den nya spännande cikliden Ursus arctus horribilis. De försäkrade att det inte var något problem för de var bäst på ciklider och hade t.o.m. haft den hemma tidigare...

    När jag jobbade i akvarieaffär lusläste man all litteratur, Ciklidbladet, Chichlid News och exportörers och grossister listor för att hålla koll på alla varianter. Idag är det ännu lättare att hänga med, tack vare internet. Tyvärr är det väl så att man får acceptera att många djuraffärsinnehavare inte är särskilt intresserade av akvariefisk.

    Lämna en kommentar:


  • medion
    svarade
    Nä det är ju som Robin säger. Man handlar helt enkelt i god tro.
    Visst finns det handlare som luras/gör misstag.Har själv råkat ut för det. Köpt fisk som var "felmärkt"

    Lämna en kommentar:


  • Robin
    svarade
    Det går väl inte? Man handlar endast i god tro enligt mig. Tyvärr finns det säkert folk som säljer odlat som VF.

    Lämna en kommentar:


  • kjell
    Gäst startade ett ämne vf kontroll

    vf kontroll

    ja, jag och en polare satt och diskuterade en fråga som dykt upp på hans jobb , hur vet man med säkerhet att det är vf man köpt, jag menar han man köper av kanske bara drar en historia och så har man i själva verket köpt odlade....
Arbetssätt...