Är det rätt eller fel att tömma tuggande hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #31
    Stress kan också göra så de inte vill släppa ynglen alls. Hade en tropheus-hona gående alldeles för trångt i grupp och hon släppte inte ynglen förrän efter fem och en halv vecka. Troligen för att det inte fanns nån tillräckligt lugn plats i karet där hon kände sig trygg nog att släppa ynglen. (egen teori)
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #32
      jomen det e ju en stress där hon iaf inte känner att hennes liv är i fara =) jag menar RIKTIG stress som att hamna i en håv =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #33
        okei.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #34
          citatet jag menar med prägling är sådant som man tex ser om man låter tuggande honor spotta i lekkaret bland de andra fiskarna och om man lyckas med det. Honan söker upp ett lugnt ställe och släpper då o då ut ynglena på grönbete. Vid fara så skyddar hon dom antingen genom att jaga bort faran eller ta in ynglena i munnen.
          Speciellt min domintaste hona lyckades mycket bra med detta, hona kunde enkelt hålla ett hörn i karet fritt från andra fiskar och kunde där hålla på med sina yngel.(hon var tidigare också den som stod högst i rangordning både bland hanar och honor)
          ??? var ligger praglingen? Lar sig ynglen att gora likadant/ lar sig kanna igen mamma menar du?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            #35
            Ola:
            Jag menar precis samma sak som citatet nedan(hämtat från artikeln jag länkar till tidigare) om du av ngn anledning har svårt att förstå vad jag menar:

            Citat:
            "Prägling"
            Till att börja med spottas ynglen ut för att lika snabbt plockas in i munnen igen. Detta stadium kallas "prägling" och syftet är att ynglet skall lära sig känna igen sin mor och varifrån han kommer.
            Detta stadium är mycket viktigt i individens utveckling. Man antar att ynglet under denna "prägling" lär sig munruvningen och hur den skall utföras på rätt sätt. För en del arter kan detta stadium ta flera dagar. man har t. ex. observerat att hos Petrochromis "saddleback" att honorna bär omkring sina yngel under ungefär 14 dagar. Honan spottar ut och plockar in ynglen i munnen vid olika platser i akvariet. Genom att göra på detta sätt hinner ynglen beta alger medan de vaktas av en mycket alert hona. När de betat alger ett tag, tar honan in dem till säkerheten i munnen igen.

            Slut citat.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #36
              citat:Jag menar precis samma sak som citatet nedan(hämtat från artikeln jag länkar till tidigare) om du av ngn anledning har svårt att förstå vad jag menar:
              Fragan var retorisk och jag antog att svaret skulle vara ja (ar svaret ja?). Jag har last citatet och det ar ett exempel pa nogot som kan vara pragling. Det star fel i citatet. Stadiet kallas inte for pragling. Det sker pragling under beteendet. Det jag inte forstar ar
              citat:citat:
              --------------------------------------------------------------------------------
              Öh, menar inte Carl att honan redan "präglat" ynglen ett kortare tag dvs. menar ni inte ungefär samma sak, fast Carl menar att de inte "präglats" lika länge?
              --------------------------------------------------------------------------------
              Nej det tvivlar jag på.
              Jag kan inte se det som att ni menar olika saker darfor fragade jag vad du menar. Jag tror fortfarande att vi menar samma sak. Ynglen lar sig nogot av foraldrarna. Vad detta ar ar skitsamma.

              Om inte honan hunnit spotta ut ynglen innan hon tappar ynglen i haven sa har det troligen inte skett sa mycket pragling av det beteendet (men beteenden kan "inprintas" av andra beteenden, dvs churning/tuggande kan i teoring pragla ynglen att ga tiden ut, plocka upp yngel pa ett bra satt osv).

              Ska jag vara arlig sa vet jag inte riktigt var vi ror oss pa axeln inprinting, pragling, inlarning, och har inte bocker att sla upp det i har.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #37
                Nej Carl och jag menar inte samma sak. Carl tror att det är optimalt att låta en hona spotta i en håv efter 4 veckor, det tror inte jag. Jag tror det som jag skriver ovan är optimalt.

                Du skriver ju själv så här: Om inte honan hunnit spotta ut ynglen innan hon tappar ynglen i haven sa har det troligen inte skett sa mycket pragling av det beteendet
                Slut citat.
                Det är ju precis detta som jag, nu förtvivlat, försöker få fram.

                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #38
                  Jag hade natalciklider för ett par månader sedan, i gamla artiklar sades det att de skulle föröka sig i rask takt och man skulle snabbt ha ett överskott av fisk i karet vare sig man ville det eller ej. Perfekt som mat till mina fengäddor tänkte jag. Men mina nataler var inte alls så bra föräldrar som det skrevs om i de gamla artiklarna, de var t.o.m. riktigt dåliga, en del yngel åts upp, andra ruvades tiden ut men då de väl spottades ut så fick de klara sig själva, vilket de givetvis inte gjorde.

                  Kan detta ha varit en bieffekt av att arten odlades så hårt tidigare och honorna "skakades" innan de var redo att spotta?
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #39
                    citatu skriver ju själv så här: Om inte honan hunnit spotta ut ynglen innan hon tappar ynglen i haven sa har det troligen inte skett sa mycket pragling av det beteendet
                    Slut citat.
                    Det är ju precis detta som jag, nu förtvivlat, försöker få fram.
                    Nu har jag last igenom traden igen och du menar exakt det jag trott du menat hela tiden och du och jag ser pa det hela pa exakt samma satt (vilket jag trott hela tiden).

                    Men nar jag laser igenom traden sa skriver Carl samma sak han ocksa. Det enda ar att han skriver att han tror att honan tagit in och ut ynglen flera ganger om man later dem ga mer an fyra veckor. Dar skiljer ni er at, inte om vad pragling ar.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      #40
                      Ola:
                      Att du och jag ser det på samma sätt har jag inte tvivlat en sekund på.
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      Arbetssätt...