mbunas vs haplis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    mbunas vs haplis

    undrar hur mågna inlägg som börjart med:Hej jag skall starta..[] ....anyway
    Jag skall starta ett 720 och har hela tiden (nästan 1 år) varit inne på att det skall rymma 2 st stora grupper C. moori & golden samt något mer. men nu börjar jag vackla, kanske skall ha Otopharynx lithobates,Protomelas sp steveini taiwan & Copadichromis azureus. Är dessa svårare att hålla än de vanliga populära mbunas. Ju mer jag läser om haplisarna desto mer sugen blir jag.
    går det att hålla någon av dessa med tuffare mbunas ?
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag skulle vilja säga att de är lättare att hålla pga att de inte har samma temperament som mbunas.

    Jag ska skaffa "haplisar" eller icke mbunas nästa gång jag skaffar Malawi. Det enda negativa med dessa är väl honornas mindre tilltalande färger och att ungdjur tar lång tid på sig att färga ut riktigt ordentligt.

    Det finns några riktigt snygga arter inom denna grupp av Malawiciklider. De kräver dock yta för att komma till sin rätt och de har ju lite olika lekbeteenden som man får ha i åtanke när man skaffar dessa ciklider.

    Många av dom bygger ju sk sandbon, dvs små eller stora sänkor i sanden där de skall locka ned honan för lek.

    Nu när jag har lite erfarenhet av Malawi så kommer jag inte att mixa Mbunas tillsammans med icke Mbunas nästa gång.

    Kommentar

    • Niclas Larsson
      Användare
      • januari 2004
      • 546

      #3
      Stefan :Är du inne på några särskilda haplisar
      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag har tidigare haft en liten önskelista, men jag har nu övergått helt till Tropheus. När jag skaffar ytterliggare ett kar så står det och väger emellan Malawi eller Tropheus.

        De som finns på min lista är:

        Protomelas sp. Steveni Taiwan Reef


        Aulonocara Ngara


        Aulonocara Mdoka
        Aulonocara stuartgranti Mdoka, african cichlids for sale, cichlids, african cichlids, tropical fish, cichlid, malawi cichlids, tropical fish for sale, fish hatchery, exotic tropical fish, Cichlid Lovers, Cichlid lovers Tropical Fish, cichlildlovers, Lake Tanganyika, Lake Malawi, trophues, mbuna, frontosa, old world exotic fish, Bliven, Cichlid Exchange, Armke, wet spot, south east cichlids, butch livingstone, Laif demason, ad konings


        Copadichromis Azureus


        Sciaenochromis Fryeri


        Otopharynx Auromarginatus Margrette



        Kommentar

        • Niclas Larsson
          Användare
          • januari 2004
          • 546

          #5
          den översta, pr taiwan steveni hig....är en mycket vacker fisk hmm vill jag oxå ha !
          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #6
            De är enkla att ha. Eftersom de inte är så aggressiva måste man inte ha så tokigt många honor till varje hane heller. Jag har lika många eller färre honor än hanar till Cyrtocara moorii, Pr. "steveni taiwan" och Au. SG "usisya". Honorna utsätts ändå inte för någon större press.

            O. lithobates "zimbawe rock" är min favorit just nu - som en gulpannad torped i akvariet.

            Aulonocara är lite knepiga - de jag har är i alla fall lite för lugna vid matningarna, så de blir lätt utan mat. Kanske funkar det bättre med t ex jacobfreibergi som är kända för att vara lite tuffare.

            De vanliga Haplisarna är lättskötta och trevliga fiskar, men de bör ju ha lite lebensraum. I ett 720L är det förstås inga problem.

            Lycka till!
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • jowa
              Användare
              • februari 2004
              • 194

              #7
              Tycker mina Kadango är rätt så aggresiva ändå, särskilt under lek. Har även en Protomelas sp "Chiriwa" (min favorit) som är betydligt snällare och lugnare än Kadangon så det varierar en hel del mellan arterna. Att generellt säga att haplisar är snälla kanska är lite farligt, iaf enligt min erfarenhet. Som vanligt gäller det att kolla upp den sorten du vill ha så du slipper obehagliga överaskningar

              Annars tycker jag helt klart att du ska satsa på haplisar när ändå har ett så pass stort akvarium att du kan göra det. Att honorna inte gnistrar som hannarna har jag vant mig med, tycker tom att kadangohonorna är riktigt snygga med sina oranga fenor.
              http://hem.bredband.net/aquascene

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #8
                Tror ni inte att man kan ha en grupp Mbuna i ett sådant stort kar. Man skall ju givetvis inte ta dom största och tuffaste. Jag tror det skulle kunna vara charmigt att ha en Mbuna art av lite snällare slag även i ett kar som domineras av haplisar/aulonocara.

                Just nu har jag själv ett kar med bara haplisar och aulunocara och ett med där Mbuna är dominanta. Där har jag även en röd rubin som är sten tuff.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • fredrikr
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 985

                  #9
                  Helt rätt, jowa. Jag generaliserade lite för hårt. Kadango lär vara lite tuffare. Som ett PS kan sägas att jag nog ändå kommer skaffa sådana så fort jag får större kar - de är grymt snygga!
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                  Kommentar

                  • Niclas Larsson
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 546

                    #10
                    Tackar pojkar ... verkar som jag kanske kan ha min ursprungs ide med 2 st stora grupper moori och golden och komplettera med 2 haplis grupper jag gillar verkligen den här protomelas sp taiwan...
                    /Niclas
                    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Niclas, ett gäng scienochromis fryeri (ahli) passar som handen i handsken, både i temperament och utseende. En ahli-hane brevid en golden är grymt snyggt att se!

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Niclas Larsson
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 546

                        #12
                        Tony som du kanske förstår är jag lite ute efter färg komb. mellan moori och golden passar ahli bättre både färg och temperament ??
                        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Sciaenochromis Fryeri är något bland det snyggaste jag sett. En enormt vacker djupblå färg som passar ypperligt med knallgula Golden. Jag var väldigt nära att köpa ett gäng som jag såg på Expert Zoo i Ludvika när jag passerade där på vägen hem...

                          Definitivt en art högt på min Malawi-lista.

                          Kommentar

                          • Niclas Larsson
                            Användare
                            • januari 2004
                            • 546

                            #14
                            har aldrig sett dessa i verkligheten hur täckta könet ut.. ??
                            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Som på de flesta "haplisar" så är honorna i det närmaste färglösa...eller silvriga till gråbruna. Jag förutsatte att det var det du menade med "täckta könet"? (fin formulering)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...