222 Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vannar
    Användare
    • april 2002
    • 339

    #16
    Nja det ær jag som gillar øppna ytor.

    Daffodiler ær ju rætt långsmala, visst ska man inte køpa fiskar i dålig kondition, men det ær bættre med magra fiskar æn feta fiskar. EI sjøn så har fiskarna rak eller lætt insjunken mage, sællan eller aldrig tendens till putmage!
    / Jonas Vannar

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #17
      Dom såg ut som du beskriver dom Vannar...
      Är det tvunget att köpa heöa gruppen på en gång eller går det bra att tillsätta ett par st när det har kommit i i samma storlek?

      Så alla tror att det är omöjligt att hålla Calvus med Prinsessor i 222L? Som sagt, det kommer finnar mkt gömställen...

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Jag har hållit N. pulcher "daffodil" med multissar utan några som helst problem (200 liter och 375 liter). N. pulcher är bra mycket mer aggressiva än brichardi. Om du skaffar ett rejält gäng med snäckor och lägger dem på öppen botten där prinsessorna inte tar permanent revir samt rensar prisesskollonin med jämna mellanrum så får du säkert inga större problem. Jag skulle lägga ett röse sten i vardera hörn (staplat till ytan) och fri simmyta mellan. Med lite flyt så kan du kanske ha jullar i ena hörnet och prinsessor i andra, men jag skulle satsa på prinsessor i ena, multissar i mitten och "tomt" i andra hörnet.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #19
          Härligt!

          Men vad säger du om Calvus,multissar och prinsessor?
          Känns som om multissarna kommer klara sig bättre för dom simmar bara in i snäckorna? Det skall vara vinbärssnäckor va?
          har sneglat lite på snäckor dock ingen anning vad det är. Dom kostade iaf 1:- st så en 50st?

          Calvusarna har jag bara fastnat för vet inte varför, kan vara att dom är speciliserade på att knipa yngel(kommer ju in i tränga skrevor med sin högsmala kropp). Dom hade ju sett till att hålla populationen av prinsessor nere till viss del?

          Kan gruset bli för finkronigt för multisar? Det skall vara jävliga på att gräva med? Skulle helt klart vara häftigt med så många olika beteende i ett och samma kar!

          Mvh Ola
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ingen aning om hur calvisar skulle klara sig, men jag vet att multissar gör det. Apelsinciklider pallade prinsessor i ett akvarium av din storlek (men inte varandra) hos mig. Jag skulle byta prinsessor mot jullar om jag skulle ville ha Altolamprologus tror jag. Femtio vinbärssnäckor låter bra.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • matt.is
              Användare
              • september 2003
              • 386

              #21
              Eftersom att du kommer att köra med princessor och andra fiskar, kan du köpa de andra fiskarna först, så de hinner etablera sig och skapa revir. Det svåra är att i ett princessakvarium, försöka introducera nya arter.

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • augusti 2002
                • 1232

                #22
                Hmm, då kör jag nog på Prinsessor och Multissar. Är multissar dom tuffaste snäcklekarna? Har för mig att jag läste i en tråd det var just multissar som jagade bort stora Frontoser eller var det brevis?

                Matt.is, Jo det är nog en bra idé!
                Hur stor grupp multissar är bra att börja med?
                Ola, du fick en rätt stor koloni av just Lamprologus multifasciatus. (Din artikell i CB 1 2003)

                Ola
                ola lindeberg

                Kommentar

                • Vannar
                  Användare
                  • april 2002
                  • 339

                  #23
                  Multisar ær koola før dom ær kolonilekare... børja med några stycken ia alla fall en 6-10 tror jag inte ær før mycket
                  / Jonas Vannar

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 1232

                    #24
                    Okej Vannar.

                    Har för mig att för ett tag sedan så pratades det om snäckor, var man kunde få tag på dom e.c.t... Tror man kunde få tag på dom på Ica eller liknande? Någon som har länken dit?
                    Blir det billigare än 1:- st vid köp av ca 50st?

                    Får fråga i affären om snäckorna är dugliga så hoppas man kan lite på dom...

                    Mvh Ola

                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #25
                      I akvariebutik får du ge ca 10 kr/snäckan. Köper du vinbärsnäckor hos din lokala handlare kan du komma ner i 5 kr stycket. Med väldigt mycket tur och lite detektivarbete kanske du hittar någon blombutik som säljer snäckor som dekoration billigare.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • Torsten
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 647

                        #26
                        Magnus, hade du inte hört att Granngården kunde ha snäckor? Billigt som tusan?

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 3368

                          #27
                          citat:Ursprungligen skickat av matt.is

                          Eftersom att du kommer att köra med princessor och andra fiskar, kan du köpa de andra fiskarna först, så de hinner etablera sig och skapa revir. Det svåra är att i ett princessakvarium, försöka introducera nya arter.
                          Ett mkt bra inlägg måste jag säga. Låt multisarna etablera sig först, annars får de spö duktigt.

                          Mvh
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • tropfrog
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 1827

                            #28
                            citat:Ursprungligen skickat av Torsten

                            Magnus, hade du inte hört att Granngården kunde ha snäckor? Billigt som tusan?
                            Det stämmer, det var någon som köpte snäckor i lösvikt i granngårdens blomavdelning i Halmstad. Jag har kollat med granngården i Växjö och dom påstår att dom inte kan ta hem dom, jag orkar inte bråka med dom, har ju redan tjatat om pmdd ingredienser som dom inte kan ta hem. Detta trots att det finns i mängder på deras centrallager. Här i Växjö kommer jag aldrig mer att handla av granngården i alla fall.
                            MVH
                            Magnus

                            Kommentar

                            • odilou
                              Användare
                              • april 2002
                              • 308

                              #29
                              citat:Är multissar dom tuffaste snäcklekarna?
                              Nej, långt ifrån. Jag lägger min röst på Lepidiolamprologus pleuromaculatus.

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #30
                                5 spänn styck för vinbärssnäckor? Du köper dem i en vanlig matvaruaffär eller delikatessbutik. Jag tror att det är 25 stycken i en förpackning (tomma och torra). Köp två förpackningar. Har de inte på ICA så kan de säkert ta hem.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...