Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arvid
    Användare
    • maj 2002
    • 60

    God kväll ärade tropheus experter

    Har inhandlat en nio manna trop Tropheus duboisi "Pemba". De är fortfarande ungdjur i 3-6 cm storleken, en har börjat färga ut. Med tanke på vad som tidigare nämnts angående att introducera ytterligare individer så bestämde jag mig för att påöka troppen omgående. De går idag i ett 250 liters kar där de skall få växa till sig lite. Har som ambition att införskaffa 10-15 stycken ytterligare då jag hört att man får räkna med att ett antal styker med under uppväxten,..

    Vet ni möjligen någon odlare av dubbar i Skåne som både står för kvalitet och hyffsade priser?, vore mycket tacksam för svar.

    Simma lugnt och trevlig sommar /Troffe nybörjaren Arvid
    Med vänliga hälsningar Arvid Nyström

    350 liters växtkar.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      Ang. min Moliro-hona som jag nämnde:
      Såg idag nyspottade yngel i karet (som jullarna blev mkt glada att se!).Alltså ruvade honan även yngel ,förutom gruset.Ingen annan hona har ruvat den senaste tiden så ynglen var absolut fr henne.Men nu tänker jag om det kan vara som så att honor som är vana att tvångsspottas "glömmer bort" när det är så att säga dags att spotta dem i rätt tid.För jag misstänker att hon har tömts de ggr hon har ruvat innan.Dels av mig men också av ägaren innan.
      Har tappat tiden nu men denna honas ruvningstid är på MINST 6 veckor!! Detta kan väl inte vara normalt!? Eller?
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        Till Arvid:
        Släng ut ett bete i "Köp & sälj" , så borde du få napp!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • november 2002
          • 571

          jag fattar inte visten med att tvångsspotta dom, man missar ju största nöjet -att se honan ta in ynglena och sköta dom!

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            Vitsen för MIG är att få fram så många yngel som möjligt ,men främst att spara på honan.Hon kommer ifatt de andra i gruppen mycket snabbare ,iom att hon börjar äta tidigare. Tror också att ynglen får en bättre start om de börjar äta så tidigt som möjligt.

            Bland mina Moliros ,som jag inte brytt mig så mkt om att dra yngel av får spotta i karet,som även bebos av Jullar.(Dessa är sjukt feta!!) Har fått ETT överlevande yngel!
            Och nu misstänker jag att de (Moliro-honorna) ibland inte vill släppa avkomman alls (se tidigare inlägg i tråden) pga stress el att de vant sig med att spottas.Eft 7 veckor (!!?) har hon nu släppt alla yngel och allt grus och äter som vanligt,men är oerhört stressad & mager (ynglen var också väldigt magra).Tänker låta denna hona ruva tiden ut nästa gång också för att se hur lång tid det tar DÅ.

            En parentes:
            Hade en gång ett Eretmodus-par (RIP) ihop med enbart troffar som fick spotta fritt ikaret,men de blev alla uppätna av troffarna alt uppsugna i filtret.Så jag tog upp hanen och satte honon i ett 100-liters med en kull tropheus-yngel för att låta honom spotta där.Men han plockade även upp tropheus-ynglen!!Dessa överlevde men vissa hästnosar vekade bli ihjälklämda då.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Emil Martinsson
              Användare
              • november 2003
              • 167

              Äntligen har en av mina dubbehonor ruvat tiden ut, resultatet blev 7st (tror jag) underbara små prickiga knattar Dom verkar klara sig tillsammans med dom andra vilket jag tycker är mycket mysigt. Visst blir dom lite jagade ibland med dom verkar vara tillräckligt kvicka för att klara sig undan. Honan är och var under hela ruvningen i bra kondition och har inte magrat speciellt mkt. Hälsningar en mycket stolt nybliven pappa
              Emil
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

              Kommentar

              • mikro
                Användare
                • november 2002
                • 666

                Gratulerar Emil!

                Bevittnade idag min första tropheuslek, också duboisi. Jag har alltid fått för mig att själva leken är rätt snabbt överstökad men de har hållt på i 45 minuter nu och verkar fortfarande ha mer kvar att ge. Den som hade sån uthållighet ; )
                /Mikael

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • november 2002
                  • 571

                  att Troffar betar alger är ju ingen nyhet men jag har studerat/funderat närmare på detta.
                  jag ser ingen eller liten aggressivitet hos mina Ilangi när dom betar alger utan det är närmast en harmonisk grupp...
                  men när jag matar dom med räkmix så tar det "hus i helvete" ett bra tag efter att dom ätit klart.
                  det har gått så långt att jag måste göra mig av med tre fullvuxna VF Real Ilangi eftersom dessa tre håller hela burken i skräck långt efter att dom matats.
                  är det fler som har samma erfarenhet?
                  jag ska försöka ordna med en burk där jag bara odlar alger på stenar som jag kan mata med, även om det inte kommer att räcka som ett helfoder.
                  jag är övertygad om att den stress som skapas vid utfodring är grunden till mer än ett fall av den hatade soten, vad tror ni?

                  Jag får nog forska vidare och skriva ner mina tanka närmare eftersom jag hänför utfodringsaggressiviteten till mina hundar som också är sociala flockdjur med flera gemensamma beteenen som mina Ciklider.

                  Kommentar

                  • CRAYLEONE
                    Användare
                    • maj 2003
                    • 145

                    citat:jag är övertygad om att den stress som skapas vid utfodring är grunden till mer än ett fall av den hatade soten, vad tror ni?
                    Det här tycker jag var en väldigt intressant iaktagelse.. Det ligger nog mycket i vad du skriver, när man tänker efter.

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      Nej, nu har tråden sovit i två månader, nu rycker vi upp oss.Ska vi börja med att rösta?

                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        Men det går ju inte att rösta när den snyggaste varianten inte är med
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          Jag tyckte att det kändes hyfsat komplett faktiskt...mejla honom, han gillar nog att man kommer med förslag.
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            Jepp! Klart...

                            1. Kachese
                            2. Ilangi
                            3. Pemba
                            4. Ikola
                            5. Lufubu
                            6. Kasanga
                            7. Murago
                            8. Wampembe
                            9. Bulu Point
                            10. Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • spec_mats

                              jag har sett tropheus chipimbi många gånger och det är sällsynt med riktigt vackra individer, men när jag har sett toppexemplar så är den varianten otroligt vacker-kanske den snyggaste av dom alla (enligt min uppfattning)

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1339

                                fredrik:
                                citat:Jag tyckte att det kändes hyfsat komplett faktiskt...mejla honom, han gillar nog att man kommer med förslag.
                                Bra ide, jag skickade precis ett mail till han med bild o allt. (Du röstade för tidigt tricella[V])
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...