Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    En härligt spännande tid framför dig,alltså...!!!

    Alltid svårt att säga att "detta sättet är bättre än detta".Särskilt inom akvaristiken...
    Men så här skulle nog Jag ha gjort...:

    Tror inte att de ska gå utan mat när de väl har kommit ner i karet de ska gå i.Tror att de har svårare att komma igång med magarna ju längre de har varit utan.Nyanländ fisk har ju säkert varit utan mat minst en vecka inför och under transport.(nån annan som vet exakt?)

    Jag har inga erfarenheter utav algtabletter (förutom de som är framtagna till malar och de är inge bra till troffar)så jag hade INTE chansat...
    Jag hade nog (direkt)börjat att köra med flingor (spirulina superforte från Tropical.Förmodligen inget höjdarfoder att ge för länge el mkt av då det är ,tycker jag,på tog för mycket spirulina i.
    Och det kan ta en stund innan de accepterar det.Fördelen är att just magarna kommer igång snabbt utav det,och det är det viktigaste i detta skedet.

    En rejält fiber-rik räkmix som man bara duttar i de första veckorna är annars att rekomendera,tror jag.Med tiden gör man mixen ngt kraftigare (m. räkor och ev lite musslor).Men övergången måste ske långsamt.

    Alltid bra med mkt alger i ett tropheus-kar då de kan gå och småbeta i sig lite av det.Blir hårda härliga bajskorvar av grönalger!

    Ang "Chaitikan" så torde det gå, bra bara de nya låter sig acklimatiseras i det nya vattnet ett par veckor.Och förutsatt att de båda grupperna är i god/samma kondition.

    Att sätta ihop två grupper är ju alltid lite riskabelt iom olika bakteriefloror.Har själv fått berättat att den kritiska perioden är på 2 veckor.Klarar de 2 v så borde det gå.
    Det samma gäller vid medicinering, Har fiskarna kryat på sig under tex ett 3-dagarsbad med Metronidazole så ska de hållas under xtra uppsikt i 2 veckor.("tarm-ohyrans" cykler beräknas vara så lång).

    Vilka varianter bestämde du dig för? Bidde det "Sumbu"-varianten?
    Hur som: stor lycka till!!!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • jowa
      Användare
      • februari 2004
      • 194

      Lånar den här tråden eftersom den handlar om troffar

      Det är så att en kompis till mig tänka börja med troffar, han har haft akvarium med ciklider etc tidigare men inte tanganyika och absolut inte troffar. Själv har jag inga enga erfarenheter så jag får försöka här istället.

      Det jag undrar är om det finns några troffar som anses som lite lättare än övriga, gärna några som blir lite mindre, är lite lugnare, går i mindre grupper etc, eftersom akvariet inte är jättestort - 325L

      http://hem.bredband.net/aquascene

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        Jag märker ingen skillnad på dem. T. duboisi anses ofta vara snällare men hos mig har den varit mest aggressiv. Storleksskillnaderna är väldigt små. Man anser nog att T. sp. mpimbwe och annectens blir störst men jag har sett dubbar som man knappast tror är sanna i sin storlek. Mitt svar på dina frågor är helt enkelt nej. Det finns såklart många som är av annan uppfattning.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • april 2002
          • 787

          Äntligen!
          Pemba-gruppen som jag köpte som ungdjur för ett år sen har äntligen börjat producera lite smått. Tre små yngel spottades i håven idag. Gissa om jag är löjligt stolt =)

          Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            Grattis...du är inte ensam om att bli "löjligt" stolt när sådant händer.

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • november 2002
              • 571

              man blir lätt det när dom första små kommer, grattis

              Kommentar

              • CRAYLEONE
                Användare
                • maj 2003
                • 145

                En konstatering att delge:

                Jag har en dominant hane i min lilla dubbe-grupp som aldrig ätit spirulina-flingor som övriga älskar, inte heller är han "på" som resten i gruppen är när dom får några spirulina-tabletter att knabbas om.. Men räkmix tar har stora tuggor av och han mår förträffligt annars. Vackrast är han också. Inte nog med det, han gräver grottor under sten och bröte (götteborgska) som värsta malawicikliden? Han kanske har haft en taskig uppväxt tillsammans med några malawiciklider.. (ja, han är odlad)

                Har ni några underliga "kufar" i era troffegrupper som skiljer sig i beteende från resten av gänget?

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  Påminner starkt om min dominantaste Nkonde-hanne.Gräver lek-gropar sin ner till frigoliten(har iofs bara ca 1cm grus)och när han är som mest "på" kan han rata maten så att jag flera ggr trott att han varit dålig på nåt sett.Matvägrade senast igår.Lekte av en hona i morse.

                  Jo,jag har en Moliro-hona som jag trodde gick och ruvade (förmodligen gjorde hon det också till en början),men eft. typ flera veckor över tiden ,nu också rejält avmagrad,fick jag se att hon tar in gruskorn i munnen! Nu på sistone tar hon även in luft,mkt luft,så att hon stundtals får problem att simma. Äter gör hon men inte blir det mycket-munnen är ju full av sten! Enda teori om detta är att det är rätt stressigt för honorna just nu(går iför trångt kar).

                  Hade en vf-M.Zebra hona som också gick och snappade luft till en början och fick då förklarat att det kunde bero på att hon kanske fångades på ett stort djup och togs upp till ytan för snabbt.Andra jag berättat detta för har inte trott att det kunde vara så.Själv vete fan! Moliro honan är dessutom odlad och väldigt gammal.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • kakapo
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 60

                    Angående soten på troffar och medicinering så hänsisar många amerikanska forum till "Clout" som den mest effektiva medicinen.
                    Frågan är, vad är Clout på svenska?

                    Eftersom jag är nybörjare på tropheus och är på gång att skaffa en större grupp känns det som en bra idé att ha medicin till hands.

                    Eftersom karet är helt nytt tänkte jag använda mig av "filtersump" från ett fungerande malawikar för att få igång bakteriefloran, någon som ser någon risk med detta, att jag får i något i karet jag inte vill ha?
                    / André

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      Vad jag har förstått så är "Clout" en term...översätts ibland med "ett slag mot ett mål", vilket i detta fall skulle betyda "Medicin som -slår hårt- mot parasit(sjukdom)".

                      Clout nämns i dessa artiklar och sägs vara en bra medicin (den enda som fungerar) emot bukvattensot.








                      Tillverkas av detta företag:

                      AP-Aquarium Products.
                      Denna webbplats är till salu! aq-products.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, aq-products.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


                      Det finns tydligen inte att få tag på varken i Sverige eller Tyskland. Frågan är om det är bättre än Flagyl...det kan dock vara värt att kolla upp det.

                      Kommentar

                      • kakapo
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 60

                        Tack för länken.

                        Detta står också som info:
                        Does not affect pH and is safe for biological systems.

                        Vilket som jag tolkar det betyder att man med fördel egentligen kan behandla direkt i huvudkaret, utan att ta död på alla nyttiga bakterier.
                        / André

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          Så tolkade jag det också...men man vet aldrig.

                          Det är dock en stark medicin.

                          Kommentar

                          • Ante
                            Användare
                            • november 2002
                            • 571

                            Metronidazole som är den aktiva ingrediensen i Flagyl och liknande medecin mot Flagellater slår inte ut bakterier, varken goda eller "onda"

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              Enligt www.fass.se....

                              citat:Hur verkar Flagyl?
                              Flagyl (metronidazol) dödar vissa typer av bakterier som lever utan syre (anaeroba bakterier) och har dessutom effekt mot infektioner orsakade av encelliga organismer (protozoer).
                              citat:Vid vilka åkommor används Flagyl?
                              Flagyl används för att behandla infektioner orsakade av vissa typer av bakterier som lever utan syre (anaeroba bakterier). Flagyl används också för att undvika infektioner i samband med operation och vidare för att behandla infektioner orsakade av vissa encelliga organismer (protozoer).
                              Finns det bara "aeroba bakterier" i akvarium?

                              Kommentar

                              • Ante
                                Användare
                                • november 2002
                                • 571

                                det finns både och men dom nitrifikationsbakterier vi värnar om i våra filter är aeroba, dvs. dom behöver syre för att överleva.
                                Dom fagellater som man anser drabbar våra fiskars inälvor/mage och orsakar bukvattensot är anaeroba, dvs. behöver inte syre för sin överlevnad.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...