demasonifråga + malinköp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forssten
    Användare
    • december 2003
    • 70

    demasonifråga + malinköp.

    Hej och gott nytt år!
    Är det någon som vet om Demasoni passar ihop med 6 Hongi, 5 Auratus,8 Golden och 8 Maingano och i så fall hur många demasoni i ett 350 l.
    Har även problem med malar 2 döda uppätna underifrån.En slags pansarmal och en gibbi på ca 4 cm. Kan verkligen Malawin vara så blodtörstig eller beror det på salt i akvariet? 1 msk på 100 l.Har slutat med saltet.Vad ska jag köpa för mal?
    mbunas
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    jag skulle inte skaffa demasoni om jag vore dej, det är tillräckligt med fisk i karet.
    Malawi, särskilt, mbuna är "blodtörstiga", dom enda malar som överlever dom är vanliga ancistrus och stora (över 15cm) plecostomus, samt malawi- å tangyanika synodontis.
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #3
      jag skulle inte skaffa demasoni om jag vore dej, det är tillräckligt med fisk i karet.
      Malawi, särskilt, mbuna är "blodtörstiga", dom enda malar som överlever dom är vanliga ancistrus och stora (över 15cm) plecostomus, samt malawi- å tangyanika synodontis.
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • forssten
        Användare
        • december 2003
        • 70

        #4
        Tack för snabbt svar och jag som tyckte det var för lite fisk men de blir ju vuxna så småningom.Men jag är alla fall sugen på fler Hongi,är det katastrof eller???
        mbunas

        Kommentar

        • forssten
          Användare
          • december 2003
          • 70

          #5
          Tack för snabbt svar och jag som tyckte det var för lite fisk men de blir ju vuxna så småningom.Men jag är alla fall sugen på fler Hongi,är det katastrof eller???
          mbunas

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            Användare
            • juli 2002
            • 790

            #6
            Jag skulle ju inte skaffa en enda fisk till.Om du inte tar bort något annat. Har du några malar överhuvudtaget nu? jag skulle rekommendera 4-5 st ancistrusar, dom är billiga och väääldigt vanliga, de håller alger och matrester borta och är supertåliga.

            Hur är ditt akvarium inrett.
            /Glenn Wouda

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            • malawi_voodoo
              Användare
              • juli 2002
              • 790

              #7
              Jag skulle ju inte skaffa en enda fisk till.Om du inte tar bort något annat. Har du några malar överhuvudtaget nu? jag skulle rekommendera 4-5 st ancistrusar, dom är billiga och väääldigt vanliga, de håller alger och matrester borta och är supertåliga.

              Hur är ditt akvarium inrett.
              /Glenn Wouda

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

              Kommentar

              • forssten
                Användare
                • december 2003
                • 70

                #8
                Med några modell större kalksten typ 5 kg + 1 kg kolsten och några skifferplattor och 1 javaormbunke.lekplats i framkant.Akvarium Juwel Trigon hörn.
                mbunas

                Kommentar

                • forssten
                  Användare
                  • december 2003
                  • 70

                  #9
                  Med några modell större kalksten typ 5 kg + 1 kg kolsten och några skifferplattor och 1 javaormbunke.lekplats i framkant.Akvarium Juwel Trigon hörn.
                  mbunas

                  Kommentar

                  • malawi_voodoo
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 790

                    #10
                    som sagt: Jag skulle inte skaffa en enda malawi till, det är tillräckligt många.
                    /Glenn Wouda

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                    Kommentar

                    • malawi_voodoo
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 790

                      #11
                      som sagt: Jag skulle inte skaffa en enda malawi till, det är tillräckligt många.
                      /Glenn Wouda

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        MALAWI_VOODOO:
                        Vad säger du? Att malawiciklider är blodtöstiga och äter upp alla malat utom ancistrus, stora och synodontis? Det va det grövsta jag hört på länge och du bör inte skriva på ett forum om du inte kan mer om ämnet då du kan orsaka att folk köper fel fisk, missköter sina kar etc!! Jesus!

                        FORSSTEN:
                        Hur stort är ditt kar? Räkna med en fisk / 15 liter så kan du räkna ut hur många hongi till du kan köpa.

                        Du har gjort fel från början genom att blanda hongi med golden och maingano med auratus, då dessa är så pass lika fiskar att chansen till korsbefruktning är mycket stor.

                        Jag skulle inte blanda i demasoni med dessa. Köp isåfall fler av dem du har (fastän jag ju skulle separera enligt ovan.)

                        Dina malawi skulle inte äta upp din mal underifrån då den fortfarande lever. Normalt är det andra malar som äter upp malar underifrån då de dött. Jag skulle inte tro det beror på saltet, absolut inte. Ger du dem tillräckligt med mat? Hur matar du? Om man matar med flytande pellets kan det vara så att de helt enkelt svultit ihjäl. Ger man fiskarna räkmix brukar malarna klara sig, eller om du ge dem mal-pellets.

                        En annan, och den absolut största orsaken till fiskdöd, är att man inte sköter sitt kar, alltså att man inte byter 30-50% av vattnet varje vecka... Gör du det?

                        Saludos,
                        Zaphi
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          MALAWI_VOODOO:
                          Vad säger du? Att malawiciklider är blodtöstiga och äter upp alla malat utom ancistrus, stora och synodontis? Det va det grövsta jag hört på länge och du bör inte skriva på ett forum om du inte kan mer om ämnet då du kan orsaka att folk köper fel fisk, missköter sina kar etc!! Jesus!

                          FORSSTEN:
                          Hur stort är ditt kar? Räkna med en fisk / 15 liter så kan du räkna ut hur många hongi till du kan köpa.

                          Du har gjort fel från början genom att blanda hongi med golden och maingano med auratus, då dessa är så pass lika fiskar att chansen till korsbefruktning är mycket stor.

                          Jag skulle inte blanda i demasoni med dessa. Köp isåfall fler av dem du har (fastän jag ju skulle separera enligt ovan.)

                          Dina malawi skulle inte äta upp din mal underifrån då den fortfarande lever. Normalt är det andra malar som äter upp malar underifrån då de dött. Jag skulle inte tro det beror på saltet, absolut inte. Ger du dem tillräckligt med mat? Hur matar du? Om man matar med flytande pellets kan det vara så att de helt enkelt svultit ihjäl. Ger man fiskarna räkmix brukar malarna klara sig, eller om du ge dem mal-pellets.

                          En annan, och den absolut största orsaken till fiskdöd, är att man inte sköter sitt kar, alltså att man inte byter 30-50% av vattnet varje vecka... Gör du det?

                          Saludos,
                          Zaphi
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • malawi_voodoo
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 790

                            #14
                            Jag överdrev såklart! ta det inte så hårt å allvarligt.
                            Jag menar såklart att man inte kan hålla vanlig sallskapsfisk som ex. pansarmalar med malawi, speciellt inte mbuna(dom flesta). Och dom äter inte upp utan snarare stressar ihjäl dom, jag har då aldrig lyckats hålla andra malar än dessa i liv med malawi.
                            /Glenn Wouda

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                            Kommentar

                            • malawi_voodoo
                              Användare
                              • juli 2002
                              • 790

                              #15
                              Jag överdrev såklart! ta det inte så hårt å allvarligt.
                              Jag menar såklart att man inte kan hålla vanlig sallskapsfisk som ex. pansarmalar med malawi, speciellt inte mbuna(dom flesta). Och dom äter inte upp utan snarare stressar ihjäl dom, jag har då aldrig lyckats hålla andra malar än dessa i liv med malawi.
                              /Glenn Wouda

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                              Kommentar

                              Arbetssätt...