Populär Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • So
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 177

    Populär Tropheus

    Vilken är den populäraste Tropheus arten/varianten i Sverige? Berätta vilken eller vilka arter/varianter du har. Det kunde också vara kul att veta om du har någon Tropheus favorit som du kanske inte lyckats få tag på eller var för dyr att införskaffa. Berätta gärna också vad du matar med, hur många du har, om det är VF eller odlat, storlek på fiskarna, könsfördelning, hur länge du har haft just dessa exemplar, storlek på akvariet och om det är något annat speciellt med just dina Tropheus. Blir det många svar kan jag sammanställa dom i en överskådlig ”Tropheus statistik” tabell.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag skulle tippa att någon av dessa är vanligast/populärast i Sverige: Kejsar (Ikola) eller Duboisi.

    Jag har haft: Duboisi, Kachese och sp. Black Pemba (Orange).

    Jag vill hemskt gärna äga en grupp "Real Ilangi" eller "Red Rainbow" som jag anser vara de snyggaste.

    Jag hade dessa fiskar i ett 375liters akvarium i olika omgångar. Duboisi och Kachese gick dock tillsammans.

    Jag matade med Räkmix, Pellets och Flingor.

    Kommentar

    • roni
      Användare
      • maj 2003
      • 183

      #3
      Jag har 29 stycken Ikola, som då självklart också är mina favoriter. Jag skulle vilja ha en grupp moliro eller kachese´, men det är ju så dyrt med tropheus, så man får ta det lite lugnt mellan gångerna man införskaffar sig en grupp.
      Mvh/Fredrik

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Mest sålda är utan tvekan duboisi och därfter orange-moorii. Som den vackraste tanganyikacikliden röstades ju Chimba fram för något år sedan.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          citatom den vackraste tanganyikacikliden röstades ju Chimba fram för något år sedan.
          Diskutabelt då alla arter inte fanns att välja på...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            citatiskutabelt då alla arter inte fanns att välja på...
            Okej för det då - den vackraste tanganyikan av de som nomineringskommitten hade utsett då.
            Men så brukar ju de flesta omröstningar gå till - ikväll röstas det väl om årets vackraste mål i fotbollsallsvenskan men inte får vi rösta på alla mål, eller hur.
            Ciklidhälsningar
            Kjell
            Den snyggaste troffen tycker jag maswa-duboisi är.

            Kommentar

            • kilova
              Användare
              • april 2002
              • 327

              #7
              Håller med Tricella på denna punkten...

              Ikola tycker jag är mkt snygg även Mpulungon och red rainbow (kasanga).
              Jag matar med cyclops räkmix och spirulina flingor..
              Kjell den var bra
              Tropheus moori golden kazumba F1
              Tropheus dubosi F1
              Tropheus Chaitica F1
              Tropheus red chimba F1
              Tropheus black pemba F1
              Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
              Tropheus moori bärnsten F1
              Tropheus moori kejsare
              Mvh Kim

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                Jag tycker definitivt att Tropheus Moorii Nsumbu är den vackraste Troffen. Såg den för någon månad sen på Cichlidecentret men jag hade fulla akvarium och inga pengar. Den är ungefär som Ilangin men lite mörkare uppemot ryggfenan och endast obetydligt lite mörkare på kroppen. Denna troffe är den enda variant jag saknar bland mina favoriter bland Tropheus. Det är dock inte samma som chilanga eftersom denna variant var mycket ljusare.

                De Tropheus-varianter jag har nu:
                17 st Tropheus sp. Ikola
                16 st Tropheus moorii Kala Island http://www.hagblomfoto.com/kala.htm
                11 st Tropheus duboisi "Maswa" - Denna grupp går tillsammans med mina Kala Island och därför tror jag inte det blir några problem vid könsmognaden "hoppas" =)

                2 stycken Tropheus moorii Moliro som jag var dum nog att köpa (impulsköp). Det var de enda som var kvar i affären eftersom hannen tagit kål på resten. Nu fungerar det dock mycket bra tillsammans med mina Malawi i ett 540l men det känns dumt att ha två udda Moliro som jag inte vet vart jag skall ha sen.

                Jag matar uteslutande med spirulinaflingor, ibland får de dock lite räkmix.

                Tropheus är helt enkelt underbara firrar =)
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  Tycker personligen mina Tropheus Brichardi "Canary Cheek" och "Mpimbwe" är bland de grymmaste jag har sett. Sedan får vi inte glömma bort Tropheus Brichardi "Katonga" som också är grymt snygg. Jag har fastnat för Brichardin för just de blåa ögon som vissa sorter har. Sedan är den ju inte så vanlig i sverige.

                  Jag matar bara med spirulina flingor av hög kvalitè, räkmix och lite granulat när jag vill att de skall lägga på sig lite extra hull.

                  För tillfället har jag tre Canary Cheek honor som tuggar. Skall bli kul att se hur många yngel det blir när jag tömmer dem ngn gång nästa vecka.

                  En liten trevlig notis är att samtliga tre honor som tuggar gör det för första gången och alla har behållt äggen. Dessa tropheusar är sjöodlade, har det ngn betydelse för att de skall vara bättre på att hålla äggen?

                  MVH
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Christian Alfredsson
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 4122

                    #10
                    29 Tropheus moorii "Ilangi"
                    35 Tropheus duboisi "Mazwa
                    31 Tropheus sp. "Kachese"
                    10 Tropheus sp. "Pemba" (Orange-moorii)
                    20 Tropheus sp. "Ikola"
                    + yngel från ovanstående.
                    Mest besviken är jag på Ilangi som tagit 4 år på sig att leka. Det är först nu de börjar likna något. Antar att det automatiska systemet för vattenbyten ger resultat. Duboisi och framförallt Ikola är mina favoriter. Som det ser ut nu åker Ilangin ut till förmån för Ikolan. Måste bara vänta till jag har tillräckligt många yngel :-)
                    Matar med flingor och räkmix.
                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

                    Kommentar

                    • Björn
                      Användare
                      • april 2002
                      • 787

                      #11
                      45st Pemba
                      30st Ikola
                      25st Moliro
                      25st Katoto
                      29st Chaitika (VF)
                      14st Kiriza

                      Det kommer dock att bli fler, var få säker. Matar mest med Spirulina flingor och Algae Wafers, räkmix och cyclops lite då och då.

                      Mvh
                      Björn
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #12
                        "En liten trevlig notis är att samtliga tre honor som tuggar gör det för första gången och alla har behållt äggen. Dessa tropheusar är sjöodlade, har det ngn betydelse för att de skall vara bättre på att hålla äggen?"

                        Ingen som har svar eller funderingar ang min fråga ?

                        MVH
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          #13
                          Jag har 22 moorii "Kala Island" VF
                          och 14 duboisi "Maswa". Båda grupperna leker halvbra. Jag är väldigt intresserad av att få tag i en fin grupp annectens.

                          Jag matar enbart med räkmix.

                          mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • peter
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 161

                            #14
                            sjöodlade troffar är inte tömnda utan får gå och spotta i dammarna efter vad jag har hört.och de sjöodlade jag har och har haft har gått tiden ut även första gången.men de odlade jag köpt av odlare som tömnt
                            honorna har det ofta gått dåligt ett par lekar.jag låter mina honor spotta i akvariet och jag tycker det är kul att titta på alla yngel som simmar omkring bland föräldrar.
                            använder enbart räkmix.
                            vf kalambo (citron 2r)
                            sjöodlade pemba (orange)
                            peter

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8597

                              #15
                              Mina favoriter är Pemba (har) och Red Rainbow (har inte, ännu).

                              Pemborna går i ett 630 l akvarium tillsammans med 4 Spathodus erythrodon. Det har blivit en hel del yngel av Pemborna, men inga hästnosyngel ännu.

                              I ett annat 630 l går 10 T. duboisi (Mazwa sa dom i affären att det skulle vara, men jag är osäker på det. De är ca 2 år gamla, har vuxit bra men är kanske inte helt utfärgade ännu, rätt smala (under 1 cm) band med lite antydning till gult upptill på banden på några av fiskarna. I burken går även 25 st bärnstensmoorii av en lite blekare variant (såld som Mwerazi för ett antal år sedan).

                              I bägge burkarna har jag två mindre stenrösen av vit dolomit, som det växer alger på, mörk bakgrund, ingen sand. Matar med spirulinaflingor på morgnarna och räkmix på kvällarna. Förbättrar vattnet med en saltblandning som Jukka och jag beskrev i en artikel i CBl nyligen.

                              Något annat? Jo, jag tycker att Groluxrör tar fram det orange bandet på Pemba på ett mycket bra sätt.

                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...