Troffe tråd

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    citat:Nu är det långt ifrån alla som är så pass fina i min grupp. Färgerna varierar en hel del.
    Visst är det så. Kanske vore denna art ett ämne för att urvalsodla på...eller så är det så att den är variabel.

    Har du sett att honorna har en svag röd linje ytterst på de gula bukfjällen (fläcken)? Hanar verkar ha fläcken helgul. Bara en observation från min sida...och jag är inte säker på om den stämmer 100%.

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      Jag har sett att en del av fiskarna har röda prickar i det gula fältet. Men jag har inte tänkt mer på detta än att det skiljer sig lite från till fisk (en del är finare än andra). Ska titta mer på detta imorgon.

      Egentligen så är det nog normalt med färgvariationen. Men jag hade ändå tänkt "urvalsodla" och bara ta yngel från de vackraste fiskarna. Den som lekte för 10 dagar sedan som jag skrev om ovan är just en sådandär perfekt tropheus, så urvalsodlingen börjar direkt.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        Jag har sett att en del av fiskarna har röda prickar i det gula fältet. Men jag har inte tänkt mer på detta än att det skiljer sig lite från till fisk (en del är finare än andra). Ska titta mer på detta imorgon.

        Egentligen så är det nog normalt med färgvariationen. Men jag hade ändå tänkt "urvalsodla" och bara ta yngel från de vackraste fiskarna. Den som lekte för 10 dagar sedan som jag skrev om ovan är just en sådandär perfekt tropheus, så urvalsodlingen börjar direkt.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          Vilket "drag" det är på sidan inatt. Nyss var det drygt 150 personer som var inne på ciklid.se och klockan är 0230, märkligt.
          Hursomhelst så blir ni nu iaf en mindre.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            Vilket "drag" det är på sidan inatt. Nyss var det drygt 150 personer som var inne på ciklid.se och klockan är 0230, märkligt.
            Hursomhelst så blir ni nu iaf en mindre.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              citat:Ursprungligen skickat av Stelin

              Jag hade lite tankar om att Kasanga och Kambwimba egentligen är just samma fisk. Jag skickade därför ett mail till Martin på Cichlidcentret angående detta. Min teori var att Kambwimba bara var en ytterligare precisering av fångstplatsen.
              Hur menar du? Det är ju flera kilometer mellan dessa båda platser.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                citat:Ursprungligen skickat av Stelin

                Jag hade lite tankar om att Kasanga och Kambwimba egentligen är just samma fisk. Jag skickade därför ett mail till Martin på Cichlidcentret angående detta. Min teori var att Kambwimba bara var en ytterligare precisering av fångstplatsen.
                Hur menar du? Det är ju flera kilometer mellan dessa båda platser.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  Micke.
                  Jag tänkte att kanske Kasanga är ett större område och Kambwimba kanske finns inom detta område. Ungefär som kommun o stad. Helt fel jag vet...
                  Tricella:
                  Jag kollade det här med de röda prickarna i det gula. Och hos mig verkar det inte vara beroende på om det är hanar eller honor. De fiskar som i övrigt också har mer färg har också mer av dessa röda prickar. Någon röd linje är det inte heller på mina fiskar utan de röda prickarna är mer utspridda i det gula "fältet".
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    Micke.
                    Jag tänkte att kanske Kasanga är ett större område och Kambwimba kanske finns inom detta område. Ungefär som kommun o stad. Helt fel jag vet...
                    Tricella:
                    Jag kollade det här med de röda prickarna i det gula. Och hos mig verkar det inte vara beroende på om det är hanar eller honor. De fiskar som i övrigt också har mer färg har också mer av dessa röda prickar. Någon röd linje är det inte heller på mina fiskar utan de röda prickarna är mer utspridda i det gula "fältet".
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      Det brukar ju sägas att syrestenar(en luftpump kopplad till en syresten) inte gör något annat än att det sätter vattnet i rörelse och på så sätt skapar mer syre i vattnet. Själv så har jag också tidigare trott detta.
                      I mitt 720 liters kar så har jag rätt så mycket filtrering som isåfall gott o väl borde räcka(bra ytrörelse och bra vattencirkulation). Jag har en sammanlagd cirkulation av 7100 liter i timmen i mitt kar (ej inräknat minskningen av filtermassor som kanske ger en 25-30% minskning av cirkulationen). Men efter att ha provat att i några dagar också ha en vanlig syresten i karet så verkar nu fiskar betydligt mer välmående. Dom visar lite bättre färger och är påtagligt piggare.
                      Finns det en möjlighet att en luftpump kopplad till en syresten gör mer än bara sätter vattnet i rörelse?
                      God syresättning är ju något som är rätt viktigt när man har tropheus, hur har ni andra ordnat det med detta?
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        Det brukar ju sägas att syrestenar(en luftpump kopplad till en syresten) inte gör något annat än att det sätter vattnet i rörelse och på så sätt skapar mer syre i vattnet. Själv så har jag också tidigare trott detta.
                        I mitt 720 liters kar så har jag rätt så mycket filtrering som isåfall gott o väl borde räcka(bra ytrörelse och bra vattencirkulation). Jag har en sammanlagd cirkulation av 7100 liter i timmen i mitt kar (ej inräknat minskningen av filtermassor som kanske ger en 25-30% minskning av cirkulationen). Men efter att ha provat att i några dagar också ha en vanlig syresten i karet så verkar nu fiskar betydligt mer välmående. Dom visar lite bättre färger och är påtagligt piggare.
                        Finns det en möjlighet att en luftpump kopplad till en syresten gör mer än bara sätter vattnet i rörelse?
                        God syresättning är ju något som är rätt viktigt när man har tropheus, hur har ni andra ordnat det med detta?
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          jag har bara motorfilter, ett eheim 600l (204 och ett eheim aquaball powerhead på 650l/h. Jag funderar dock på att sätta på en diffusor på aquaballen, då blir det lite mera "bubblor" i vattnet, kanske inte mer syre men man kan ju prova om det hjälper.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            jag har bara motorfilter, ett eheim 600l (204 och ett eheim aquaball powerhead på 650l/h. Jag funderar dock på att sätta på en diffusor på aquaballen, då blir det lite mera "bubblor" i vattnet, kanske inte mer syre men man kan ju prova om det hjälper.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Spooky
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 37

                              citat:[i]
                              Jag ska nog testa att hålla troffar i en mindre grupp (maximum .
                              Det är värt att få veta lite vad som händer...
                              Börjar de fara illa åt så är det bara att sära på dem.. inte så svårt.
                              Det är bara en tanke än så länge.
                              Det kommer o gå alldels utmärkt att hålla även små grupper av troffar . Har provat det med ett antal olika utan problem. Dessa har jag provat med "IKola , Bemba , Moliro , Kashese " :Fördelingen har varit lite olika i dom olika testen . 50/50 20/80 . Och det har varit i akvaruim runt 200 liter bara . Det jag vill säga är att man kanske inte behöver ett 540 liters o stoppa in 30-40 stycken / två sorter då 15-20 av varje . Utan man kan prova på denna fisk även i mindre grupper o inte så stort akavruim heller .

                              Blir heller inte så farligt dyrt för den som vill prova på dom heller .

                              Nu är inte jag nån expert, men har hållit Troffar i ca: 10-12 år nu.
                              O min erfarenhet säger mej att när man läser här att man måste ha många för o lyckas går helt emot mina egna erfranheter.

                              Vill man ha 1+4 så går det väldigt bra det med . Sen om ni säger att vem säljer 1+4 ?? , Nä sant men då köper man 2+4 o tar bort den hanen som man inte tycker är så fin . antingen i en annan burk eller sälj eller bli av med den på annat sätt.

                              Okej ska sluta nu , gillar verkligen o läsa denna tråd .
                              Fast man blir lite fundersam på vissa inlägg som kommer ibland .

                              MVH . Håkan

                              Kommentar

                              • Spooky
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 37

                                citat:[i]
                                Jag ska nog testa att hålla troffar i en mindre grupp (maximum .
                                Det är värt att få veta lite vad som händer...
                                Börjar de fara illa åt så är det bara att sära på dem.. inte så svårt.
                                Det är bara en tanke än så länge.
                                Det kommer o gå alldels utmärkt att hålla även små grupper av troffar . Har provat det med ett antal olika utan problem. Dessa har jag provat med "IKola , Bemba , Moliro , Kashese " :Fördelingen har varit lite olika i dom olika testen . 50/50 20/80 . Och det har varit i akvaruim runt 200 liter bara . Det jag vill säga är att man kanske inte behöver ett 540 liters o stoppa in 30-40 stycken / två sorter då 15-20 av varje . Utan man kan prova på denna fisk även i mindre grupper o inte så stort akavruim heller .

                                Blir heller inte så farligt dyrt för den som vill prova på dom heller .

                                Nu är inte jag nån expert, men har hållit Troffar i ca: 10-12 år nu.
                                O min erfarenhet säger mej att när man läser här att man måste ha många för o lyckas går helt emot mina egna erfranheter.

                                Vill man ha 1+4 så går det väldigt bra det med . Sen om ni säger att vem säljer 1+4 ?? , Nä sant men då köper man 2+4 o tar bort den hanen som man inte tycker är så fin . antingen i en annan burk eller sälj eller bli av med den på annat sätt.

                                Okej ska sluta nu , gillar verkligen o läsa denna tråd .
                                Fast man blir lite fundersam på vissa inlägg som kommer ibland .

                                MVH . Håkan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...