Tanganyika i 92 L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #31
    En bakgrund ger också trygghet vilket gör att de gräver mindre. Kommer det finnas hålor och liknande? Det ger likartad effekt. Du ska hursomhelst ha mycket gömställen om du vill att de inte ska gräva.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #32
      Hej,

      håler vet jag inte men den kommer gå ut rätt så mycket i karet iaf.

      Mvh Ola

      ola lindeberg
      ola lindeberg

      Kommentar

      • sillstryparn

        #33
        Ola Svensson, på vilket sätt anser du att Prinsess-yngel sörjer för andra Prinsess-yngels omvårdnad? Jag är mycket nyfiken.

        Sillstryparn

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #34
          En gång när de lekte öppet så vaktade yngel i på ca 1.5 cm äggen och putsade dem (visst, visst, de kunde ha ätit av dem men jag såg inga fösvinna). Sedan har jag vid flera tillfällen sett yngre stå ovanför yngelmassor och sett väldigt koncentrerade ut. Att flera fiskar går till attack samtidigt är en annan sak. Sedan finns det en rejäl hierarki inom kollonin. Det är lite svårt att beskriva, men äldre syskon (hos mig har det alltid handlat om syskon eller möjligen kusiner) har oftast gjort mer för de minsta än föräldrarna. Eftersom att det har forskats så pass mycket på dessa fiskar och att gemensamt försvar, försvar av andra än föräldrarna, rengöring av ägg och yngel samt en kostnad för detta beteende finns beskrivet både från akvarium och i fält så tolkar jag givetvis alla mina iaktagelser i det ljuset. Taborsky m fl har ju hela tiden tolkat det som att det handlat om kin selection dvs. att det är småsyskon som det tas hand om. I en senare studie visade det sig att de som INTE var släkt med föräldraparet hjälpte till mer. Det är möjligt att hjälpandet är en del av konkurrensen dvs. hjälp till eller få stryk (jag har för mig att det var det Sigal sa, det är inte publicerat än).

          Sök på Taborsky, Balshine-Earn, Neolamprologus, Lamprologus etc. på nätet så hittar du åtminstone titlar på arbeten samt något abstract.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • sillstryparn

            #35
            Hej igen Ola!

            Jag kan inte säga att jag håller med dig eller ger stöd åt dessa teorier och iaktagelser. Däremot så ska jag kolla upp vad som finns att läsa i ämnet. Det blir nog till att starta upp ett rejält prinsess-kar i framtiden. För tillfället har jag bara ungdjur(visserligen könsmogna)på tillväxt, vilket inte direkt är något bra underlag för observation.

            Auf wiedersehen
            Sillstryparn

            Kommentar

            Arbetssätt...