Vattenkvalitet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • april 2002
    • 865

    #31
    Ursprungligen postat av LN
    Ja har testat lite olika Nitrattest och jag tyckera att Tetras dropp Nitrat test är bäst. Däremot så är den fyrkantiga klyvetten helt värdelös så den har ja bytt ut.
    Ph test funkar me vilket märke som helst, ja kör med Nutrafin dropptest.¨
    Använder även Nutrafin Nitrit dropp test.
    Hm.. Märkligt. Av alla nitratdropptest jag testat är det Tetras som varit absolut sämst. Det visar alltid runt 12 ppm nitrat oavsett hur mycket KNO3 man doserat och vad alla andra nitratdropptest visar. Jag har köpt det två gånger från olika ställen och båda har varit lika dåliga.

    Stor varningstriangel för Tetras dropptest alltså.

    Det bästa och mest exakta och med högst upplösning jag testat är JBL. Salifert ska enligt andra också vara mycket bra då det inte reagerar på aminosyror i vattnet som kan leda till stora mätfel.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #32
      Där ser man, ja har läst om detta tidigare. Ja testade Sera, Tetra och Nutrafin samtidigt. O Tetras test visade störst utslag vid olika Nitrathalter, alltså lättast att läsa av om Nitrathalten varierar.
      Sen ved ja oxå att man ska ta sina resultat med en nypa salt för att det finns andra faktorer som kan påverka utslaget man får. Men man kan i allafullafall se det som en indikator om något är snett med vattenrutinerna man har.
      En faktor är dessutom tiden som testet behöver för att indikera någorlunda rätt.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      Arbetssätt...