tropheus beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobbanG
    Användare
    • januari 2004
    • 563

    #31
    Ursprungligen postat av Johan F
    Havregryn för troffar vet jag inte hur bra det, det får andra bedömma som kan ämnet bättre.

    /Johan
    Jag har hört av gamla, garvade och rutinerade tropheus-hållare att havregryn ska vara riktigt bra. Tror nog att man måste kompletera med annat foder, endast havre gryn räcker nog inte för att fiskarna ska få i sig alla näringsämnen som behövs.
    //Robert

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • februari 2006
      • 777

      #32
      Ursprungligen postat av RobbanG
      Enligt innehållsförteckningen på Tropicals Spirulina Super Forte och NLS Spectrum Cichlid Formula skiljer sig de inte mycket åt.

      NLS:en är mer specificerad det går t.ex. att läsa att det innehåller: Krill, sill (herring), vetemjöl, algmjöl, sojamjöl, fiskolja spirulina, vitlök. Sammansättning: 34% protein, 5% fett, 5% fibrer och 9% mineraler (aska).

      Det som går att utläsa på Tropicals Spirulina Super Fortes förpackningen är: Fisk & fiskprodukter, spannmål, veg. proteinextrakt, blötdjur & kräftdjur, veg. biprodukter, alger, oljor och fetter. Sammansättning: 48% protein, 6% fett, 3% fibrer och 7% mineraler (aska).

      Vid en sådan här jämförelse tycker inte jag man kan säga att NLS är långt ifrån troffarnas naturliga föda i förhållande till Tropicals Spirulina - snarare tvärtom. Men inget av fodren påminner särskilt mycket om troffarnas naturliga föda alger.

      Jag håller med om att tropicals innhållsförtekningen är dålig. och jag säger inte heller att det är något super foder. Jag har nu malawi flingorna som huvud foder och kompleterar med spirulinan ca 2/3 malawi och en 1/3 spirulina. Men något som känns bättre är ju att dom har annpassat fodret efter växtätande fiskar och dom påsåtår även att dom har en högandel vegetabiliska proteiner osv. Sen tror jag ju att det inte bara är den där sammansätnings förtekningen som spelar in. Finns säkert mycket annat som spelar in tex är det ju skllnad på fett och fett osv. Men som sagt jag säger inte att tropicals flingor är det perfekta tropheus fodret. Min fillosofi är att det ska vara så naturligt som möjligt och då känns det bättre med ett foder som är annpassat för växtätande/algätande fiskar än ett som är gjort för alla fiskar. Och när man kollar så är det nog främst för allätande fiskar kanske framför allt dom som äter små räkor och andra små djur vilket väll är det stora fler talet i hobbyn. Och som sagt jag tror att nls är ett bra foder men till trophar nja där känns det inte riktigt rätt...

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        #33
        Ursprungligen postat av kilova
        Använd havregryn istället för en massa dyra foder billigt och bra och inga problem med Troffarnas magar . Med havregryn kan du praktiskt taget inte övermata ,Positiva grejor med havregryn är fiskarna växer fort leker hela tiden, jag har gjort jämnförelsen med 2 grupper i karet som jag matar med havregryn har jag lek ca 1 ggr per vecka och i det andra karet som jag matade med nls kanske i ggr per månad, jag har slutat använda nls och kör även där med havregryn på 2 månader har leken kmmit igång i det karet oxå.
        Våga testa havregryn...

        intressant har hört tidigare att dom matar med havregrynsgröt i basängerna och har funderat på att prova men har känts som att det ska skita ner för mycket. Hade dock bara tänkt ha det som ett komplement till mix och några torrfoder. Min tanke var att det funkade i dammarna pga att dom hittade mycket annat där att äta och så fick dom havregryn för att dryga ut. Men att det funkar med nästan bara havregryn är ju intressant.

        Är det någon som har testat att blanda in havregryn i någon mix eller blir det bara en sörja av det?

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #34
          Jag blandar in 2dl fiberberikad havregryn i räkmix.
          Havregryn kokar jag till en gröt enligt förpackningen och tillsätter det sedan till 1kg räkor + ärtor och annat smått o gott.
          Nu har inte jag troffar, men det funkar bra till mina andra tanganyjka firrar.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • februari 2006
            • 777

            #35
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Jag blandar in 2dl fiberberikad havregryn i räkmix.
            Havregryn kokar jag till en gröt enligt förpackningen och tillsätter det sedan till 1kg räkor + ärtor och annat smått o gott.
            Nu har inte jag troffar, men det funkar bra till mina andra tanganyjka firrar.

            Tror nästan jag ska testa blanda in lite nästa gång jag gör en mix till tropharna. tack för tipset.

            Kommentar

            Arbetssätt...