tropheus beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Purusam
    Användare
    • december 2008
    • 91

    tropheus beteende

    Hej

    jag har en liten coloni på 10 st tropheus fiskar!

    är helt och håller nybörkjare med dessa fiskar.

    jag undrar hur dom ska betee sig dom är ca 5-6 cm i längd

    ska dom simma runt som galningar eller ska dom småtrycka uppe vid utblåset?

    sedan undrar jag också om det är vanligt att dom tappar aptiten!
    jag matar med räkmix och spirulina super forte flingor

    och när jag tittar så känns det som om dom smakar och sedan spottar ut maten! en av fiskarna har börjat magra litegrann! tips och råd om detta skulle vara snällt!
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Hej, vilken övrig erfarenhet har du av ciklider? undra lite eftersom du skriver att du är nybörjare på tropheus, generellt är tropheus mycket livlig, om dom har ätit räkmix men plötsligt tappar matlusten låter illavarslande, kolla igenom troffetråden på forumet-där kan du bilda dej en uppfattning och naturligtvis ställa den här frågan där.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • februari 2006
      • 777

      #3
      Ursprungligen postat av Purusam
      Hej

      jag har en liten coloni på 10 st tropheus fiskar!

      är helt och håller nybörkjare med dessa fiskar.

      jag undrar hur dom ska betee sig dom är ca 5-6 cm i längd

      ska dom simma runt som galningar eller ska dom småtrycka uppe vid utblåset?

      sedan undrar jag också om det är vanligt att dom tappar aptiten!
      jag matar med räkmix och spirulina super forte flingor

      och när jag tittar så känns det som om dom smakar och sedan spottar ut maten! en av fiskarna har börjat magra litegrann! tips och råd om detta skulle vara snällt!

      "eller ska dom småtrycka uppe vid utblåset?" om det är så dom gör så är det något som verkligen inte stämmer och att dom spottar ut fodret för det tankarna direkt till soten...
      Att dom trycker vid utblåset kan iofs även bero på för dålig cirkulation, nu när tempen kanske har stigit lite pga av varmare väderlek. Men tyvär låter det onekligen som soten.

      Kommentar

      • Purusam
        Användare
        • december 2008
        • 91

        #4
        jar har haft akvarefisk de senaste 10 åren men nu har det eskalerat har kar med malawi och kar med yngel och nu skulle jag testa med troffar!

        dom håller sig lungt utmed kanterna simmar lite vinglande! idag dog 2 st 8 kvar nu!

        finns det medecin bor buksoten ? men gör inte buksoten att dom svullnar?

        har hittils på 10 år varit helt utan sjukdommar i mina kar!

        och det kan inte vara för dålig circulation har fluval fx5 i kraten som är på drygt 400 L. det circulerar kraftigt på ytan

        Kommentar

        • Purusam
          Användare
          • december 2008
          • 91

          #5
          jar har haft akvarefisk de senaste 10 åren men nu har det eskalerat har kar med malawi och kar med yngel och nu skulle jag testa med troffar!

          dom håller sig lungt utmed kanterna simmar lite vinglande! idag dog 2 st 8 kvar nu!

          finns det medecin bor buksoten ? men gör inte buksoten att dom svullnar?

          har hittils på 10 år varit helt utan sjukdommar i mina kar!

          och det kan inte vara för dålig circulation har fluval fx5 i kraten som är på drygt 400 L. det circulerar kraftigt på ytan

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #6
            Ursprungligen postat av Purusam
            jar har haft akvarefisk de senaste 10 åren men nu har det eskalerat har kar med malawi och kar med yngel och nu skulle jag testa med troffar!

            dom håller sig lungt utmed kanterna simmar lite vinglande! idag dog 2 st 8 kvar nu!

            finns det medecin bor buksoten ? men gör inte buksoten att dom svullnar?

            har hittils på 10 år varit helt utan sjukdommar i mina kar!

            och det kan inte vara för dålig circulation har fluval fx5 i kraten som är på drygt 400 L. det circulerar kraftigt på ytan
            Du måste skynda dig innan alla dina fiskar är sjuka och dör. Köp aquafuran eller liknande tillsamans med octozin. Kör med typ halva vattnet i så blir det billigare med medicin. Du har bukvattensot i ditt kar och då måste man handla snabbt!


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • Purusam
              Användare
              • december 2008
              • 91

              #7
              tack för svaren har genast sprungit som en galen huligan och köpt sera baktopur hoppas det hjälper

              nån som har erfarenhet av dessa tabletter ? eller ska jag åka lite längre och köpa något annat?

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • november 2006
                • 1493

                #8
                Har ingen erfarenhet av detta men du skall ha något med nifupirinol i och det funkar ännu bättre om du kör tillsamns med en medicin som har metronidiazol i. Octozin finns i välsorterade zoobutiker annars flagyl från vetrinär endast.

                Om du lyckas rädda dom du har kvar så tycker jag du skall byta foder efter detta. NLS kör många här på forumet till troffar och det funkar otroligt bra. Supervit är ett billigre alternativ som inte heller det brukar ge mag problem.


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • Purusam
                  Användare
                  • december 2008
                  • 91

                  #9
                  okey tack för tippsen

                  vart köper jag nls ?

                  Kommentar

                  • Mattias777
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1493

                    #10
                    Jag kör inte med det för jag har malawi och då ser jag inte det som en nödvändighet. I Stockholm säljer dom det på akvarieleasing men antar någon här på forumet kan hjälpa dig var du kan beställa det.


                    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 777

                      #11
                      jag kör tropiclas super spriulina kombinerat med deras malawi flingor och har aldrig haft problem med soten så det är ett annat tips.. tidigare körde jag även med en räkmix hade heller aldrig några problem med det heller. Men sen vi flyttade till huset har inte tiden riktigt räckt till så där för har dom fått klara sig utan det nu i ca 1.5år men blir nog att börja om med mixen när renoveringarna börjar bli klara. Det som är viktigt om man nu ska köra någon mix är att välja någon som är annpassad för trophar.

                      Vet inte hur länge du har haft dom men, eftersom att du verkar lite osäker på hur trophar normalt beter sig gissar jag att du har nyskaffat dom och att dom aldrig har bettet sig normalt alltså var dom troligt vis sjuka när du fick dom och maten du ger dom kanske inte är så dåligt trots allt. Ett annat tips är att när man skaffar en tropheus grupp är det bra om man skaffar en lite större grupp gärna runt en 30 har själv satt 15 som min. När grupperna är mindre tycker jag att dom tenderar att anntingen vilja slå ihjäl varandra och stressar varandra otroligt vilket kan leda till sjukdommar.
                      En sak till som är bra när man skaffar trophar är att försöka ta reda på vad dom har fått för foder tidigare och om man inte gillar den fodret så över går man till önskad foder eftersom.

                      Hoppas det ordnar sig och lycka till!

                      /Daniel
                      Senast redigerad av Danne_K; 03 juni 2009, 11:24.

                      Kommentar

                      • doohan
                        NCS Medlem
                        • augusti 2004
                        • 1607

                        #12
                        Här

                        Ursprungligen postat av Purusam
                        okey tack för tippsen

                        vart köper jag nls ?
                        Kan du beställa nls!

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 777

                          #13
                          Ursprungligen postat av Purusam
                          okey tack för tippsen

                          vart köper jag nls ?
                          du har ju aquawarehouse i obbola http://www.aquawarehouse.se/
                          Dock är inte nls något foder jag skulle rekomendera till trophar pga att det är väldigt långt ifrån deras naturliga kost. Men till andra fiskar tror jag att det är ett bra foder. Testar det själv till bland annat discus men inget jag ens skulle fundera på till trophar.
                          Senast redigerad av Danne_K; 03 juni 2009, 14:25.

                          Kommentar

                          • Mattias777
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1493

                            #14
                            Väldigt många duktiga troffe hållare andvänder just NLS här på forumet. Göran lyckade tillochmed rädda en VF grupp som alla höll p att dö i soten. Han började mata med NLS och alla blev bra. Men det är som sagt många som andvänder NLS till troffar.


                            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                            Kommentar

                            • Purusam
                              Användare
                              • december 2008
                              • 91

                              #15
                              tack för tipsen om foder köpte idag en burk Supervit flingor jag ska testa!

                              köpte också ett beredningsmedel jag ska köra i när jag gör nästa vattenbyte
                              medicinen skulle ligga i 3 dagar.

                              iallfall så har jag 5 st troffar kvar nu inte så roligt. men vad tror ni om det,
                              kan väl ogärna köpa fler troffar av nån annan sort o stoppa i ? då blir det garanterat krig. och 5 st är inte mkt att hänga i julgranen.

                              tips och råd om detta upskattas!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...