salt i malawikaret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    En fisk som tappar balansen pga av stress/sjukdom ska enligt mig avlivas eller behandlas med rejält med salt. Behandlar man dem med salt överlever 9 av 10, behandlar man dem ej så dör 100%.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      En fisk som tappar balansen pga av stress/sjukdom ska enligt mig avlivas eller behandlas med rejält med salt. Behandlar man dem med salt överlever 9 av 10, behandlar man dem ej så dör 100%.
      I ett speciellt kar va?

      Jag har aldrig råkat ut för det du beskriver nu, men det är ju ett riktigt bra tips om man råkar ut för att en fisk beter sig så.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av Malawe
        I ett speciellt kar va?

        Jag har aldrig råkat ut för det du beskriver nu, men det är ju ett riktigt bra tips om man råkar ut för att en fisk beter sig så.
        Ja, i ett eget kar. Oftast händer det när firren fått stryk och då får man ju flytta den ändå. Det kan även ske vid kraftiga angrepp av främst vita prick, men även annat.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #19
          Ursprungligen postat av Hagge
          Personligen är jag av åsikten att salt är av godo för ex Malawi- och Tanganyikaciklider, men åsikterna går isär som sagt.

          Den stora vinsten är att saltet ger en konduktivitet som liknar den i de vatten fiskarna härstammar ifrån. Detta innebär bland annat att fisken behöver lägga ned mindre energi på att uprätthålla rätt salthalt i kroppen.

          Personligen tycker jag dock att 1/2 dl salt per 100l vatten räcker gott och väl för att uppnå detta syfte i ex ett malawikar.

          Köp vanligt grovsalt eller bordssalt på affären, funkar kanon.
          har inte malawi en konduktivitet på ca 260ms och kranavatten brukar ligga runt 200ms med så mycket salt landar det ju säkert på runt 1000ms tanganyikasjöns konduktivitet ligger väl på ca 600ms
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #20
            oj missade att ola redan svarat på det, men det var ju ungefär samma svar.....

            jag har ett exempel om man utgår från ca 25ms (osmosvatten) och har i en st salttablett (typ axalsalt) och en matsked bikrbonat så får man ca 100ms på 800liter rent vatten.....i samma vattenmängd (fortfarande osmosvatten) har jag i 2dl bikarbonat och 4salttabletter för att få ca 425ms på det vattnet
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • januari 2003
              • 432

              #21
              som sagt allt beror på vad man startar med för vatten och det bästa är att mäta sig fram, malawi ca 30ms och tangyanika ca 60ms om man vill ha det som i den naturliga omgivningen för arten...

              samma sak gäller bikarbonat som överdoseras å det grövsta enligt de rek som brukar ges... helt i onödan, samma sak med saltet ungefär fast saltet har ju förvisso positiva egenskaper för fisken i överdoserad form
              /Fredrik

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • januari 2003
                • 432

                #22
                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                har inte malawi en konduktivitet på ca 260ms och kranavatten brukar ligga runt 200ms med så mycket salt landar det ju säkert på runt 1000ms tanganyikasjöns konduktivitet ligger väl på ca 600ms
                Kranvattnet skiljer sig väldigt åt i vårt avlånga land, speciellt för de som egen brunn...

                Jag antar att du menar uS (microSiemens), mS blir milliSiemens, det är olika enheter... uS brukar anges per centimeter (uS/cm) emedan mS anges per meter (mS/m)

                Det faktiska mätningar jag sett från Malawisjön har varit från ca 34mS/m till ca 37mS/m =(370uS/cm)
                /Fredrik

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #23
                  Ursprungligen postat av Hagge
                  Kranvattnet skiljer sig väldigt åt i vårt avlånga land, speciellt för de som egen brunn...

                  Jag antar att du menar uS (microSiemens), mS blir milliSiemens, det är olika enheter... uS brukar anges per centimeter (uS/cm) emedan mS anges per meter (mS/m)

                  Det faktiska mätningar jag sett från Malawisjön har varit från ca 34mS/m till ca 37mS/m =(370uS/cm)

                  eftersom vi prtade konduktivitet så menade jag givetvis microsiemens, men jag forkortade det lite slarvig bara....

                  det står i malawiboken (har den inte tillgänglig) att malawisjön har ca 260-280 och tanganyika har ca 550-580.......har jag för mig

                  men med ½dl salt per 100liter vatten blir det minst 1000....i konduktivet
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...