Räkmix recept...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #46
    citat:Bra då kanske jag vågar slänga lite större bitar. Hyvlar du dina bitar eller fryser du in dom i tunna skivor? Jag har alltså använt isbitsformar.
    När jag gör räkmixen så använder jag 3-liters fryspåsar och tar in en mängd så att den utplattad fyller 2/3 av påsen. När jag plattat till påsens innehåll så att den är på sin höjd 5mm hög så gör jag ett rutsystem i påsen efter hur stora bitar jag vill ge fiskarna. Jag använder en linjal för att trycka rutsystemet. Efter det att det har fryst så behöver jag bara ta ut en påse och sedan trycka isär bitarna så har jag perfekta bitar i både storlek och tjocklek för att släppa ned i karet.

    citat:Hur vet man vad som är rätt mängd? Har läst att fiskarna ska äta upp allt på några minuter, och att de alltid är hungriga. Jag är ganska snål med maten o undrar istället om de får för lite. Hur märker man det? Börjar de äta på varandra, eller är det verkligen så som en handlare sa att man inte KAN svälta ihjäl dom?
    Prova dig fram vad som är rätt mängd. Gör denna test strax före vattenbyte så du kan ta upp överbliven mat utan att det innebär mer arbete för dig. Fiskarna är väldigt hungriga i början, men det mattas av efter ca 30 sek upp till minuten...
    Om de får för lite så ser du det på fiskens kondition...titta på buken och se om den är utåtbuktad eller inåtbuktad. Vanligtvis har de en aning utåtbuktad mage även när de inte har den full.

    Visst kan man svälta ihjäl fiskar...om man slutar ge mat och sedan finns det ingen annan källa som de kan få näring av så dör de. Mbunas och andra algätande kan leva länge om det finns alger i akvariet...men konditionen försämras nog stegvis.

    Kommentar

    • Per H
      Användare
      • mars 2004
      • 147

      #47
      Består testet alltså i att kolla fiskarnas magar, eller har jag missat ngt?
      Varför ska jag göra "testet" i samband med vattenbyte? Ska jag ge överdrivet mycket med mat en gång för att se hur mycket de äter inann de tröttnar?

      En annan fråga kring vattenbyte: Jag har i Ektozon. Någon sa att det funkar med vanligt koksalt saamma mängd, men Ektozon innehåller ju mer än NaCl. Är det lurendrej att sälja Ektozon eller är det bra för fiskarna?

      Kommentar

      • wenger
        Användare
        • februari 2003
        • 233

        #48
        Jag använder isbitspåsar när jag gör min räkmix. Är perfekt räkmixen är ju inne i plasten så blir en liten smidig förpackning. Sen bryter man bara loss en isbitsräkmix när man behöver och delar som man vill. Provade att lägga i en påse förut och platta till fast då fick man ju inte lika bra tjocklek överallt. Använder grundreceptet och det har funkat bra än så länge.

        Kommentar

        Arbetssätt...