Äe denna eurekan bastard eller är urvalsodlad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #31
    Fire Fish är väl ändå fett framkorsad mellan olika arter!? Ingen kan väl tro annat??
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #32
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Och varför skulle inte fire fishen och röd rubin också vara urvalsodlade.
      Nej jag tror fortfarande att dom också är urvalsodlade.
      Och om dom nu är det, så är dom faktiskt en naturlig fisk som finns i sjön, likväl som mina hongie som är knallröda också är en naturlig fisk som finns i sjön, trots vad många andra säger, att dom är bastarder. alltså om man ser till deras gener,Janne
      Hur menar du? att en grupp fiskar som urvaltsodlats i akvarium under ett antal år ska kunna vara en naturlig fisk som finns i sjön????????( nu fastnade jag i knapparna igen) Till och med utseendemässigt så skiljer dom sig en hel del från sjövarianterna.
      Tror det skulle vara himla dumt att återplacera odlingsvarianter igen.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #33
        Ursprungligen postat av ozric
        Fire Fish är väl ändå fett framkorsad mellan olika arter!? Ingen kan väl tro annat??
        Jag tror inte det ozric,och jag har försökt att motivera det i tråden på mina föregående inlägg.Janne

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #34
          Ursprungligen postat av tege
          Hur menar du? att en grupp fiskar som urvaltsodlats i akvarium under ett antal år ska kunna vara en naturlig fisk som finns i sjön????????( nu fastnade jag i knapparna igen) Till och med utseendemässigt så skiljer dom sig en hel del från sjövarianterna.
          Tror det skulle vara himla dumt att återplacera odlingsvarianter igen.
          Ja alla odlade fiskar skiljer sig från VF fiskar, dom blir oftast större och framför allt högre. Men om du hade tex lagt tillbaka röd rubin eller mina hongie så hade det röda försvunnit efter några generationer och dom hade sett ut som vanliga chidunga och vanliga hongie till slut.
          Men självklart hade dom nog haft lite svårt att klara sig i sjön på grund utav dom är uppfödda i akvarium.Janne
          Senast redigerad av malawijanne; 22 januari 2008, 22:13.

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #35
            Det finns väll även korsningar i sjön alltså skulle ett dna prov egentligen behövas

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #36
              Ursprungligen postat av tezz
              Det finns väll även korsningar i sjön alltså skulle ett dna prov egentligen behövas
              Nä, i sjöns finns inga korsningar =) Det är evolution när det händer i sjön... händer det i akvarium så är det en korsning, fri tolkning av korsning vs evolution=)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #37
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Jag tror inte det ozric,och jag har försökt att motivera det i tråden på mina föregående inlägg.Janne
                Ursäkta ozric jag skrev om firefishen, i tråden som som heter korsningar.
                Klicka på länken så kan du läsa.Janne

                Sitter och funder lite på malawikorsningar det är ju tabu och särskillt om det står att det är en rasfisk. Men kan man inte göra så som man har gjort med firefish att man döper varje kosrning till ett namn så säljs även kosrningarna. Eller vad är skillnaden på att det är okej att sälja kosrningar bara för dom har ett namn

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #38
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Nä, i sjöns finns inga korsningar =) Det är evolution när det händer i sjön... händer det i akvarium så är det en korsning, fri tolkning av korsning vs evolution=)
                  Men borde det då inte kallas evolution även i akvarier för har du inte fina färger så överlever du inte där

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #39
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Nä, i sjöns finns inga korsningar =) Det är evolution när det händer i sjön... händer det i akvarium så är det en korsning, fri tolkning av korsning vs evolution=)
                    Visst finns det korsningar i naturen
                    tänk alla fiskfångare som kastar fisk överbord tammefan precis överallt i hela världen
                    så nog finns det korsningar allt
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • mabbo
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 61

                      #40
                      Det handlar tyvärr bara om vad som säljer när man odlar i större omfattning.
                      Det går väl an så länge fiskarna inte är så missbildade att de lider. Men personligen föredrar jag "naturligt" färgade malawiciklider.

                      Kommentar

                      • Koi-fantast
                        Användare
                        • november 2007
                        • 555

                        #41
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        ... Men om du hade tex lagt tillbaka röd rubin eller mina hongie så hade det röda försvunnit efter några generationer och dom hade sett ut som vanliga chidunga och vanliga hongie till slut...
                        Det förutsätter att arten inte är utrotad eller att det finns Vf och F1
                        -nördar som bevarar arten. Den framavlade färgen kommer nog inte att försvinna hux-flux utan det tar säkert många generationer innan stammen blivit stabil igen.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #42
                          Ursprungligen postat av tezz
                          Men borde det då inte kallas evolution även i akvarier för har du inte fina färger så överlever du inte där
                          Jo, det var t ex Darwin fullt medveten om. Detta kallar man artificiellt urval medan det som sker i sjön kallas naturligt urval eller sexuellt urval (många anser att det sexuella urvalet är en del av det naturliga, men jag tycker att det är praktiskt att betrakta det som två ej helt oberoende processer). Naturliga korsningar brukar snarare kallas nämnas med termer som "hybridisering" och "genföde", inte evolution. Fast det är ju självklart en del av den ständigt pågående evolutionsprocessen.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #43
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Men om du hade tex lagt tillbaka röd rubin eller mina hongie så hade det röda försvunnit efter några generationer och dom hade sett ut som vanliga chidunga och vanliga hongie till slut.
                            Nej, inte om du har inavlat på det sättet som du beskriver. De saknar helt genetisk variation. Men de hade korsat sig lite då och då och "bra" gener skulle därmed föras in och ge variation som urvalet kan verka på. Detta skulle ta mer än några generationer.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            Arbetssätt...