Viltfångat och lokaliteter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    Viltfångat och lokaliteter..

    Har på senare tid funderat lite över vad man ibland ser i lagerlistor på viltfångat. De flesta Tropheus står det uförligt artnamn och lokalitet men t.ex. när det gäller sandciklider eller hästnosar kan det stå "O.nasuta GOLD tanzania" eller "E.cyanostictus Zambia". Guldvarianterna av nastuan finns över ett ganska stort område i tanzania vad jag fått för mig och med lite olika färgning. E.cyanostictus finns överallt i Zambia. Det är liksom svårt att "gissa" sig fram och det ska man absolut inte göra tycker jag.

    Är det så svårt att på dyra viltfångade fiskar sätta ut fångstplats? Det måste väl finnas något ansvar hos fångststationerna att hålla koll på var fisken är fångad. Jag skulle mycket hellre betala för fisk som heter O.nasuta Kipili istället för O.nasuta Gold Tanzania även om det vore exakt samma fisk.

    Jag själv köper inte fisk som inte är märkt med lokalitet.

    Vad tycker och tänker ni andra i frågan? Är det okej att fångststationerna skeppar fisk utan lokalitet? Borde det vara någon form av krav att lokalitet ska finnas med?
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ansvaret ligger hos kunden som inte klagar hos affaren utan anda koper fiskarna. Och hos affaren som koper fisken. Och hos exportoren som inte haller koll.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Håller fullständingt med dig....därför är jag en riktigt gnällspik när det inte finns lokalitet och köper helt enkelt inte sån fisk.
      Senast redigerad av Jonas E; 14 mars 2006, 11:24.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        När du köper dina gulfiskar då Jonas? [] [B)]
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          Robin: Äh, de e ju självklart därför jag inte köper guldfiskar....fattar du väl ;-)
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #6
            Jag håller helt med det är ju roliga att veta exakt vad denm kommer ifrån
            Men man ser ju även att leverantörer freån sjön inte skriver fångstställe.
            Stuart Grant har 99% alltid fångsställe på sina.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Jag är inte lika "kräsen", ursäkta uttrycket. Är fisken snygg och i god kondition (och jag är säker på att det är VF) kan jag mycket väl köpa dem. Jag vill inte missa en jäkligt snygg art/variant för att jag inte känner till exakt fångstplats - den kan jag ofta få reda på senare.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • chriber
                Användare
                • oktober 2005
                • 84

                #8
                Hej,

                Håller med dig, viltfångat utan fångstplats är ointressant för mig. Visserligen kan fiskarna vara fina, men det stora problemet för mig är om vad man skall göra ifall man senare behöver komplettera en grupp/par. Hur vet man då att man får tag i samma variant igen.

                Samtidigt kan jag förstå att fångstationer inte kan hålla olika men liknande varianter i lager utan att det är lättare att klumpa ihop dem under ett populärnamn. Förståeligt, men gör fisken ointressant för mig.

                Är själv t.ex. sugen på Alt. calvus "White", men är tveksam att skaffa denna. Visserligen skall ju denna variant finnas i ett område runt Chaitica, men vad jag förstår gör vissa yttre faktorer att den tydligen kan likna även vissa s.k "Black" varianter.

                mvh,

                Christer

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Jag är inte lika "kräsen", ursäkta uttrycket. Är fisken snygg och i god kondition (och jag är säker på att det är VF) kan jag mycket väl köpa dem. Jag vill inte missa en jäkligt snygg art/variant för att jag inte känner till exakt fångstplats - den kan jag ofta få reda på senare.

                  Hilsen,

                  P
                  Jo jag skulle jäkligt gärna köpa de Guldnasuta som jag kollat på, på bilderna ser de ut att vara i ruiktigt god kondition och priset är inte så farligt. Problemet är att det finns en del olika varianter som kallas för guldnasuta och flera är snarlika. Vill jag senare komplettera min grupp är ju detta omöjligt. Så därför blir det inga nasuta nu iheller...

                  Får väl beställa en halv låda Kipili eller mukosa nån gång....
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Sant, komplettering kan vara ett problem. Vill man ändå verkligen ha firrarna, köp tillräckligt antal på en gång och odla dem snabbt som faen!!

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Gabbi
                      Användare
                      • april 2002
                      • 897

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Ansvaret ligger hos kunden som inte klagar hos affaren utan anda koper fiskarna. Och hos affaren som koper fisken. Och hos exportoren som inte haller koll.
                      Så du ser hellre att affärerna avstår ifrån att köpa VF om det inte går att få fram lokalitet från leverantören?
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gabbi
                        Så du ser hellre att affärerna avstår ifrån att köpa VF om det inte går att få fram lokalitet från leverantören?
                        Det anser jag, tycker att en affär får ett mycket seriösare intryck om de inte köper vf istället för att "vi har vf men vet bara handelsnamnet".
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gabbi
                          Så du ser hellre att affärerna avstår ifrån att köpa VF om det inte går att få fram lokalitet från leverantören?
                          Frågan är om inte Leverantören ska avstå från att köpa fisk av Exportören, som inte har beskriven fångstplats....[]

                          Börjar Leverantörerna ifrågasätta Exportörer så kanske det kan bli en ändring men så länge vi hobbynissar inte gör mer än tar upp det här.

                          Känns lite som att all VF-fisk som tas upp ifrån sjöarna borde vara märkt med fångstplats det är väl precis lika viktigt som vetenskapliga namnet?
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gabbi
                            Så du ser hellre att affärerna avstår ifrån att köpa VF om det inte går att få fram lokalitet från leverantören?
                            Om det ar mojligt att fa lokalitet pa den typen av fisk, ja.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Jag håller verkligen med om att ansvaret ligger hos affärerna att se till att exportörerna inser vikten av att den slutliga konsumenten har all information om den importerade fisk de köper.

                              Slutkonsumenten kan sätta påtryckningar på affären genom att avstå köp, men egentligen så borde det vara affärens intresse att ge sina kunder all info de kan och all service de kan.

                              Så med andra ord...Gabbi...jag håller med de andra...avstå i sådana fall att köpa VF om exportören inte uppfyller de krav som slutkonsumenten ställer.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...