Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    #31
    Vill man att troffarna ska få det så naturligt som möjligt tror jag det bästa alternativet är att ha tillräckligt mkt alger för att de själva ska kunna hålla en bra volym. Sedan matar man en lite lagom mängd med ett foder som ger dom det proteintillskott som de behöver. Om inte annat så måste man väl få väldigt starka och därigenom höga fina fiskar. Bukhäng är bara fult på troffar utan rejäl rygg.

    Nu har jag inte testat detta själv än men det vore fint att se dom beta alger i stället för att simma från ruta till ruta och spotta lite i sanden.

    Betas det mycket i ditt kar Stefan? Du har ju jäkligt snygga alger på stenarna ^^

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • januari 2005
      • 1042

      #32
      Väldigt bra tanke Jonas! Skulle hemskt gärna gallra ur mindre bra exemplar eller eventuellt hanar från mina regnbågar om nåt år eller så och låta dom gå i 720 eller nåt. Det bästa måste ju vara att plocka bort en och en och liksom "känna efter" vart man hamnar på en rimlig aktivitet i karet.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #33
        nyckeln till alger är bla mycket ljus och ja har mh belysning som visserligen ger en hel del alger men det räcker inte på långa vägar, som exempel så var akvariet välgött med alger,akvariet var tomt i en dryg vecka,sen placerades 37 stycken troffe yngel och dom betade och betade tills ALLT var renskrapat! detta tog ungefär en månad och nu har algerna inte en chans att få fäste..detta är ett problem och jag funderar på olika alternativ som bla tråden "spirulina=alger!?" under kategorin "akvariet"
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • januari 2005
          • 1042

          #34
          Då är ända lösningen att vräka i mer saker som algerna kan få fäste på. Det är ju ett problem i sig då man inte kan ha hur mkt sten som helst pga både aggresioner och renhållningen i karet. Ingen som har sett/testat en rejält beväxt BTN bakgrund? Och är det någon som testat att göda algerna? En regelbunden svag dos fosfat och järn borde ju få fart på algtillväxten. Nitratet brukar ju, handen på hjärtat, sköta sig självt

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #35
            Jag tror att problemet är att akvarierna är för små, fisken måste kunna vandra från stenbeväxta stenar till andra, och över ett stort område så att algerna kan växa tillbaka. Hmm...om man skulle ta o glasa in rummet och sätta in en 50st mh-belysningar och våg-maskin....frestande tanke. Tror inte mor o far blir så glada, även om mina 30 små bärnstenar (och givetvis jag!) hade blivit det. Tänka att kunna dyka tillsammans med sina fiskar...wow. 27m2 * 1.80 djupt (måste ju ha en 40cm för armaturerna o sån't) blir ca 48 600 liter. Ganska lagom.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • januari 2005
              • 1042

              #36
              Om vi snackar ett stort antal fiskar så okej men om vi återgår till det du pratade om tidigare, typ 15 fisk i 720 liter så är jag ganska säker på att det skulle fungera om man bara tänker till ordentligt.

              Den som har råd med 3st MH-armaturer kan väl testa?

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #37
                3 mh kostar ju en del men det går i alla fall att lösa men ja tror inte att så mycket ljus blir estetiskt tilltalande..metallhalogen är ett ljus som jag tycker endast passar till mkt färgstarka arter pga att ljuset är så starkt så kommer ex. chimba med dess ganska mörkröda färg bli mörk och blurrig-jag hade chimba ett kort tag just pga detta.
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 1042

                  #38
                  Har inte det att göra med att du i ditt djupa kar nästan alltid ser skuggsidan av fisken? Bara en tanke?

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #39
                    jag funderar på att sätta ett lysrör längst fram i min ramp till mitt 720, där är liksom en lång lucka som är till för matning men detta utrymme gör att man väldigt ofta ser skuggsidan av fisken. Ett lysrör med reflektor där skulle va perfekt.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #40
                      jo det är möjligt och dessutom tror jag att min armatur borde vara placerad längre fram-nu är den placerad på mitten,nu har ja kompletterat med en lysrörsramp (2 lysrör) längst fram och det blev bättre och ja tycker att en kombination av mh och lysrör är det bästa, förut hade jag m.auratus och det passade perfekt med mh i synnerhet honorna riktigt lyste gult.
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #41
                        De jag känner som kör mh till saltvatten har ofta kompletternade t5ramp längst fram på karet. Kanske har med det o göra....vad vet jag =)
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #42
                          ja det var min tanke oxå när ja skaffade lysrörsrampen-mycket bättre faktiskt även om en del av skuggspelet får stryka på foten..
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • blackened
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 1042

                            #43
                            Har du några bilder på kambwimban än specmats?

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #44
                              nej tyvärr inte däremot har ja planer på att skaffa en kamera-det är hög tid..hur går det me dina regnbågar?
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • blackened
                                Användare
                                • januari 2005
                                • 1042

                                #45
                                Det går kanoners. Känns som att alla vuxit nån centimeter. Väldigt fina färger också på samtliga. Om du inte sett den redan slänger jag upp favvobilden:

                                Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...