Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    har diskus i rummet brevid rummet där ja har tropharna tyvär tycker jag kanske inte att dom har så där jätte intresant betende.. väldigt tråkiga om jag ska vara ärlig men dom är ju vackra. så som prynad är dom helt ok. men inte direkt någon jag sitter och studerar något närmare inte ens när dom har yngel. tyvär...

    Kommentar

    • Gäst

      Hej!

      Hej!
      Danne k det är genom att studera våra fiskar som vi lär oss,titta bara på boken "Akvariets Lexikon" eller ciklidboken av Ad Koning just genom studier av cikliderna har man kommit fram till deras beteende etc,man kan inte läsa sig till beteende utan bara genom att studera fiskarna jag kan titta på mina diskus länge varje dag och lär mig på så sätt något nytt om dom,Mvh Ann-Mari

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        Ursprungligen postat av annmari
        Hej!
        Danne k det är genom att studera våra fiskar som vi lär oss,titta bara på boken "Akvariets Lexikon" eller ciklidboken av Ad Koning just genom studier av cikliderna har man kommit fram till deras beteende etc,man kan inte läsa sig till beteende utan bara genom att studera fiskarna jag kan titta på mina diskus länge varje dag och lär mig på så sätt något nytt om dom,Mvh Ann-Mari
        jag har studerat mina discusar ganska mycket genom åren och tyvär. har gett dom väldigt många chanser men nä ja tycker inte att dom är intresanta vackra men tråkiga tyvär. ev att jag skulle kunna tänka mig att ge en grupp av någon typ av vf discus chansen i framtiden. men i övrigt så blir det bara att ha dom som prynad i hallen el som just nu i sovrummet. man somnar fort av dom
        en fisk som jag tycker liknar diskus väldigt mycke men som jag tycker är starkare framförallt på betende fronten är scalarer. sen så vilken som är vackrare är ju själv klart upp till var och en men jag tycker nog att dom snyggaste utav dessa är altum scalaren.

        Kommentar

        • Robbe
          Användare
          • februari 2003
          • 527

          Ursprungligen postat av Jonas E
          nja de kan ju diskuteras, just nu är ventralis roligare hemma hos mig =)
          Kan det vara för att du inte riktigt lyckades med dina troffar,eller?

          Kommentar

          • Perikles
            Användare
            • december 2005
            • 658

            För mycket discus-snack i Troffetråden så jag citerar mig själv:
            Ursprungligen postat av Perikles
            Discus är lika spännande som Kristina Lugn på valium.
            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
            Cicero (106-43 f.kr)

            Kommentar

            • Gäst

              Hej!

              Hej!
              Danne K jag hade förut ett 720 lit akvarium med 10 st VF Altumscalarer,förlåt mig moderator n ville bara tala om detta för Danne K jag vet att det är en troffetråd,Mvh Ann-Mari

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                Ursprungligen postat av Perikles
                För mycket discus-snack i Troffetråden så jag citerar mig själv:
                ja nu tycker inte jag att det är för mycket snack i en troffetråd, att diskutera troffar kontra diskus. men däremot så tycker jag att det finns trådar med en massa påhopp som inte har med varken troffar eller diskus att göra mvh janne

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  Ursprungligen postat av annmari
                  Hej!
                  Danne K jag hade förut ett 720 lit akvarium med 10 st VF Altumscalarer,förlåt mig moderator n ville bara tala om detta för Danne K jag vet att det är en troffetråd,Mvh Ann-Mari

                  ???jaha vad är de me de???

                  ursäkta va bara tvungen att svara...

                  Kommentar

                  • Perikles
                    Användare
                    • december 2005
                    • 658

                    Jag har skummat igenom artikeln i ciklidbladet om troffar, tyvärr blev jag inte ett dugg mer insatt i om vilka som är släkt och vilka som påvisar genetiska samband med varandra. För mig verkar allt detta som en total röra. När kan vi hoppas på en mer enhetlig artbeskrivning av Tropheuskomplexet?
                    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                    Cicero (106-43 f.kr)

                    Kommentar

                    • jonre723
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 439

                      Ursprungligen postat av annmari
                      Hej!
                      Har slutat med troffar och gått över till akvariets konung diskus,Mvh Ann-Mari
                      Cyathopharynx är akvariefiskarnas konung.
                      Och så är det.
                      /J

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        Instämmer med Jonre. En C. foae-hane på 20cm är grym.

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 777

                          Ursprungligen postat av jonre723
                          Cyathopharynx är akvariefiskarnas konung.
                          vad menas igenterligen med akvarfiskarnas konug. varken discus eller foaen lär få bestämma om man sätter in en lite tuffare fisk... så vad kan kallas fiskarnas kung min gissning är nog vit hajen isf. ta å sätt en sån i en tank då kan ni snacka om att ni har akvariets kung

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            Ursprungligen postat av Robbe
                            Kan det vara för att du inte riktigt lyckades med dina troffar,eller?
                            sorgligt nog så är detta ett av skälen. Men när jag väl började med featherfins så fann jag dem mycket mer intressanta än jag tyckte troffarna var innan det gick åt skogen med dem.

                            Och den som sade att Cyathopharynx är akvariefiskarnas konung, du har rätt till 100%. Det är de mäktigaste fiskar jag någonsin haft! De dog när jag var på semester då jag tillfälligt hade dem tillsammans med troffar, troffarna blev sjuka och drog med sig mina furcifer. Ännu ett skäl till att jag håller mig från troffar

                            Men jag är rätt så nöjd me mina Ventralis longola sunflower. Börjar dyka upp en del yngel + att de färgar vackert hela tiden. Är några av de fiskar jag haft längst utan att fundera på att byta, mer än ett år utan att tröttna på dem. Det bådar gott!
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              akvariefiskarnas kung..!? Ursäkta men det låter lite som fotboll..Cikliders mångfald är kungen..helt klart (för mej)
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • Robbe
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 527

                                Mycket snyggt foto Jonas men jag föredrar foto på Troffar,har du inga sånna?
                                Någon annan som kan tänkas ge mig nått att glo på medans jag vinterlovar?
                                Stiffe kanske?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...