Pelvicachromis ID ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stig H

    Pelvicachromis ID ?

    Hei nytt medlem her.

    Håper det er noen som kan identifisere Pelvicachromis sp Golden for meg.
    Kjøpte i dag et par P.sp golden men kan ikke finne noe info om denne på nettet, men jeg tror den er den samme som går under navnet P. sp Blue fin.
    Noen med erfaring av denne/bilde eller er det som jeg tror samme fisk med to forskjellige navn?

    Stig H
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    Bilden som visas på A.forum på P.sp "blue fin" är en sp."golden-variant. Den verkliga P. sp. "blue fin" har , verkligen, ett skarpt markerat blått band , överst på dorsalfenan. Mönstret och fläckarna på , den verklige, sp. blue fin är också helt olikt. P.sp. "blue fin för tankarna emot P.roloffi hållet, emedans P.sp. "golden" är ett ? De har gemensamt i kroppsformen, latteralband, men sp. golden har äggfläckar , tydligt på caudalfenan , samt saknar den klart blåa dorsallinjen, som sp. "blue fin" har.
    Jag är faktiskt , helt, nollställd angående denna sp.golden. Det är en Pelvicachromis, men jag
    tror att denna kommer att få ett eget artnamn. Däremot så påminner sp."blue fin" om P.roloffi
    så mycket att jag tror att iaf denna färgmorph kan 1/ sorteras under roloffi 2/ möjligtvis bilda egen art. -Mr.Fish-

    Kommentar

    • Bjarne Sætrang
      Användare
      • oktober 2003
      • 167

      #3
      Hvor fikk du tak i cikliden Stig? Kilden i Stavanger?
      Mvh Bjarne
      www.aquadigital.net

      Kommentar

      • Stig H

        #4
        Ursprungligen postat av Bjarne Sætrang
        Hvor fikk du tak i cikliden Stig? Kilden i Stavanger?
        Hei Bjarne
        Denne ble bestilt fra Sirevåg (IMAZOO)

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          Ursprungligen postat av Stig H
          Hei Bjarne
          Denne ble bestilt fra Sirevåg (IMAZOO)
          IMAZOO fick, i våras, in denna sändning från Guinea:
          #Gobiocichla cf. wonderi
          #Hemichromis cf. cristatus
          #Anomalochromis cf. thomasi
          ###P.sp. "golden" (kommer att bli en succe`! Liten o mycket vacker!+Att den inte är lika "stridslysten, som sina fränder!))
          #P.cf. humilis "dighiya"
          #P. cf. humilis "liberia red"
          #P. cf. humilis"striped"
          #P. cf. signatus
          #P. cf. rollofi (= blue fin! )
          #P.cf. rubrolabiatus (mycket lik "dighiya")

          Kommentar

          • Stig H

            #6
            Takk for info Mr.Fish

            Forstår jeg deg sånn at bildene som er av P.sp Blue Fin på Apistogramma.com i virkeligheten er en P.sp Golden ?
            Finnes det da et bilde noen sted av den virkelige P.sp Blue Fin ?
            Mitt nye par begynner å finne sin plass i karet nå, og det ser ut til og bli et par virkelig flotte ciklider.
            Kan også fortelle at etter å ha lest litt om H.Cristatus så kjøpte jeg også 6 stk. av disse for en tid tilbake. Bøkene jeg leste kunne fortelle at Cristatusen er en fredelig juwelciklide. Neiiiiii det er den aldeles ikke. Den drepte i løpet av 24 timer 9 stk kongotetra og 3 stk sjakkbrettciklider i et 1120 liters kar. Ikke tro alt du leser.

            Mvh Stig H

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              Ursprungligen postat av Stig H
              Takk for info Mr.Fish

              Forstår jeg deg sånn at bildene som er av P.sp Blue Fin på Apistogramma.com i virkeligheten er en P.sp Golden ?
              Finnes det da et bilde noen sted av den virkelige P.sp Blue Fin ?
              Mitt nye par begynner å finne sin plass i karet nå, og det ser ut til og bli et par virkelig flotte ciklider.
              Kan også fortelle at etter å ha lest litt om H.Cristatus så kjøpte jeg også 6 stk. av disse for en tid tilbake. Bøkene jeg leste kunne fortelle at Cristatusen er en fredelig juwelciklide. Neiiiiii det er den aldeles ikke. Den drepte i løpet av 24 timer 9 stk kongotetra og 3 stk sjakkbrettciklider i et 1120 liters kar. Ikke tro alt du leser.

              Mvh Stig H
              #############
              Den bild jag hittade där igår var iaf. en sp. golden, som nån kallade för sp. blue fin.
              Att inte handelsnamnen blir förväxlade är viktigt, annars är det risk att det blir en "soppa"
              , när det gäller obeskrivna arter. Jag införskaffade mina golden i samband med att importen från Guinea gjordes, så jag är 100% säker på att jag inte förväxlat handelsnamnet.
              Alltså.. p.cf.roloffi från Guinea importen måste vara "blue fin". Den har en kraftig blå linje överst på dorsalfenan. De "gamla hedliga" P.roloffi jag tidigare, genom åren, sett har inte denna tydliga markering, som denna P.cf. roloffi från Guinea har.
              Den fisk jag alltså tror är P.sp. "blue fin" införskaffade jag själv under handelsnamnet P.roloffi
              vildfångad från Guinea.
              Jag har inte än tagit mej tid att fotografera dessa unika fiskar, men det skall ske!

              Hälsn. Mr.Fish
              Senast redigerad av Mr.Fish; 16 oktober 2005, 01:26.

              Kommentar

              • Pär J.
                Användare
                • april 2002
                • 219

                #8
                Intressant, har gillat fisken på Apistogramma.com som där kallas Pelv. sp "Blue Fin" och samtidigt undrat hur Pelv. sp "golden" ser ut.

                Men för att ytterligare försöka reda ut detta:
                Den fisk som saluförs av Imazo som "golden" är samma fisk som kallas "blue fin" på apistogramma.com?

                Den fisk som saluförs av Imazo som cf. roloffi är den äkta Blue fin?

                Vem ger den ena rätt, finns dessa två beskrivna i någon bok tex Anton Lambojs senaste?

                Mycket roligt att dessa "nya" västafrikaner dyker upp i Sverige!
                /Pär

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pär J.
                  Vem ger den ena rätt, finns dessa två beskrivna i någon bok tex Anton Lambojs senaste?
                  Dom är inte med i Lambojs bok.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #10
                    Jag har läst igenom korrespondensen på Ap.com och förstått att de verkligen menar att bilderna på sp. föreställer en "blue fin" ( Måste syfta på den blåa dorsal-fenan hos honorna).
                    Tydligen har en export gått från Guinea i Jan i år och där har den haft handelsnamnet P.sp "golden" Mer om detta :
                    "During a conversation between Dr. Anton Lamboj, Oliver Lucanus, Neil Lilliedoll, and Randall Kohn at the 2004 American Cichlid Association convention held in Denver, Colorado, Mr. Lucanus discussed a new Pelvicachromis species that had come in with a shipment from Guinea. As far as it is known, the new species was not collected in the Kolente River system, as are most of the exported Guinean fishes. Mr. Lucanus explained that the subject cichlid fish is highly distinctive in that females exhibit a prominent iridescent turquoise bar on the dorsal fin. Prior to the convention, Mr. Lucanus forwarded preserved specimens to Dr. Lamboj for study.

                    In a subsequent conversation between distributor Toyin Ojo and yours truly, Mr. Ojo relayed that a single specimen of a contaminant Pelvicachromis species--that exhibited a turquoise bar on the dorsal fin--came in from Guinea, mixed in with a shipment of other Guinean cichlid fishes. Mr. Ojo observed a superficial resemblance, in body shape and head profile, to P. rubrolabiatus and, in color pattern, to P. roloffi. According to Mr. Ojo, the collection site of the subject contaminant is not known, and no information concerning its natural distribution is available. After speaking with both Mr. Lucanus and Mr. Ojo, this writer believes that the location of this new form is kept secret, for the time being, to protect commercial interests. All that is known, at this time, is that the subject cichlid fish is likely of Guinean provenance; and unlike the other Guinean cichlid fishes currently exported, it is probably not collected in the Kolente River system.

                    In males of all known Pelvicachromis species, the first pelvic fin ray is the longest, giving the fin a pointed appearance; while, in females, the second or third pelvic fin ray is the longest, giving the fin a rounded appearance. The American hobbyist Steve White notes that females of the subject new form do not possess rounded pelvic fins. In this writer's opinion, this morphological characteristic may be significant in that it distinguishes the new form from all known Pelvicachromis species. For this reason, we informally refer to this putative new form as 'Pelvicachromis' sp. "Blue Fin," until more information is known.

                    Addendum

                    The American hobbyist Ariel Bornstein notes that although females of the subject form possess pelvic fins that are more pointed than those of Pelvicachromis species females, they are not as pointed as those of males. In a newly taken photo of a living female specimen, the second and third pelvic fin rays are of equal length, giving this fin a somewhat rounded appearance but not as rounded as those of female Pelvicachromis species."
                    ################################################## #########
                    Då kvarstår frågan om vad de som hade handelsnamnet P.roloffi, med den blåa ryggfenan, hos hanarna är för något?
                    Jag tror att "jänkarna" har fått en förväxling av handelsnamnet från exportören i Guinea !!!
                    Hälsn. Mr.Fish

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      Det fanns en artikel om Pelvicachromis från Guinea i senaste numret av Cichlid News, där var P. sp "blue fin" med. Det var Anton Lamboj som hade skrivit artikeln och han kommer ju som föredragshållare på Ciklidstämman så vi får be honom reda ut frågan där.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Det är förresten en "blue fin" på omslaget:
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Är det bara jag som missat årtionden av dessa ciklidarter eller har det tillkommit på senare tid nya Pelvicachromis? Kanonfin Pelvicachromis som du länkade till Micke...

                          Kommentar

                          • Pär J.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 219

                            #14
                            Många har förblindats av ciklider från afrikas tre stora sjöar och inte öppnat ögonen för allt annat världen har att erbjuda, inte minst västra afrika.

                            Förutom Palettciklid, Rödciklid och Lejonhuvidcikliden så finns det många spännande ciklider i samma släkten och i nya. Speciellt de senaste åren tycker jag att det börjar att dyka upp mer och mer av de arter man bara sett i specialböcker för denna del av afrika samt även en del obeskrivana arter som den/de ovan nämnda.

                            Med Kjell Nilssons CB artiklar, Anton Lambojs nya bok, intressanta trådar på forumet och fler arter i våra butiker så hoppas jag att fler och fler får upp ögonen för dessa ciklider.

                            Mvh Pär Jansson

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #15
                              Nästa år kommer det en artikel om en annan intressant västafrikansk ciklid i Ciklidbladet. En vackert färgad dvärgtilaipa som inte blir mer än ca 6 cm: http://www.ciklidbladet.se/artregist...sa.asp?ID=1051
                              Senast redigerad av Micke; 07 november 2005, 10:54.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...