tropheus-antal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    tropheus-antal

    Det brukar ofta diskuteras om det bästa antalet tropheus för respektive akvarievolym och hellre för mycket än för litet är den vanliga rekommendationen-som jag tror på, men om man vill ha några enstaka troffar som exempelvis 5 stycken i ett 150*60*60 akvarium-skulle det funka? Är det nån som har erfarenhet om detta?
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)
  • matt.is
    Användare
    • september 2003
    • 386

    #2
    Hade 5 st fullvuxna Duboisi i ett 300 liters en gång i tiden och det
    fungerade bra.

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Intressant fråga. Jag lyssnade och såg på Carl och hans bilder från Tanganyikasjön förra veckan och då förstod jag att troffar alls inte är någon flockfisk utan hålls så i akvarium för att avkanalisera aggressioner. På forumet och köp&sälj framgår det att folk ibland har så pass små grupper som en handfull. Min fundering var om det inte t o m skulle gå att hålla dom parvis. Givetvis genom lämpling dating- eller koppleriprocess. Nå´n som haft ett stabilt par?

      Kommentar

      • Juanito
        Användare
        • maj 2002
        • 180

        #4
        Mina troffar kommer just från ett par.

        Historien är denna. En familjs dotter vilka hade Trophus Moorii Moliro som de hette då var i svedala på besök från östanlandet finlandia. Och skaffade ett par till för att utöka tropheus gruppen. Det gick ju inget vidare. Tropheus paret gavs bort till en som ville försöka. Det var tufft ibland fick denne plocka bort den andra och återförena när dem när den ene var iform igen. Så småningom ledde det till lek. Honan plockades bort och fick gå enskam i ett kar. Nu är dom cirka 30 styck - en som jag tillförde till gruppen. Det gick bra för den jag tillförde var en mördar maskin i ett annat akvraium och större än någon av de jag hade. De mår bra frånsatt att den forna mördar maskinen har halva karet för sig själv. (200*54*63)

        Så visst det kan gå att ha dem parvis men det är krävande.
        juanito

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8597

          #5
          Hej

          Hade 25 st moorii och 10 duboisi i ett 630-liters. Sen blev dom sjuka och innan medicineringen bet hade hälften av vardera arten strukit med. Några månader senare började den största dubbehannen plocka bort de andra, inom en vecka var han ensam dubbe. Moorina däremot finns kvar.

          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            en tanke ja har är att skaffa ett litet antal vf tropheus caramba nu och (när ja har råd) kompletttera med fler,det låter kanske idiotiskt!? men ja har just nu inte tålamodet att vänta! jag vet att jag ber om bekymmer om jag skulle göra så här men än så länge är det bara en tanke-det är trist att tropheus är så jäkla "svårmeckad"
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • oktober 2004
              • 1133

              #7
              usch.. hemsk fisk Torpheus verkar vara
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • Taco
                Användare
                • oktober 2004
                • 64

                #8
                Ett mycket bra sätt att starta en ny grupp troffar är att köpa ETT par VF, eller möjligen 1+2, 2+3, eller vad man har råd med. I bra miljö och i rimligt stort akvarium börjar de omedelbart yngla.

                Jag har startat tre grupper på detta sätt. Enda potentiella problemet är väl inavel, men eftersom jag inte odlar för att sälja utan bara för egen del är det inget problem. Man kan också komplettera gruppen vid något tillfälle med blod från annat håll.

                Så, visst funkar de parvis eller också i små grupper. Det går också utmärkt (till skillnad från vad de flesta tycks tycka) att blanda olika arter, bara de inte är för lika genetiskt. Det är t ex dumt att blanda två "Black-varianter".

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • november 2004
                  • 572

                  #9
                  Många som börjar med troffar,slår på för stort.Sen/om problem kommer så blir det pannkaka av allt...tom plånbok,samt nä aldrig mer!
                  Som taco säger så är det fullt möjligt att köpa ett par,och lyckas.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #10
                    ja de låter bra att de finns positiva erfarenheter och jag vill som sagt köpa några stycken snarast och att skaffa en komplett vf grupp är en risk, dessutom är min ekonomi ganska ansträngd, jag tror att många misslyckas med sina vf grupper mycket pga dåligt självförtroende-Att det är knepigt, Att dom lätt får soten, Att många misslyckas etc..Är ofta det man hör och läser och det genererar en negativ klang men naturligtvis ligger det mycket i dessa erfarenheter och det är en ganska komplicerad sak att lyckas med en stor vf grupp men för att lyckas så tror jag att det är mycket viktigt att ha ett bra självförtroende-det här är bara en del personliga funderingar kring hela grejen
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • peter
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 161

                      #11
                      specmats du vet tydligen om att du tar en risk det är bra.
                      men caramban är en riktig tuffing. jag tror det är betydligt lättare att göra så med andra varianter än just caramban.det kan gå men jag tror att risken är liten tyvärr.peter

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        jaha-så du har erfarenhet om caramban!? så den är så aggressiv? läste i p.schupkes aqualog tropheus-bok att det var just pga sitt humör den fick sitt namn
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 3368

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av peter

                          specmats du vet tydligen om att du tar en risk det är bra.
                          men caramban är en riktig tuffing. jag tror det är betydligt lättare att göra så med andra varianter än just caramban.det kan gå men jag tror att risken är liten tyvärr.peter
                          Jag personligen tycker att det är fel att skriva att en art är mer aggro än den andra. Det beror ju på så mkt. Size på akvariumet, storlek på gruppen osv. Det varierar helt enkelt från grupp till grupp. Jag tror inte man får stirra sig blind på vad folk har haft för erfarenheter utan man får helt enkelt testa sig fram för att själv skaffa sig en bild.
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • peter
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 161

                            #14
                            normalt tror jag inte man skall rekomendera små grupper av tropheus,för oftast de som säger att de bara dödar varandra är för de oftast har farenhet av för få djur.jag brukar inte säga att en sort är tuffare en andra för det brukar vara olika från grupp till grupp.men de är inte kända för att vara snälla. det är nog den tuffaste jag varit ägare till.det är riktigt häftig tropheus.peter

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              #15
                              Den tuffaste jag har ägt är duboisi.

                              Specmats: Jag tycker att du ska skaffa en liten grupp och följa dem, jag tror det funkar i hälften av fallen. Du kan skriva en artikel till CB om det och till och med nämna att det började i just denna tråd på forumet. Det vore faktiskt en strålande artikel oavsett utgång.
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...