720 L Sydamerikansk biotop akvarium - VOL 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Pabbe
    Önskar jag hade åtminstone en tiondel av det tålamod som måste krävas för projekt som detta...Imponerande projekttråd.
    Tackar! Har varit med om en del problem på vägen, men det tar man lärdom av och åtgärdar inför framtida projekt.

    Lämna en kommentar:


  • Pabbe
    svarade
    Önskar jag hade åtminstone en tiondel av det tålamod som måste krävas för projekt som detta...Imponerande projekttråd.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Jag hade köpt 2komponent Epoxy från biltema... Det skulle gå väldigt bra till glasfiberväv och fästa mot trä då det är till båt.

    Sämsta produkten jag har varit med om!! Jag har tidigare jobbat med gelcoat som värmer upp sig själv och fäster rejält bra!!!

    Fick bli vävlim och det fungerade mycket bättre. En liten del har jag fixat.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2590.jpg
Visningar: 1
Storlek: 520,0 KB
ID: 692056

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Bara ram till skåpen där uppe som behöver monteras.
    Den andra sidan fick också laminatbeklädnad.

    Har varit mycket här hemma med renoveringen.
    Parkettgolv, sockel, ny väggfärg, ny takfärg... Stängt under Jul på vissa ställen...

    Har köpt glasfiberväv, båtepoxi som tål vatten (vitt färg) ... Kommer klä hela insidan med glasfiberväv och epoxi på det. Sedan kommer jag måla hela insidan med grå färg som jag fick över från att ha målat rummet. Insidan blir sedan lackad Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2449.jpg
Visningar: 1
Storlek: 548,5 KB
ID: 691994

    Lämna en kommentar:


  • Dashivas
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Är i dilemma här... Plywooden ser inte så fin ut om jag ska måla den... Spackel sätter sig inte så fint på skivan heller...
    Jag funderar på att ta bort plywooden och ersätta dessa med IKEA Prärie vänd med den vita sidan inåt (så som på utsidan fast) så att man kan se vit vägg när man öppnar akvariet.. Väggarna kommer behandlas med epoxy senare... Vad tycker ni?

    [ATTACH=CONFIG]54154[/ATTACH]
    Finns laminat man kan limma på för att få en tålig yta dock vad det kostar vet. Jag inte

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Är i dilemma här... Plywooden ser inte så fin ut om jag ska måla den... Spackel sätter sig inte så fint på skivan heller...
    Jag funderar på att ta bort plywooden och ersätta dessa med IKEA Prärie vänd med den vita sidan inåt (så som på utsidan fast) så att man kan se vit vägg när man öppnar akvariet.. Väggarna kommer behandlas med epoxy senare... Vad tycker ni?

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2073.jpg
Visningar: 1
Storlek: 736,6 KB
ID: 691953

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Mäktigt!! Ser fram emot mer... **Gnuggar händerna**

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Lite till kvar...sedan blir det foga alla skarvar och sedan spackla invändigt.
    Kommer beställa epoxy avsedd för akvarium senare och behandla hela insidan.

    Här kommer två bilder på hur pass massiv det hela är.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2035.jpg
Visningar: 1
Storlek: 644,6 KB
ID: 691947Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2036.jpg
Visningar: 1
Storlek: 499,6 KB
ID: 691948

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1974.jpg
Visningar: 1
Storlek: 573,6 KB
ID: 691923Har kommit lite längre på vägen nu! Det blev IKEA Prärie som beklädnad.
    Fick borra och sedan spika. Otroligt vad hårt laminatgolv kan vara!
    Spikarna kommer att målas över sedan och därmed ej synas.
    Det blev bägge kortsidor som fixades till.
    Senast redigerad av {_AquA_}; 18 december 2014, 20:14.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Ducce
    Då är det ventilation som gäller så får du inte fukt stående hela tiden, kolla genom saltvattensguiden som du brukar hänvisa till, flera där som bygger skåpen och bara lackar eller använder fuktspärr, MEN de har ventilation och inte OSB skivor, använd en vattenfast plyfaskiva i botten som du limmar med vattenfast lim i regelverket, sen lack eller fuktspärr, du kommer inte att ha fukt så det kondenserar i skåpet, då får du andra problem.
    Får se hur jag löser det. Tänkte ha fläkt på ovansidan... Får väl installera en rejäl fläkt där nere också...ELLER så får jag fixa täckglas över hela sumpen förutom ställen där rören går ut... Lär minska kondensen rejält också.

    Jag tittar på Engelska saltvattensforum, men inte alltid det finns samma produkter i Sverige som det finns där tyvärr :-/

    Lämna en kommentar:


  • Ducce
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Nej jag ska inte använda skåpet som sump, men sumpen kommer ligga där i skåpet tillsammans med ytterfiltret. Det kommer bli fuktigt då det kommer avdunsta vatten från själva sumpen.
    Då är det ventilation som gäller så får du inte fukt stående hela tiden, kolla genom saltvattensguiden som du brukar hänvisa till, flera där som bygger skåpen och bara lackar eller använder fuktspärr, MEN de har ventilation och inte OSB skivor, använd en vattenfast plyfaskiva i botten som du limmar med vattenfast lim i regelverket, sen lack eller fuktspärr, du kommer inte att ha fukt så det kondenserar i skåpet, då får du andra problem.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Ducce
    Skall du använda skåpet som sump? Då skulle jag nog satsa på att bygga en sump i glas.
    Nej jag ska inte använda skåpet som sump, men sumpen kommer ligga där i skåpet tillsammans med ytterfiltret. Det kommer bli fuktigt då det kommer avdunsta vatten från själva sumpen.

    Lämna en kommentar:


  • Ducce
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    De sa det finns inget som tål konstant fukt hela tiden.
    Skall du använda skåpet som sump? Då skulle jag nog satsa på att bygga en sump i glas.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av GraTis
    Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att ha en skiva under allt, förstår inte riktigt den iden då jag tycker att det är en garanterad golvparkettsförstörare.
    Marknaden är full av ställbara fötter så man kan skapa space under bänken för att ha koll på läckage, tänk typ köksinredning med lös sockel underst. Samt att bänken går att få i våg om man har ställbara fötter.

    Men du verkar kunna din sak så ser fram emot fortsättningen.
    Har kollat på något som heter Liquid pond liner ... Flytande gummi med annat ord... Frågan är VART man kan få tag på detta!!! Hade varit utmärkt alternativ detta.

    ____
    Kan man köra på detta tror du eller fäster det dåligt på trä???
    Senast redigerad av {_AquA_}; 14 december 2014, 10:20.

    Lämna en kommentar:


  • GraTis
    svarade
    Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att ha en skiva under allt, förstår inte riktigt den iden då jag tycker att det är en garanterad golvparkettsförstörare.
    Marknaden är full av ställbara fötter så man kan skapa space under bänken för att ha koll på läckage, tänk typ köksinredning med lös sockel underst. Samt att bänken går att få i våg om man har ställbara fötter.

    Men du verkar kunna din sak så ser fram emot fortsättningen.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...