720 L Sydamerikansk biotop akvarium - VOL 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Dashivas
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    De sa det finns inget som tål konstant fukt hela tiden.



    Det där är inga problem. Insidan kommer att spacklas och fogas och kläs med dammduk där nere. Utanför blir det sockel som tätas med fog runtom.
    Damm duk funkar nog så länge den tätas i skarvarna.
    Problemet är att den duken känns oljig så undrar hur tät man kan få skarven.
    Oavsett fuktskydd så måste man alltid se den svagaste länken och med dammduk är det ju skarvarna.
    Så länge du inte ska ha vatten att stå där räcker det ju att det tål fukt och inte kobstant vatten.

    Oavsett funkar säkert dammduk utmärkt

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Ducce
    Varför inte måla med fuktspärr?
    De sa det finns inget som tål konstant fukt hela tiden.

    Ursprungligen postat av Ducce
    Har du tänkt ställa bänken med OSB skivan därnere mot parketten? OSB suger vatten som en svamp, och med parkett under så blir det ingen bra combo. Jag hade tagit bort skivan och ställt regelverket mot parketten så den får andas.
    Det där är inga problem. Insidan kommer att spacklas och fogas och kläs med dammduk där nere. Utanför blir det sockel som tätas med fog runtom.

    Lämna en kommentar:


  • Ducce
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Det viktigaste är klart nu. Skivorna på ramen, skivan under ramen och skivan på baksidan.
    Jag funderar på att häfta dit en dammduk hela vägen där nere. Dels för att skydda mot stänk, men även skydd mot framtida sump ifall den får för sig att svämma över lite.

    Slänger in lite bild. Har parketten i golvet som ska läggas, sockel som ska läggas, rum som ska målas om i annan kulör, taklist som ska dit... Går med snigelfart lite.

    [ATTACH=CONFIG]53990[/ATTACH]
    Har du tänkt ställa bänken med OSB skivan därnere mot parketten? OSB suger vatten som en svamp, och med parkett under så blir det ingen bra combo. Jag hade tagit bort skivan och ställt regelverket mot parketten så den får andas.

    Lämna en kommentar:


  • Ducce
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Vad säger experterna där ute? Kan man klä insidan av bänken med dammduk?? Dammduk ska ju hålla vattnet från att gå in i marken.. Det borde förhindra att fukten tränger igenom....Det kanske skapas fukt bakom duken????

    Någon som kan kommentera???? Finner det billigare och bättre än lack.
    Varför inte måla med fuktspärr?

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Dashivas
    Hade plast matta i mitt terrarium förr och var siliconat i alla skarvar.
    Hade jord som jag vattna rätt friskt.
    lamell träskivan som var botten rygg var ej fuktskadat efter 2 år.
    så det kan ju vara ett alternativ
    45 kr för 35 meter kan jag betala för och verkligen känna att det kommer stå emot fukt. Har pratat med färghandeln och de sa att ingen färg kommer stå emot konstant fukt. Dammduk verkar vara bästa alternativet.

    Ursprungligen postat av ewa
    En fundering jag har här hemma ...
    Jag har funderat på att ha en tätningslist (typ man har till fönster) på ställningen/möbeln runt om, under, mot golvet, för att hindra mindre vattenstänk att tränga in under möbeln.
    En bekant till mig har en gummiremsa (tjockare svart gummi) runt om. Golvet är sällan helt perfekt.
    Vad tycker ni?
    Du kan ju ta latexfog och köra runtom hela springan där nere? Enkelt att pilla bort sen

    Lämna en kommentar:


  • Dashivas
    svarade
    Ursprungligen postat av ewa
    En fundering jag har här hemma ...
    Jag har funderat på att ha en tätningslist (typ man har till fönster) på ställningen/möbeln runt om, under, mot golvet, för att hindra mindre vattenstänk att tränga in under möbeln.
    En bekant till mig har en gummiremsa (tjockare svart gummi) runt om. Golvet är sällan helt perfekt.
    Vad tycker ni?
    Jag har hellre så om man spiller så man kan komma åt och torka.
    Själv har jag gjort lösa bottnar i min nya bänk

    Lämna en kommentar:


  • ewa
    svarade
    En fundering jag har här hemma ...
    Jag har funderat på att ha en tätningslist (typ man har till fönster) på ställningen/möbeln runt om, under, mot golvet, för att hindra mindre vattenstänk att tränga in under möbeln.
    En bekant till mig har en gummiremsa (tjockare svart gummi) runt om. Golvet är sällan helt perfekt.
    Vad tycker ni?

    Lämna en kommentar:


  • Dashivas
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Vad säger experterna där ute? Kan man klä insidan av bänken med dammduk?? Dammduk ska ju hålla vattnet från att gå in i marken.. Det borde förhindra att fukten tränger igenom....Det kanske skapas fukt bakom duken????

    Någon som kan kommentera???? Finner det billigare och bättre än lack.
    Hade plast matta i mitt terrarium förr och var siliconat i alla skarvar.
    Hade jord som jag vattna rätt friskt.
    lamell träskivan som var botten rygg var ej fuktskadat efter 2 år.
    så det kan ju vara ett alternativ

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Vad säger experterna där ute? Kan man klä insidan av bänken med dammduk?? Dammduk ska ju hålla vattnet från att gå in i marken.. Det borde förhindra att fukten tränger igenom....Det kanske skapas fukt bakom duken????

    Någon som kan kommentera???? Finner det billigare och bättre än lack.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Det viktigaste är klart nu. Skivorna på ramen, skivan under ramen och skivan på baksidan.
    Jag funderar på att häfta dit en dammduk hela vägen där nere. Dels för att skydda mot stänk, men även skydd mot framtida sump ifall den får för sig att svämma över lite.

    Slänger in lite bild. Har parketten i golvet som ska läggas, sockel som ska läggas, rum som ska målas om i annan kulör, taklist som ska dit... Går med snigelfart lite.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1769.jpg
Visningar: 1
Storlek: 634,1 KB
ID: 691872Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1770.jpg
Visningar: 1
Storlek: 648,3 KB
ID: 691873Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1771.jpg
Visningar: 1
Storlek: 634,1 KB
ID: 691874Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1772.jpg
Visningar: 1
Storlek: 618,4 KB
ID: 691875

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av GraTis
    Idiot vem?

    Spännande bygge i vilket fall, även om jag inte förstår varför man väljer OSB ? trodde det var något man gömde under gipset.
    Idioten syftar jag på den som inte väljer att införa ett såg till verkstaden och erbjuda kunderna måttbeställda skivor och ta betalt för det.

    Eftersom baksidan och längst ner inte är så viktiga så väljer jag OSB, men där akvariet ska vila kmr det vara OSB mellan två plywood skivor. Sandwich effekt kring det. Framsidan och sidorna kommer vara av laminatgolv. Har inte bestämt om det blir IKEA Prärie eller IKEA Tundra.

    Lämna en kommentar:


  • GraTis
    svarade
    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Fick hem mina skivor från Byggmax igår. Synd att man som ett företag kan vara idiot och inte erbjuda kunder att få skivor kapade så som Bauhaus erbjuder.

    OSB skiva 11mm längst ner under bänken.
    OSB skiva 11mm på hela baksidan.
    OSB skiva 11mm + 2st Plywood skiva 12mm styck på själva bänken där akvariet ska vila på den. Då jag inte vet kvalitén på skivorna så ville jag gå på det säkra än det osäkra.
    Idiot vem?

    Spännande bygge i vilket fall, även om jag inte förstår varför man väljer OSB ? trodde det var något man gömde under gipset.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Ursprungligen postat av Ducce
    Om du skall ha en obs på golvet så lacka den ordentligt spec. på sågytorna, den suger vatten som en svamp, har aldrig lyckats dona med mina akvarium utan en skvätt på golvet.
    Det blir antingen kakel, våtrumsfärg eller lack.
    Först ska jag få klart den delen så att jag kan sätta igång med renoveringen utav rummet.

    Ursprungligen postat av Ducce
    Byggmax utger sig att vara en lågpriskedja, liksom hjemofix. Skall du ha sågat blir det nod Bauhaus eller Hornbach.

    Förresten har Hornbach bra priser på sina större ytterfilter.
    Det kvittar om det är lågpris eller inte. Det är en tjänst som man får betala för oavsett. Typ 10 kr per snitt kostar det på Bauhaus.
    Iallafall dåligt tycker jag.

    Punkfredd köpte FX6 från Hornbach och det var bra pris, men inte aktuellt just nu, men kanske nästa månad.

    Lämna en kommentar:


  • Ducce
    svarade
    Om du skall ha en obs på golvet så lacka den ordentligt spec. på sågytorna, den suger vatten som en svamp, har aldrig lyckats dona med mina akvarium utan en skvätt på golvet.

    Lämna en kommentar:


  • Ducce
    svarade
    Byggmax utger sig att vara en lågpriskedja, liksom hjemofix. Skall du ha sågat blir det nod Bauhaus eller Hornbach.

    Förresten har Hornbach bra priser på sina större ytterfilter.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...