Frigobakgrund med husfix...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Frigobakgrund med husfix...

    Nu har jag gjort en ny bakgrund som jag snart ska introducera 18st Tropheus Kasakalawe...

    Det är samma 540 kar som jag gjorde en bakgrund i tidigare men den enda skillnaden, förutom det uppenbara i designen, är att jag nu använt mig helt av husfix.

    Kommer använda mig av 3st powerheads a´ 650-1000L/h samt ett ytterfilter i form av AM Top 3338.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Riktigt snyggt! Gillar hur stenarna passar ihop med bakgrunden. Även den förra var läcker, nästan så den ändå var snäppet vassare.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Tack. Med alger så kommer denna att bli riktigt bra...

      Jag känner mig nöjdare med den här än vad jag var när den andra var klar...hehe...men men...får se hur det blir när algerna kommer. Ska väl rumla runt med stenarna en del innan karet "sätter sig".

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Mer bilder när det är fyllt med vatten och sedan med firrar och givetvis ännu fler bilder då det börjar bli inkört!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Självklart.

          Kommentar

          • Carl
            NCS Medlem
            • maj 2002
            • 374

            #6
            Hej.
            "Helt av husfix"? har det inte gått åt skitmycket i så fall? är det inte frigolit eller nåt under?
            Snygg förresten.
            /Carl
            www.stockholmsciklidklubb.com

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #7
              Riktigt snyggt! Du behärskar det där hantverket, absolut. Själv har jag nog tyvärr varken kompetensen eller tålamodet för att ge mig på det där. Skulle vilja, det blir ju väldigt unikt att göra bakgrunden själv.

              //Kaj

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Carl: Det står "Frigo"bakgrund i rubriken. Men det är klart att det är fritt att tolka.
                Tack för omdömet, Carl och Kajjjan.

                Kommentar

                • nicson
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 639

                  #9
                  Denna gillar jag. Älskar när tekniken är osynlig!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av nicson
                    Denna gillar jag. Älskar när tekniken är osynlig!
                    Insugen är gömda i sidodelarna som jag kapade 20cm kortare och gjorde "botten" på där jag satt tre raster på varje sida. Jag byggde sedan utvändigt så det ser ut som grottor. På ena sidan har jag skapat ett överhäng av "klippdel" medans på andra sidan gjort en oval öppning. På det sättet "glömmer" man ingångarna då de inte liknar varandra och det inte blir så stereotypt när man tittar in i akvariet.

                    Jag är övertygad om att fiskarna kommer trivas med "grottdelarna".

                    Tack för orden nicson. ;-)

                    Kommentar

                    • Santa
                      Användare
                      • december 2006
                      • 93

                      #11
                      Riktigt snyggt
                      Malawi i massor

                      Kommentar

                      • maltandis
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 1567

                        #12
                        Snyggt och stilrent, ska bli najs och se det fullt med vatten och Mooriis...

                        /Jocke
                        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                        Kommentar

                        • Suma
                          Användare
                          • januari 2011
                          • 606

                          #13
                          Ursprungligen postat av StefanL
                          Insugen är gömda i sidodelarna som jag kapade 20cm kortare och gjorde "botten" på där jag satt tre raster på varje sida. Jag byggde sedan utvändigt så det ser ut som grottor. På ena sidan har jag skapat ett överhäng av "klippdel" medans på andra sidan gjort en oval öppning. På det sättet "glömmer" man ingångarna då de inte liknar varandra och det inte blir så stereotypt när man tittar in i akvariet.

                          Jag är övertygad om att fiskarna kommer trivas med "grottdelarna".

                          Tack för orden nicson. ;-)
                          Riktigt mysig bakgrund Stefan

                          Fiffigt att gömma rastren på det sättet.Var påväg att köpa moduler till mitt latmaskprojekt men nu blir det nog till att börja karva i frigoliten iallafall...
                          -------------------
                          Mats

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Tackar. Jo jag tycker det blev mycket lyckat. Lite problem dock med att få dit husfix i efterhand så man gör nog bra i att göra bottendelen klar innan man limmar in modulen.

                            Just denna variant av bakgrund fick jag inspiration av Maltandis tidigare projekt som var för några år sedan. Enkelt och funktionellt.

                            Vi har nu gjort våran 6:e bakgrund, den här är på 2 meter å det ska simma troffar i det karet 55 röda regnbågar från Kasanga. Det som behövs är frigolit (vi köpte 7 cm) silicon, kniv och raster. Vi lackar inte våra bakgrunder, har fått för oss att algerna fäster bättre direkt på fixen. Bra om man inte är så stor för då kan man
                            Senast redigerad av StefanL; 21 augusti 2011, 22:38.

                            Kommentar

                            • Suma
                              Användare
                              • januari 2011
                              • 606

                              #15
                              Den här gången ska jag bygga modulen mer med tanke på insug & utblås .Ta upp hål och sätta in dummies innan jag börjar lägga på husfix...
                              Ska också försöka reducera frigolittjockleken på något sätt.Blir nog nånn liten prototyp..igen.
                              -------------------
                              Mats

                              Kommentar

                              Arbetssätt...