Mäsk till akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    Johan,
    jag förklarade nog inte så bra. På den enda CO2-slang som går ner i akvariet (även med seriekoppling av flaskor leder du ju ner CO2 till karet med en slang) så sätter du ett t-rör med en bit slang på. Där sitter magnetventilen. Är den öppen så går CO2:n från flaskorna rakt ut i rummet. Om magnetventilen är stängd så funkar systemet precis som om det inte satt någon magnetventil där. Det är alltså ingen som helst risk att man ackumulerar tryck i mäsk-flaskorna - det enda magnetventilen gör är att motsvara att man skruvar av eller på korken på flaskan.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      oki då är jag med. tyckte de lät konstigt =)

      patrik o defdec, kan man nå er via mail, det går inte att skicka härifrån, har några frågor till som jag skulle vilja ha svar på, tar så långt tid här på forumet. så maila mig gärna på obajt@hotmail.com




      skulle denna funka så? är den bra/prisvärd?
      Senast redigerad av Johan; 08 december 2005, 22:58.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        Alla magnetventiler för akvariebruk borde funka i en sådan koppling. Har dock ingen pejl på vad som är prisvärt och bra när det gäller magnetventiler - jag kom över min hos en kille i Hbg för ett billigt pris, och den är inte från någon känd akvarietillbehörsfirma. Funkar klockrent i allafall.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          fungerar de oxå som backventil dvs om jag placerar flaskan läggre än utsläppet, kan den hjälpa till att se till att det inte bli baksug?

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            Nej, de har ingen backventilsfunktion. När det är tryck i systemet gör ju det i sig självt att det rinner på rätt håll. Annars rekommenderar jag mycket, mycket starkt att du skaffar en backventil, även med flaskan placerad ovanför karet. Vatten kan inte rinna uppåt, sant, men kapillärkraften kan se till att vattnet kryper uppåt i en luftslang/CO2-slang (utan kapillärkraften hade inte ett stort träd kunnat dra upp 400 liter vatten, en del ända upp till toppen, en varm sommardag). Ett enkelt test är att doppa ena änden av en slang i ett glas fyllt med vatten och låta slangen hänga över kanten. Går även att testa med sugrör i ett vattenfyllt glas - vattnet kryper en bit upp. Börjar det väl rinna över kanten så hjälper häverteffekten till.

            Hilsen

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              har en back ventil men provade blåsa i den , de gick trögt även om jag blåste åt rätt håll hoppas det inte på verkar mängde co2 som går ingenom att det blir svårare för den att gå igenom.

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                hur direkt avgörande är det att det sprutas co2 med pumpen så att hela karet får själva bubblorna.

                har kopplat på co2 på diffosorn på mitt innerfilter så jag får en rätt bra stråle med co2 men inte så det räcker till andra sidan på karet, höjer jag det s mycket så lägger alla växterna sig.
                så hur viktigt är det att det verkligen blir fullt med co2 i hela karet? visst är det säkert bättre men funkar det med så som jag har det, det lär jag iof märke men va tror ni .
                Senast redigerad av Johan; 10 december 2005, 13:47.

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3029

                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Johan,
                  jag förklarade nog inte så bra. På den enda CO2-slang som går ner i akvariet (även med seriekoppling av flaskor leder du ju ner CO2 till karet med en slang) så sätter du ett t-rör med en bit slang på. Där sitter magnetventilen. Är den öppen så går CO2:n från flaskorna rakt ut i rummet. Om magnetventilen är stängd så funkar systemet precis som om det inte satt någon magnetventil där. Det är alltså ingen som helst risk att man ackumulerar tryck i mäsk-flaskorna - det enda magnetventilen gör är att motsvara att man skruvar av eller på korken på flaskan.

                  Hilsen,

                  P

                  så här du menar?

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    Ursprungligen postat av johan_lindgren
                    hur direkt avgörande är det att det sprutas co2 med pumpen så att hela karet får själva bubblorna.

                    har kopplat på co2 på diffosorn på mitt innerfilter så jag får en rätt bra stråle med co2 men inte så det räcker till andra sidan på karet, höjer jag det s mycket så lägger alla växterna sig.
                    så hur viktigt är det att det verkligen blir fullt med co2 i hela karet? visst är det säkert bättre men funkar det med så som jag har det, det lär jag iof märke men va tror ni .
                    Det här är en luring. Tom Barr menar (och jag tror honom) att microbubblor är bättre än att CO2 löser sig fullständigt i karet. Ändå viktigt att veta att du kan ha proppfullt med CO2 i karet utan att det sprutar ut några bubblor alls (från diffusorn alltså, mäsken måste det ju bubbla ifrån). Vänta och se, är mitt råd. Sticker växterna iväg - kör på samma sätt. Med mäskvarianten och när du precis börjat med CO2 är microbubblor vs total upplösning finlir. Kör karet i tre veckor och observera vad som händer. Ungefär så lång tid behövs generellt för att vara säker på en enskild förändring.

                    Det med T-kopplingen, det är så jag menar. Det enda jag gjort annorlunda är att jag drog CO2 slangen "rakt igenom" T-röret, och satte magnetventilen på delen som avviker. Spelar ingen roll, funkar exakt likadant.

                    Hilsen,

                    P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 december 2005, 16:58.
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      ph närmare 6
                      kh 5

                      detta verkar vara det som gäller på kvällarna när jag mäter.
                      vad är det som göra att ph blir så lågt, för lite växter ? hur ser jag till att ph blir högre förutom att göra vattenbyte vilket jag inte vill göra varje dag för att sänka ph, ska kolla i morrn bitti me för att se va de ligger på när co2 har varit av på natten.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        Vad har du för pH i kranen? pH 6 låter lågt, helt klart. Troligen har du lite för lite växter - men det rättar snart till sig. För att få lite mindre CO2 kan man höja syrestenen - ju högre upp den sitter, desto mindre CO2. Kör man köpt reaktor går de ofta att ställa in flödet på. Hemmagjord reaktor kan man få göra om så att den blir snäppet mindre. Går också fint att öka cirkulationen vid ytan något - höj pumpen/utblåset t ex.

                        Syns det några effekter på växterna än? *nyfiken*

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          tycker mig se en liten tillväxt . har inte så himla många växter än, sen har co2 inte varit helt igång, det var varit ilte pys ur flaskorna fick göra om dem. men nu har det vairt igång iaf i 2dagar. ph mättes nu igen på morrnen o de var ca 6,5. så det ligger rätt lågt generellt just nu, vilket jag tycker är lite konstigt.

                          Kommentar

                          • Micke Lövberg
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 349

                            6,5 får Du räkna med när Du kör c02.
                            375L Malawi
                            112L Tanganyika
                            90L Tanganyikayngel
                            45L Tanganyika

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              http://www.aquaristic.net/AQ6859edbe...,0,0,id2008,,0,

                              en sån vore ju itne fel men samtigit så ksotar denna
                              Eine CO2-Anlage fürs Aquarium ist dann sinnvoll, wenn Sie das Wachstum der Pflanzen im Becken unterstützen und ein natürliches, grünes Biotop im Aquarium erhalten möchten. Denn CO2-Anlagen reichern das Wasser mit zusätzlichem Kohlendioxid (CO2) an. CO2 ist für das Wachstum von Pflanzen essentiell. Mit einer Anlage zur CO2-Versorgung düngen Sie also Ihre Pflanzen. Insbesondere im […]


                              179,90€

                              o då får man ju så mycket mer..hmmz

                              lite kluven på vad man ska köpa. märkte redan idag att jag glömde skruva på korken innan jag gick till jobbet, vore skönt om det bra fixade sig självt.

                              Kommentar

                              • Micke Lövberg
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 349

                                Tipsade tidigare om ett innerfilter (utan filtermaterial) kopplat till en klockströmbrytare.
                                Funkar klockrent hos mig :0 !
                                375L Malawi
                                112L Tanganyika
                                90L Tanganyikayngel
                                45L Tanganyika

                                Kommentar

                                Arbetssätt...