Mäsk till akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #61
    tur då att jag både nu ska köra med co2 samt pmdd då =) ska bli skoj o se om det blir stor skillnad.

    Kommentar

    • Micke Lövberg
      Användare
      • februari 2004
      • 349

      #62
      Dags att gå vidare då........

      Har du möjlighet att låta cO2:n gå genom någon form av reaktor sprider Du den över en större del av karet.Först placerade jag al-träbiten under innerfiltret så det bubblade in i filtret.Blev på så sätt en form av reaktor.Man skall sträva efter att slå sönder bubblorna från al-träbiten så att cO2:n kommer ut i gasform i karet.

      Därefter tog jag ett gammalt innerfilter(används bara till cO2:n),gjorde hål för slangen till al-träbiten i filterhållaren (inget filter i)och placerade al-träbiten i behållaren och på sätt far bubblorna in i filtret,slås sönder och far ut i karet.

      Har kopplat denna "reaktor" på en separat timer så den slås på 2 timmar innan ljuset slås på och stängs av samtidigt som ljuset.Undviker på så sätt att det blir för mycket co2 under natten då växterna inte tillgodogör sig den.

      Kör du med ytterfilter leder Du cO2: via insuget.Bli inte förvånad om filtret "rapar" till ibland, det är restgaser.

      Bli inte uppgiven av detta,ta en bit i taget!
      Senast redigerad av Micke Lövberg; 05 december 2005, 07:46.
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #63
        hmm just bubblar det dygnet runt., hur ska jag kunna strypa den på natten?

        när börjar det bubblar om växterna?

        idag så blåser pumpen runt bubblorna från co2`n så bubblorna far runt i hela karet. har inget ytterfilter kopplat till de karet.

        Kommentar

        • Micke Lövberg
          Användare
          • februari 2004
          • 349

          #64
          Det bästa är ju om Du kan tänka Dig ett x-tra innerfiltret för co2:n som går på en separat timer.En lösning är ju att skruva av korken på mäskflaskorna under natten.Blir jobbigt i längden.

          Ta och mät cO2-halten.Genom att Du "bara" använder al-träbit så är det inte säkert att Du löser tillräckligt/skadligt hög halt.Tabellen som Du ska läsa av av har jag länkat till tidigare i denna diskussion.

          Visar det sig att Du har för hög cO2-halt ökar Du bara ytröreseln med hjälp av utblåset på filtret.På så sätt vädrar man ur co2:n

          Det är lite pickel i början.Men ha förtröstan, det sitter där en dag.

          Bubblar om växterna gör det när näring,ljus och cO2:n ligger rätt.Ett exempel:När jag stängde av ett av mina tre lysrör slutade det bubbla inom en halvtimme.När jag slog på det igen så tog det ca.15 min. innan det bubblade igen.

          När jag körde igång mäsken första gången tog det ca.3 timmar innan det bubblade.Då hade jag visserligen gödit med PMDD innan,så det fanns bra med näring till växterna.

          Kämpa på!
          375L Malawi
          112L Tanganyika
          90L Tanganyikayngel
          45L Tanganyika

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #65


            det är den du menar? genom att mäta kh samt ph så får jag reda på om det ligger i rätt läge? i mitt 310 nu så har jag två lysrör. för mycket för lite??? hur att veta , verkar lite dumt att behöva köpa ett till för att se om det är förlite. tittade i morsen inga bubblor ur växterna än.

            har sett lösning på hur de satt i utblåset från co2 in i filterbehåller på innerfilter, är det bättre att göra så än ha det som jag har nu? har en pump som jag kan fixa att göra såd en har en smidigt behållare av plast innan själva pumphuvudet som jag kan lirka in co2 i, så att den pumpar ut vatten o co2 samtidigt. som det är nu så bubblar det ca 1 bubbla per sek i vattenflaskan. kan de vara lagom? det har gått ett dygn o inga bubblor så jämnför man med dina 3 så "verkar det inte helt ok"

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #66
              men du har nog för lite ljus och har inte kört med gödning. Du kommer inte få bubbel förrens alla 3 parametrar är rätt. minst 0,3w/l med rör som har bra PUR, Co2 och rejält med gödning krävs i regel för att få bubbel från växterna.
              fish r friend

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #67
                0,3*310liter =93 watt ska jag upp i då? sitter på jobbet nu , är det 90cm rör till 310 liters karen. såfall har jag bara 60w. då verkar det saknas ett rör. hmm...detta blir dyrare o dyrare hela tiden..

                Kommentar

                • Micke Lövberg
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 349

                  #68
                  Ligger själv på 0,59w/liter + reflektorer.Och som Daniel också säger måste alla 3 parametrarna vara rätt.Kom ihåg att jag gödit friskt med PMDD innan jag körde ingång med Co2.

                  Det bästa är om Du kan använda ett separat filter till Co2:n.Separat klockströmbrytare till det filtret.Inget filtermaterial i.Start ca.2 tim innan ljuset slår på.Avstängning samtidigt med ljuset.

                  Klockströmbrytare hittar man på Överskottsbolaget,Rusta Claes Ohlsson m fl för ca.25 - 40:-

                  Kört hårt!
                  375L Malawi
                  112L Tanganyika
                  90L Tanganyikayngel
                  45L Tanganyika

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #69
                    oki, men va tror du om det jag skrev med den pumpen jag hade extra , den kan jag ju koppla till strömbrytare. kan ju köpa till reflektorer till de rör jag har först innan jag köper till ramp, hoppas jag får pmdd snart då. vilket är bäst för flödet i pumpen för co2 , högt el låg tryck i pumpen? kan jag medans jag väntar på pmdd hälla i lite mastergrow el gör det ingen nytta.

                    Kommentar

                    • Micke Lövberg
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 349

                      #70
                      Jepp,kör på den pumpen Du har!Reflektorer hjälper dig absolut en bra bit på väg.Högt tryck.Vänta tills Du får PMMD.

                      Tills Du gjort förändringarna låter Du al-träbiten vara som den är,det är ingen nackel att den ligger och bubblar,tvärtom!

                      Snart är du där...!
                      375L Malawi
                      112L Tanganyika
                      90L Tanganyikayngel
                      45L Tanganyika

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #71
                        reflektorer kan jag fixa på lunchen, vilka lysrör använder du micke?

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          #72








                          va tror ni är bäst.

                          Kommentar

                          • Micke Lövberg
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 349

                            #73
                            2st Philips Aquarelle och 1st Sylvania Aquastar.I princip är dessa två indentiska (ger lite violett sken).Detta är inte ultimat,då många menar att man ska blanda olika ljus.Tja,jag vet inte,denna kombination har funkat för mig iallafall.

                            Du kan prova att stoppa i ett rör som ger lite gulare ljus om Du tycker det är snyggt.
                            Aquarellen skulle jag inte vara utan.Ett kanonrör.

                            Vem vet!Kanske börjar det bubbla om Dina växter med dom förutsättningar Du har, även om chansen är liten.Slutar aldrig att förvånas !

                            Tålamod är en fiskares bästa vän.....
                            375L Malawi
                            112L Tanganyika
                            90L Tanganyikayngel
                            45L Tanganyika

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              #74
                              kh 5 o ph 6

                              så på den där kartan ser det inte så bra ut, kanske dags för vatten byte?


                              *edit*

                              byte 30%

                              kh kvar på 5 o ph höjdes till 6,5
                              Senast redigerad av Johan; 05 december 2005, 18:04.

                              Kommentar

                              • Micke Lövberg
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 349

                                #75
                                Lyckas du lösa så mycket Co2 är det bara att gratulera.Ligger farligt högt för firrarna.Dom borde stå vid ytan och flämta.Kan Du öka ytrörelsen på vattenytan så gör det, för att vädra ur lite Co2.

                                Skam den som ger sig!
                                375L Malawi
                                112L Tanganyika
                                90L Tanganyikayngel
                                45L Tanganyika

                                Kommentar

                                Arbetssätt...