Vilket silikon till 540L (innerfogarna)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • januari 2013
    • 186

    #16
    Nu är jag riktigt irriterad! Började ta bort fogarna idag och när jag kom till kortsidorna så märkte jag att fogarna som håller ihop akvarieglaset inte heller var bra. Kunde mer eller mindre bara dra av det samt att man kunde peta valfritt tunt material igenom... Fan också! Så billigt blev fyndet!

    Antar att man inte kan ta bort fogarna utan att ta bort aluramen och foga om?
    Så om någon vet någon som köper defekta akvarium eller någon firma som gärna köper tex glaskross runtom Göteborg så får ni gärna nämna det för mig...
    Beställer fanimej nytt kar istället! Aldrig mer begagnade, 3e gången nu som det är problem med beg. akvarium förutom farsans 20år gamla 110L
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #17
      För 20 år sedan kunde man göra akvarier!
      Jag har tagit bort rutor ur ett aluramkar och det var inget roligt jobb. Ska man ta betalt för det arbetet, så är det ingen som vill betala.
      Om man köper ett begagnat kar så är det en stor fördel att känna på silikonfogen ordentligt innan man beslutar att köpa det.
      Ska du ha detta akvariet i finrummet, så är rådet Låt Bli! Köp ett nytt!
      Ska du hade det i källaren, så skulle jag ta bort så mycket som möjligt av fogen. göra rent och trycka ner silikon!
      Så kan jag säga som har alla mina akvarier i källaren med golvbrunn och inte behöver bli nervös.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • timebandit
        Användare
        • januari 2013
        • 186

        #18
        Ja, då hobbyn ännu inte är överdriven så kommer jag aldrig mer köpa begagnade kar igen, det är säkert. Nu har det visserligen inte jätte mycket pengar men ändå.
        Silikonet kändes väldigt fräscht, mjukt å fint men luft i tyvärr. Gick jätte lätt att skära bort också. Fick kämpa som ett as med vårat 110L så jag tror nog att fogarna inte är så gamla och gjort ett dåligt jobb!

        Men man lär sig så länge man lever. Ett mail på ett nytt är skickat till Kent i Nol, han har bra priser vad jag vet iaf. Surt sa räven

        Edit:
        Nu är det beställt, nu vet man att det borde hålla ett antal år iaf å slipper vara orolig på samma sätt! Hämtas upp vid löning hade jag tänkt. Då hinner jag koncentrera mig på bänken istället.

        Kommer få känna på hur det är att separera glaset från ramen då jag nog väljer att slänga det istället för att ens försöka sälja det...
        Senast redigerad av timebandit; 27 augusti 2013, 21:51.
        Inneboenden i akvariet:
        L-134, Ancistrus
        Botia Striata
        Filterräckor av olika sorter

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #19
          Nu ska du ju inte limma om ditt kar, men tänk på att Sika sikasil-e för ca 2år sen började att ha i antimögel i det svarta utan att informera om det, då dog det mycket fisk innan folk kom på det. Ska man köpa silicon så ska det vara just till akvarier. svart brukar finnas på välsorterade akvariebutiker o transparent är Clas Ohlson billigast på, absolut inget fel på det o för ca 60kr tuben. Mille http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=62194
          Senast redigerad av Repen1; 27 augusti 2013, 23:39.
          Dieselråttan

          Kommentar

          • timebandit
            Användare
            • januari 2013
            • 186

            #20
            Tack för infon men det har jag redan kollat upp på Sikas hemsida. Är alltid benägen att kolla upp lite mer grundligt när jag skall göra nått som jag inte gjort innan typ :-)
            Tror faktiskt att jag fick 110L karet jag tränade på att bli bra iaf, en liten tröst :-)
            Inneboenden i akvariet:
            L-134, Ancistrus
            Botia Striata
            Filterräckor av olika sorter

            Kommentar

            • Mreque
              Användare
              • juni 2011
              • 348

              #21
              Ursprungligen postat av timebandit
              Snacka om att ha olika syn på storlekar :-)
              Tycker 540 är stort men inte jättestort.

              Så fort Biltema eller Jula är inblandat så tar jag det som ett skämt :-)
              Har faktiskt koll på att det skall vara riktigt glassilikon utan antimögelskit osv så det är lungt.
              Ville mest veta om det fanns något bättre väl beprövat silikon till "små" akvarium på 540L ;-)
              Sikasil kan jag rekommendera! Använt till ett 600 liters som var 70cm högt.
              Med det kan du känna dig lugn. Även väldigt lättarbetat.

              Kommentar

              Arbetssätt...