Vad är fel med mitt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ducce
    Användare
    • november 2009
    • 360

    Vad är fel med mitt

    Startade ett 300l för 2v sedan. Lite BTN moduler, renskjöld grus, lite rentvättad natursten. Fyllde upp och i med filterstart, och ivrig som man var så skulle det änligen i lite fisk, men för att ta det lite lungt så införskaffades några guldfiskar dagen efter istället (skall ut i dammen sedan) som skulle "gå in det" någon vecka. Men efter någon dag luktade det unket och lite skumt från akvariet, inte ruttet, men definitivt ej som det gör i ett frisk akvarium. Fiskarna såg lite hängiga ut, nitrit testen var ok. Har efter det bytat 25% vatten med 2-3dgr mellanrum, och efter att 1 gått bort så piggnade resten till efter några dagar, men går det mer än 3dgr mellan vattenbyten så börjar det lukta igen, nitrit är ok, i helgen höjde jag tempen, till 25gr det skulle jag tydligen inte gjort, nu börjar fiskarna stå i ytan och hänga och slutar äta -visst fn i med kallt vatten och stängte av värmaren, ikväll har alal utom 1 återhämtat sig och böjat äta, har matat sparsamt hela tiden. Nu skall dom ner i en egen "kall" balja, sen blir det totalt vattenbyte så kanske det kan komma i några mbunas senare i veckan.

    Men vad är det som är problem med vattnet?
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hm.... Kan vara vad som helst. Vad har du för filter/pump? Har du gjort rent den? Bytt filtermassan i den innan start? Renskjöld grus? Kanske inte tillräckligt!
    Finns det syresättning vid ytan?
    Berätta lite mer. Men ha inte i några andra fiskar förräns karet är i balans.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Svårt att säga vad det exakt är, men det du beskriver är en vanlig beskrivning när man startat/belastat karet för snabbt. Stoppa all matning med en gång inte i med en gnutta på minst en vecka. Syresätt vattnet så mycke det går, helst med en Eheimdiffusor eller liknande.
      Ympa in bakterier på flaska eller från ett inggånget filter. Är inte marken frusen i Tomelilla så kan du ta två-tre nävar ytjord och lösa upp i en liter vatten. Veva runt ordentligt och sila slurryn i ett melitta filter. Tillsätt teet 0,5-1 dl varje dag i tio dagar.

      Det tar runt en månad att fåigång bakterierna ordentligt så ta det nätt i minst 14 dagar till.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Ducce
        Användare
        • november 2009
        • 360

        #4
        Allt nytt.
        Grus (vit akvariesand) och stenar ordentligt rengjort.
        Filter i BTN modul, 2l biobollar och 2-3l filtermatta i kuber. Einhem compac1000l/h, utlopp sitter 2cm under ytan men riktat uppåt, så det är bra fart på ytvattnet. har ympat i filterbakterier från flaska. vattnet är hela tiden lite "disigt".
        Stoppade i 4st 7cm gulfiskar (sarrassa) 3st kvar, matat sparsamt. Måste fortsätta mata, börjar se undernärda ut.

        Tror jag låter guldfiskarna gå kvar lite till, tills både dom och vattnet är stabilt.

        Skall prova med jord-kuren och leta reda på difusor.

        Tack LN och Wilhelm
        Senast redigerad av Ducce; 01 mars 2010, 21:59.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Ja lovar dig att dom klara sig ett par dar utan mat

          Kom på en sak till, i med tre-fyra dl salt på en gång(med eller utan jod, det spelar ingen roll). Dina växter kanske inte gillar det men det hjälper dina firrar definitivt i detta läget.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Ducce
            Användare
            • november 2009
            • 360

            #6
            Okej

            Skall ösa i mer salt, har haft i lite innan ca 1/2dl, vågade inte tänka på att ösa i så mycket.
            Växter e inget problem efterssom jag tänkte ha i mbunas sen.

            Tack
            Robert

            Kommentar

            • Ducce
              Användare
              • november 2009
              • 360

              #7
              Kan vara en förklaring:

              Är det Sikas svarta silikon?
              Det är det antimögelmedel i, i det svarta färgpigmentet enligt Sika....
              Skulle själv köpa det häromdagen men då visade personalen på Beijer det mailet dom fått efter att jag frågat varför det rekommenderas transparent silikon i den ena broschyren och i den andra skulle det gå med svart eller transparent.....

              Där står det att all Sikasil-E med kulör är antimögelbehandlad...

              Tyskarna ändrade receptet vid nyårsskiftet och tillsatte antimögelmedel ,och infon till sika i Sverige har brustit lite, och varit helt obefintlig till Hornbach, men har ni köpt innan nyår så är det lungt...

              Kommentar

              • 56ovwal
                Användare
                • mars 2004
                • 664

                #8
                Japp! Där har du förklaringen. Silikon med antimögelmedel är ingen bra idé alls för akvariebruk. Köpte för några år sedan akvariesilikon där det från fabrik skett en förväxling och det var sanitetssilikon i tuben. Slutade med att ett gäng Tropheus-yngel plötsligt dog knall fall efter någon vecka. Silikonen var alldeles klibbig och kändes allt annat än fräscht.

                Sen förvånar det mig att det bara är den transparenta silikonen som inte har antimögelmedel? Har jag aldrig sett förut. Föredrar själv Perenator-silikon och deras svarta silikon har iallafall inte antimögelmedel.
                Pigge
                Bygger ny akvarielokal:
                http://ovwali.blogg.se/
                Uppdaterad:2011-12-23

                Kommentar

                • Ducce
                  Användare
                  • november 2009
                  • 360

                  #9
                  Ja risken är stor att det är silikon med antimögelbeh. jag fått, köpte den i slutet av januari.
                  Någon som vet om den lakas ur eller det är till att riva allt. Har limmat om ett 300l kar, 4BTN moduler och slimlinebakgund, inte kul att behöva göra om.

                  /R

                  Kommentar

                  • Tedde
                    Användare
                    • september 2006
                    • 100

                    #10
                    antimögel går inte ur cilikonet bara för att det "står till sig". Antimögel behandlingen är en långtidsverkande behandling, bara bita i det sura och cilikona om,, sorry!
                    I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                    Kommentar

                    • Tedde
                      Användare
                      • september 2006
                      • 100

                      #11
                      Om du nu med säkerhet kan fastställa att det nu är den typen med antimögel behandling.
                      I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Varför skulle det lukta unket av antimögelmedel? Då borde det lukta unket i alla badrum som har detta.

                        Vad har du för växter i karet+ Jag hade en gång en aponogeton som hade legat lite för länge i ett kar med dålig syresättning och rotklumpen stank unket. Det räckte då inte att ta bort växten jag var tvungen att tvätta om allt grus och hälla kokande vatten över det. som tur var var det bara ett 60 liters akvarium.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Ducce
                          Användare
                          • november 2009
                          • 360

                          #13
                          Inga växter, och helt ren akvariegrus som jag skjölt av tidigare. Unkna lukten vet jag inte - kanske för att det blir fel (ingen) bakteriebalans pg.av antimögelmedelet.
                          Skall se om det gå och få hjälp från Sika på måndag och fastställa om det är silikon med antimögelbehandling.
                          /R

                          Kommentar

                          • Tedde
                            Användare
                            • september 2006
                            • 100

                            #14
                            kom lukten före det att det gick bort fisk?
                            I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                            Kommentar

                            • Ducce
                              Användare
                              • november 2009
                              • 360

                              #15
                              Jap -
                              Dag 1 Fyllde på vatten i karet, tillsatte filterstart i filtert.
                              Dag 2 släppte i 4 7cm guldfiskar, allt verkar ok, ingen mat.
                              Dag 4 allt ser ok ut, forfarande inte matat, börjar märka en unken lukt i rummet, kommer från akvariet, bytar vatten
                              Dag 5 fiskarna börjar se hängiga ut, bytar lite vatten igen
                              Dag 6 ännu hängigare, en dött
                              Dag 7- 16 fiskarna hängiga hela perioden, bytar ca 30% vatten varannan dag, börjar tillsätta LN:s blandning efter typ dag 12. Har provat mata fiskarna sparsamt denna period, de tar in maten i munnen men spottar ut den igen.
                              Dag 17-20(idag) börjar bli bättre, fiskarna piggnar till, äter lite igen, har inte bytat vatten på 4dagar, nu börjar det lukta igen.

                              Fundering:
                              Kan det vara att antimögelmedelet lakas ur i större mämgd första perioden samt att fiskarna "vant" vid medelet, därför det ser lite bättre ut nu?

                              /R

                              Kommentar

                              Arbetssätt...