Fråga publiken!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Fråga publiken!

    Med risk för att framstå som en riktig vindflöjel som ändrar sig stup i ett så vill jag ändå be forumet om lite vägledning.
    Jag har idag två kar - ett 840 liters malawi som jag är väldigt nöjd med, det har blivit bättre än väntat - och ett 910 liters där det idag går två fina påfåglar. Det här sistnämnda karet är jag inte så nöjd med. Påfåglarna är kanonfina och leker i princip varje vecka, men, ja jag vet inte - jag är inte tillfreds med det här karet. Jag har länge haft planen att så småningom göra om det till saltvattenskar och jag har t o m skaffat skummare. Men då jag på grund av jobbet inte är hemma alla dagar i veckan har jag kommit till slutsatsen att jag inte kan/bör skaffa saltvatten så länge jag har det jobbet. Och jag har inga planer på att byta jobb. Frugan sköter matningen av de kar jag har idag, när jag inte är hemma och det funkar kanon. Men det är annorlunda med ett saltvattenskar. Så det är inget alternativ.
    Ok, så vad gör jag? Jag vacklar mellan att behålla påffarna, skaffa lite sällskap till dem och snygga till karet, eller göra om det helt med btn-moduler och River Stone moduler och skapa ett troffe-kar, eller alternativt göra om det till ett discus/altum-kar, eller...något annat!
    Eftersom jag inte riktigt kan bestämma mig får jag ju, precis som i ett berömt tv-program, fråga publiken. (Ringa en vän funkar inte eftersom mina närmsta vänner inte har akvarier).
    Jag ser gärna att ni röstar OCH lämnar kommentar på detaljer och utformning. Alternativ 4, dvs Annat, kan innebära precis vad som helst som ni verkligen tycker att jag ska fylla karet med - guppies, guramis eller vad ni nu föreslår. Röstar ni på Annat så ser jag väldigt gärna att ni utvecklar det med ett inlägg också.
    Och även om ni röstar på något av alternativ 1-3 så är förtydliganden i form av ett inlägg ytterst välkomna.
    Det finns ju väldigt mycket intressanta fiskar och biotoper. Just biotoper vill jag ha - inte en mishmash av fiskar från alla världens hörn. Ok, så vad säger ni?
    64
    Behåll påffarna och snygga upp karet!
    35,94%
    23
    Tanganyika med tonvikt på troffar så klart!
    31,25%
    20
    SA med Discus och Altum Scalare som huvudattraktionerna!
    14,06%
    9
    Annat! Det finns bättre alternativ!
    21,88%
    14

    Omröstningen har löpt ut.

  • Big_Sal
    Användare
    • maj 2010
    • 315

    #2
    MAX ETT KAR MED AFRIKA I VARJE HEM!

    Du har ju redan ett malawi! Snygga upp det karet och behåll påffarna! Du måste väl vara relativt fäst vid det här paret vi det här laget! Skaffa ett par snygga ciklider till typ äkta papegojor eller en grupp stora jordätare och njuuuuuut!


    PS: ha i åtanke att jag skriver detta med ca 6-7 öl i kroopppen så om det verkar lite kaxigt/otrevligt så är det ölen som talar... men jag tycker det är cooolare att ha ett kar per kontinent.... så skaffar man sina favoriter därifrån...

    men det är min åsikt du får ju såklart göra som du vill....


    DS: kommer antagligen ett tydligare maill i morgon då jag bokstavlieen håller på att somna nu, ehheeehee... god natt

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #3
      Jag tycker du ska behålla påfåglarna och och göraom i karet så det känns lite nytt och fint. Sen köper du några andra ciklid kompisar till dem.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • Thompa
        Användare
        • april 2010
        • 158

        #4
        Behåll påffarna o skaffa lite häftiga SA firrar som sällskap, en arrowana kanske?
        720liter CA
        Herichthys cyanoguttatus,
        Parachromis loisellei

        375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

        250liter CA
        cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
        Thorichthys meekii yngel
        Herichthys Carpinte ungdjur

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #5
          Frågar du mig, så sälj skiten.
          Det enda du är intresserad av är salt och det har du inte råd med till ett så stort akvarium.

          Jag kan köpa burken av dig jättebilligt så kan du köpa en ny mindre burk som du gör om till salt.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Jag röstade på alternativ 1 (påffar) och 4 (annat).
            1. Du har ett stabilt lekpar av hobbyns kanske allra roligaste och även svårlekta ciklider, i ett (från mitt perspektiv) gigantiskt kar. Det är den ultimata setuppen. Fixa till karet med inredning och sällskap så du själv är nöjd och luta dig tillbaka och njut av ett riktigt drömkar.

            4. Sälj påffarna och skaffa några rejäla CA-ciklider istället.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • roger.j
              Användare
              • juni 2008
              • 91

              #7
              Tycker du ska göra din första tanke med salt
              Att du är ute och åker flera dagar iveckan tror jag inte är något problem utan det finns massor med tillbehör just för att allt skall skötas med automatik tex
              Osmolator för tillsättning av avdunstat vatten, balling för tillsättning av div spårämnen samt det som förbrukas i karet sedan om frugan inte vill mata så är det bara att ha foderautomat.
              Har själv salt just nu och det är verkligen en rolig utmaning
              Mvh
              Roger

              Kommentar

              • daniel ps
                Användare
                • januari 2010
                • 148

                #8
                Hej Kaj !

                Man lever bara en gång så varför inte prova på saltakvarium när man har möjligheten till det??

                Lycka till med vad nu väljer !

                Mvh Daniel

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Tycker du ska behålla påffarna. svårt o hitta en värdig som skall ta över dem .... vet själv när man blivit tvungen o göra sig av med sådant man gillar..

                  Köpa in några fina hantlar. varför inte ett litet stim alfons

                  Max 1 kar afrika fasen va bra då klarar jag mig har ju några paletter

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #10
                    Ursprungligen postat av Big_Sal
                    MAX ETT KAR MED AFRIKA I VARJE HEM!

                    Du har ju redan ett malawi! Snygga upp det karet och behåll påffarna! Du måste väl vara relativt fäst vid det här paret vi det här laget! Skaffa ett par snygga ciklider till typ äkta papegojor eller en grupp stora jordätare och njuuuuuut!


                    PS: ha i åtanke att jag skriver detta med ca 6-7 öl i kroopppen så om det verkar lite kaxigt/otrevligt så är det ölen som talar... men jag tycker det är cooolare att ha ett kar per kontinent.... så skaffar man sina favoriter därifrån...

                    men det är min åsikt du får ju såklart göra som du vill....


                    DS: kommer antagligen ett tydligare maill i morgon då jag bokstavlieen håller på att somna nu, ehheeehee... god natt
                    Du lyckades ju ändå komma med ett bra argument för att behålla påffarna! Men max ett per kontinent? Njae, kanske max ett per sjö! Nåväl, dina synpunkter är tacksamt mottagna och noterade.

                    Ursprungligen postat av affealien
                    Jag tycker du ska behålla påfåglarna och och göraom i karet så det känns lite nytt och fint. Sen köper du några andra ciklid kompisar till dem.
                    Ok, men vad ska det vara för kompisar?

                    Ursprungligen postat av Thompa
                    Behåll påffarna o skaffa lite häftiga SA firrar som sällskap, en arrowana kanske?
                    Arrowana har jag funderat på som sällskap, men de blir väl lite för stora, eller? Skulle vara klart intressant annars.

                    Ursprungligen postat av tege
                    Frågar du mig, så sälj skiten.
                    Det enda du är intresserad av är salt och det har du inte råd med till ett så stort akvarium.

                    Jag kan köpa burken av dig jättebilligt så kan du köpa en ny mindre burk som du gör om till salt.
                    Nej, tack, men det här var inget alternativ...

                    Ursprungligen postat av FI
                    Jag röstade på alternativ 1 (påffar) och 4 (annat).
                    1. Du har ett stabilt lekpar av hobbyns kanske allra roligaste och även svårlekta ciklider, i ett (från mitt perspektiv) gigantiskt kar. Det är den ultimata setuppen. Fixa till karet med inredning och sällskap så du själv är nöjd och luta dig tillbaka och njut av ett riktigt drömkar.

                    4. Sälj påffarna och skaffa några rejäla CA-ciklider istället.
                    1. Kan inte säga emot dig på detta. Men vad ska de ha som sällskap? Sugen på Festae har jag alltid varit... slog det mig nu - men var hitta ett par vuxna sådana?
                    4. Jo, tanken har slagit mig. Inser att det borde varit med som alternativ. Ett par stora jaggor och några Loiseller, kanske?

                    Ursprungligen postat av roger.j
                    Tycker du ska göra din första tanke med salt
                    Att du är ute och åker flera dagar iveckan tror jag inte är något problem utan det finns massor med tillbehör just för att allt skall skötas med automatik tex
                    Osmolator för tillsättning av avdunstat vatten, balling för tillsättning av div spårämnen samt det som förbrukas i karet sedan om frugan inte vill mata så är det bara att ha foderautomat.
                    Har själv salt just nu och det är verkligen en rolig utmaning
                    Mvh
                    Roger
                    Nej, jag vill inte in i saltträsket igen. Jag har varit där ett antal år och det är en helt fantastisk värld. Tanken jag hade denna gång var att sätta upp ett fish only kar för att slippa alla tillsatser, all extra belysning, o s v. Men...nej, salt lär det inte bli igen. Jag har många argument för att inte ge mig in i det igen trots att det finns en del starka argument i andra riktningen (men inte tillräckligt starka i dagsläget). Men tack för dina synpunkter och argument, de uppskattas!

                    Ursprungligen postat av daniel ps
                    Hej Kaj !

                    Man lever bara en gång så varför inte prova på saltakvarium när man har möjligheten till det??

                    Lycka till med vad nu väljer !

                    Mvh Daniel
                    Tack Daniel! Huruvida man lever en eller flera gånger spelar mindre roll i den här diskussionen. Jag har haft salt, så om det handlar om att ha gjort det en gång i livet så är den punkten redan avbockad. Det ska väääldigt mycket till för att jag ska plocka upp den tråden igen. Tack för din synpunkt ändå!

                    Ursprungligen postat av Dev
                    Tycker du ska behålla påffarna. svårt o hitta en värdig som skall ta över dem .... vet själv när man blivit tvungen o göra sig av med sådant man gillar..

                    Köpa in några fina hantlar. varför inte ett litet stim alfons

                    Max 1 kar afrika fasen va bra då klarar jag mig har ju några paletter
                    Har haft hantlar - blev inte så förtjust i dem. Vad är alfons för fisk?

                    //Kaj

                    Kommentar

                    • Måns
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 31

                      #11
                      Jag hade behållt påffarna och skaffat några nicaraguaciklider som sällskap. Dessutom hade jag kompletterat med någon snabb stimfisk, gärna någon barb eller danio.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Håller med Måns. Nicaragua ciklider är enormt vackra, kolla bara på Tisses bilder.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Magnus m
                          Användare
                          • december 2008
                          • 303

                          #13
                          Har gett förslag i din andra tråd
                          Petrochromis biten!

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #14
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Håller med Måns. Nicaragua ciklider är enormt vackra, kolla bara på Tisses bilder.
                            Jag tycker verkligen om Nicaraguanerna - har haft ett par sådana - men de är ju inte helt biotopriktiga tillsammans med påffarna. Och jag har en önskan, inom vissa gränser naturligtvis, att vara någotsånär biotopriktig med det här karet.

                            Ursprungligen postat av Magnus m
                            Har gett förslag i din andra tråd
                            Inte helt överraskande föreslår du Pettrisar och en grupp troffar - vilket är en tilltalande kombo
                            Men du glömde att knappa in din röst...
                            //Kaj

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Geophagus altifrons skulle det stå

                              Som tidigare skrivits hur många i detta avlånga land har 1 så lyckat par som du har

                              Kommentar

                              Arbetssätt...