Helkarsbild-tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Näh varför det? Vad har du för besättning? Scalare gillar ju att lägga rom på breda blad. Många ciklider trivs om de har en grov gren de kan simma under och på så sätt hålla sig i skuggan.

    Snygg scala du har.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Gäst

      Mitt allra senaste - Och absolut minsta projekt... 25 liter.
      Ber att få återkomma med en skarpare bild vid ett senare tillfälle...

      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Härlig djungel, vad har du i den? Apistos? Inga ciklider?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Gäst

          Ursprungligen postat av DaRe
          Härlig djungel, vad har du i den? Apistos? Inga ciklider?
          Kul att du tycker det... Nej inga ciklider... För litet tycker jag.
          Det finns en del räkor i karet samt några guppy och anledningen till det är att jag vill uppmuntra mina söners intresse då de haft svårigheter med reproduktion pga glupska tetror. Tanken med detta akvarie är att testa konceptet med jordbotten i praktiken... Och att då inte till punkt och pricka följa andras rekomendationer. För att göra det lite svårare ombad jag en anhörig - Utan akvaristiska kunskaper - Att på måfå välja ut växtmaterialet. Nu efter ca 6 veckor då akvariet börjar se "fylligt" ut trots att där inte finns någon av de extrema snabbväxare jag själv skulle valt att "fuska" med kan jag konstatera att det iaf fungerar. (Bör således även fungera i större skala tänker jag) Akvariet är inte färdigordnat och att jag inte putsat till det extra inför dagens foto beror på att jag senaste tiden inte velat blaska i det pga blodförgiftning... Jag ser det mest som en hygglig referenspunkt för senare studier och ber som sagt att få återkomma.

          För att återknyta till dina egna bidrag i tråden noterar jag att du fått mycket beröm för ditt CA-kar (Och det är befogat) men själv tycker jag att ditt 936 liters vida överstiger det. Inte bara för att jag själv är mest lagd åt det sydamerikanska utan ffa för att akvariets proportioner perfekt motsvarar ditt fiskval.

          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • maj 2006
            • 1816

            Ursprungligen postat av Kajjjan
            Med lite rast och vila i soffan denna förmiddag gick jag igenom tråden för att hitta mina favoriter, de kar som faller mig mest i smaken. Och det var inte helt lätt att välja men den enkla frågan som till sist avgjorde var: Skulle jag själv vilja ha det där karet exakt som det är eller skulle jag direkt göra ändringar? Och det här är naturligtvis helt baserat på vad man ser på fotot. En skugga kan t ex dölja en bristen på en bakgrund där man kan se hela kabelhärvan och tapeten bakom. Men syns den inte på bilden så syns den inte. Det är så jag valde ut mina favoriter. De som inte hamnade på min favoritlista saknade i princip bara pricken över i:et - det var målfoto på många alltså. Att man sedan bara får slänga upp 5 bilder åt gången begränsade ju det hela ytterligare.
            Här är mina favoriter - utan inbördes rangordning:


            Men var är alla andra helkarsbilder? Bara en promille har lagt upp sina bilder verkar det som. Var är CA-karen? Kan bara se ett.
            //Kaj
            Många snygga kar i denna tråden men om jag måste välja ett så blir det Kajjjans sa-burk riktigt snyggt

            Lägger in en bild på mitt ca-kar. Det var från början tänkt som en strömbiotop men jag lyckades inte hålla liv i de reophila arter jag för tillfället hade, b.la Tomocichla asfraci, så nu går där V.fenestrata, V.argentea, V.synspila och C.sp " Honduran red point"

            Kommentar

            • Norrland
              Användare
              • december 2009
              • 557

              Ursprungligen postat av Ove Planstedt
              Många snygga kar i denna tråden men om jag måste välja ett så blir det Kajjjans sa-burk riktigt snyggt

              Lägger in en bild på mitt ca-kar. Det var från början tänkt som en strömbiotop men jag lyckades inte hålla liv i de reophila arter jag för tillfället hade, b.la Tomocichla asfraci, så nu går där V.fenestrata, V.argentea, V.synspila och C.sp " Honduran red point"
              Ibland är mindre mer. Riktiga ciklider dessutom. Annorlunda burk men ack så trevlig.
              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Ursprungligen postat av A C-son
                Kul att du tycker det... Nej inga ciklider... För litet tycker jag.
                Det finns en del räkor i karet samt några guppy och anledningen till det är att jag vill uppmuntra mina söners intresse då de haft svårigheter med reproduktion pga glupska tetror. Tanken med detta akvarie är att testa konceptet med jordbotten i praktiken... Och att då inte till punkt och pricka följa andras rekomendationer. För att göra det lite svårare ombad jag en anhörig - Utan akvaristiska kunskaper - Att på måfå välja ut växtmaterialet. Nu efter ca 6 veckor då akvariet börjar se "fylligt" ut trots att där inte finns någon av de extrema snabbväxare jag själv skulle valt att "fuska" med kan jag konstatera att det iaf fungerar. (Bör således även fungera i större skala tänker jag) Akvariet är inte färdigordnat och att jag inte putsat till det extra inför dagens foto beror på att jag senaste tiden inte velat blaska i det pga blodförgiftning... Jag ser det mest som en hygglig referenspunkt för senare studier och ber som sagt att få återkomma.

                För att återknyta till dina egna bidrag i tråden noterar jag att du fått mycket beröm för ditt CA-kar (Och det är befogat) men själv tycker jag att ditt 936 liters vida överstiger det. Inte bara för att jag själv är mest lagd åt det sydamerikanska utan ffa för att akvariets proportioner perfekt motsvarar ditt fiskval.

                Mvh/Andreas.
                Tackar, kul att du uppskattar det. Det är nog mitt eget favoritakvarium också. djupet gör att det är extra kul att titta på. fram och tillbaka simmandet existerar inte utan det känns som ett mer naturligt utklipp ur ett vattendrag

                Intressant med jordbotten, det låter som en perfekt artikel i ciklidbladet vad det lider. Blir kul att höra hur det går när du återkommer i ämnet
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                  Många snygga kar i denna tråden men om jag måste välja ett så blir det Kajjjans sa-burk riktigt snyggt

                  Lägger in en bild på mitt ca-kar. Det var från början tänkt som en strömbiotop men jag lyckades inte hålla liv i de reophila arter jag för tillfället hade, b.la Tomocichla asfraci, så nu går där V.fenestrata, V.argentea, V.synspila och C.sp " Honduran red point"
                  Snacka om att synspilan lyser upp där bak. Riktigt snyggt, känns äkta dessutom. Hur stort är detta nu då?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Rivulatus
                    Användare
                    • december 2002
                    • 811

                    Snyggt kar Ove hur stort är det, fråga då jag själv gör ett försök nu med de reophiliska arterna; vilka arter och vad gick snett?
                    SA:

                    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                    Kommentar

                    • Ove Planstedt
                      NCS Medlem
                      • maj 2006
                      • 1816

                      Ursprungligen postat av Rivulatus
                      Snyggt kar Ove hur stort är det, fråga då jag själv gör ett försök nu med de reophiliska arterna; vilka arter och vad gick snett?
                      Tackar, karet är 200cm x 75cm x 65cm (lxbxh).
                      Tja vad som gick snett var nog att jag hade för många fiskar i karet, svårt att hålla vattnet tillräckligt rent. Mina T.asfraci fick columnaris. Trots att jag medicinerade flera gånger så dog de en efter en Jag hade även P.bulleri, T.tuba och Theraps lentiginosus. Ska du hålla rheophiler så är rent syrerikt vatten ett absolut krav, hur ofta du byter vatten beror främst hur hårt belastat karet är men att byta 50% 2-3 ggr/vecka är nog ingen överdrift.

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • december 2002
                        • 811

                        Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                        Tackar, karet är 200cm x 75cm x 65cm (lxbxh).
                        Tja vad som gick snett var nog att jag hade för många fiskar i karet, svårt att hålla vattnet tillräckligt rent. Mina T.asfraci fick columnaris. Trots att jag medicinerade flera gånger så dog de en efter en Jag hade även P.bulleri, T.tuba och Theraps lentiginosus. Ska du hålla rheophiler så är rent syrerikt vatten ett absolut krav, hur ofta du byter vatten beror främst hur hårt belastat karet är men att byta 50% 2-3 ggr/vecka är nog ingen överdrift.
                        Ojdå tack för tipset, jag skulle gissa att karet i princip är mättat med syre. Tar det lugnt nu med matningen i början och om jag ökar den så ska jag följa dina råd med vattenbyten! (har T.lentiginosus)
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • Ove Planstedt
                          NCS Medlem
                          • maj 2006
                          • 1816

                          Ursprungligen postat av Rivulatus
                          Ojdå tack för tipset, jag skulle gissa att karet i princip är mättat med syre. Tar det lugnt nu med matningen i början och om jag ökar den så ska jag följa dina råd med vattenbyten! (har T.lentiginosus)
                          Av de arter jag hade så upplevde jag att Theraps lentiginosus och Tomocichla tuba var de som var minst känsliga för dåligt vatten.

                          Kommentar

                          • Oscar_
                            Användare
                            • december 2008
                            • 6

                            Mitt 450L som jag byggt till lite på Har gröna trädpyton i överdelen.. som tar sig en simtur ibland!

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Välkommen hit Oscar! Bra start ett inlägg en bild. Bäst procent hittills.

                              Häftigt, sitter de ihop alltså? Vilka fiskar har du? Ös på med mer bilder detta verkar intressant.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Oscar_
                                Användare
                                • december 2008
                                • 6

                                Tack! Kännde att det var dags att dela med sig lite, inte bara läsa.

                                Ja det sitter ihop. Inga täckglas på akvariet och terrariedelen är ursågad i botten. På så sätt kan jag hålla 28 grader i akvariet och ha fisk därefter, sedan få en kanon miljö för ormarna ovanför. aldrig under 25 grader och minst 80% luftfuktighet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...