Panik! Fiskarna dör som flugor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Panik! Fiskarna dör som flugor!

    Hej!

    Börjar så smått få panik nu. Fiskarna dör verkligen som flugor. Det gäller ett gäng halvstora hongi på c:a 6 cm. Dom har simmat runt utan problem i samma 95-liters i ett år nu utan några som helst problem, alla har kommit överens och växt bra, men nu har något hänt.

    Jag har inte gjort några förändringar av akvariet, alls. Samma mat, samma frekvens på vattenbyten (c:a 50% varannan vecka), osv. Bra filtrerat med både Fluval 3+ innerfilter och ett Eheim ytterfilter som inte är igensatta utan har gått parallellt länge med bra bakterier.

    Totalt har dom varit cirka 20 st. Men i förrgår dog två oförklarligt. Igår när jag kom hem från jobbet var ytterligare två döda. Inget fel syntes dock på övriga. Idag när jag kom hem var ytterligare fyra döda och en halvdöd som jag blev tvungen att avliva. Alltså plötsligt nio döda på tre dagar. Och det verkar accelerera!

    Symtomen, så vitt jag kan bedöma, är följande. Dom är inte uppsvullna. Däremot har dom trådig avföring. Det mest framträdande tycks vara att ögonen är på väg att tränga ut ur huvudet. Ögonen liksom sväller och överhuvudtaget ser dom lite svullna ut kring ögonen och "ögonbrynen" och pannan. Nu ser jag att en av hanarna har nån liten vit plupp vid ena ögat som är väldigt uppsvällt. Dessutom ser dom lite vingliga ut och har svårt att simma ordentligt.

    Har haft problem nyligen med ett 240-litersakvarium med malawi (se denna tråd), men det verkar ha avstannat där nu, även om jag inte gjort nån åtgärd där. Det är möjligt att det har förts över därifrån genom att jag varit oförsiktig på nåt vis.

    Är det soten, eller nån konstig ögonsjukdom? Eller nån parasit? Vad ska jag göra? Vad ska jag chansa på för medicin? Metronidazol och nifurpirinol som mot soten, eller nåt annat?

    Hjälp! Av alla våra fiskar är det här både mina och min sambos favvosar, så det gör det hela liksom extra illa.
    Daniel Andréasson
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #2
    Oj, det låter otäckt, har tyvärr ingen diagnos, hoppas nån gur på sjukdommar ser det fort och ger dig bra råd. Ett standardsvar som jag tror kommer från de flesta är att börja med att salta.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • december 2005
      • 1295

      #3
      Min teori är att du har fått tarmproblem...ev buksot.

      Hade en gång för länge sedan liknande problem med nya troffar.

      De som såg sjuka ut 2st ( ögon som nästan ramlade ut och tjocka magar ) flyttade jag i mitt fall till ett litet 30L kar och behandlade med flagyl= metronidazol och nifurpirinol. En överlevde och blev frisk.

      Övriga fiskar som hade vit trådavföring fick matförbud ett antal dagar tillsammans med mörkläggning ( för att minska stressen ), sedan började jag mata med NLS 1mm pellets. Då kom magarna igång igen och allt har varit bra sedan dess. Detta gällde nyhemkommna fiskar som ant blev stressade av trpt från butik.

      Hoppas att det ordnar sig för dig..

      Mvh Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        mitt tips är at det är nåt bakteriellt så i med nifurpirinol snarast hellst igår, för det brukar vara för sent när de redan börjat dö, men börja med saltet oxå....
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #5
          Ja, ni är nog inne på rätt spår. Det störande är att man alltid är ute för sent när det gäller fisksjukdomar känns det som. Det tar en dag eller två att reagera att nåt är allvarligt fel, och då är det redan för sent.

          Men. Förhoppningsvis är det dom sega rackarna som överlevt hittills (11 kvar nu). Det blir till att åka och köpa Octozin och Sterazin first thing imorgon, börja dosera och hoppas på det bästa.

          För Octozin och Sterazin i kombination borde väl funka bra? Det är väl det man brukar köra i kombo vid buken och liknande? Jag har för mej att det var det jag använde när jag hade buken hos mina tanganyika för ett par år sen.

          (Saltat har jag för övrigt redan gjort, det glömde jag skriva innan. Det var en självklar första åtgärd. Om inte annat så borde det väl göra fiskarna lite mindre stressade kanske.)
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • januari 2007
            • 869

            #6
            Ursprungligen postat av dinajel
            Ja, ni är nog inne på rätt spår. Det störande är att man alltid är ute för sent när det gäller fisksjukdomar känns det som. Det tar en dag eller två att reagera att nåt är allvarligt fel, och då är det redan för sent.

            Men. Förhoppningsvis är det dom sega rackarna som överlevt hittills (11 kvar nu). Det blir till att åka och köpa Octozin och Sterazin first thing imorgon, börja dosera och hoppas på det bästa.

            För Octozin och Sterazin i kombination borde väl funka bra? Det är väl det man brukar köra i kombo vid buken och liknande? Jag har för mej att det var det jag använde när jag hade buken hos mina tanganyika för ett par år sen.

            (Saltat har jag för övrigt redan gjort, det glömde jag skriva innan. Det var en självklar första åtgärd. Om inte annat så borde det väl göra fiskarna lite mindre stressade kanske.)
            Tycker själva att medisinering är den lätta biten när firrarna fått tarmbesvär... Det svåra är sedan att försöka lista ut vad det är som gjort dom sjuka/orsakat stressen. Minns att jag losade en troffegrupp sakta svulnade en efter en upp inann där bara var 2 kvar. Då kom jag på vad det var.... Var 1 av 2 hanar som var mycket påstridig mot honorna och stressade dessa tills dom svulnade..... Så i det fallet var det för sent påkommigt.....
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Jag tror problemet började med dåligt vattenkvalite
              20st ganska stora fiskar i mindre än hundra liter

              att göra halvt vattenbyte varannan vecka när dom tex är tre cm inga problem

              men när dom är dubbelt så långa
              dubbelt så höga
              dubbelt så breda

              betyder det att dom är åtta gånger så tunga

              så belastningen i akvariet är oerhört mycket större

              har du mätt nitrathalten
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Cichlid-Power
                Användare
                • november 2006
                • 253

                #8
                dinajel

                Hei, ja det høres ikke bra ut, men det kan jo være flere årsaker, og man må følge med, for følger man ikke med så kan man ha det. Jeg tror jeg vil øke temperaturen og bytte vann ofte, kanskje en tredje del hver dag. For meg hørers det ut som det lyder på dårlig vannkvalitet som kan få øynene til å nesten falle ut. Det lyder som det kan være flere ting. Behandling i et mindre akvarium med flagyll, kan være et alternativ. Man vil jo gjerne prøve det som lyder best. Og er det flere sykdommer må man konsentrere seg om det som er mest alvorlig.
                Men en god vannkvalitet kan forebygge det meste. Fisken har i begynnelsen vært små, vannbytte annenhver uke var bra i begynnelsen, men fisken vokser og spiser mere og selvsagt kommer det mere skitt i akvariet som øker belastingen på vannet. Så ditt tidligere vannbytte er kanskje ikke nok.

                Cichlid-Power

                Kommentar

                • dinajel
                  Användare
                  • november 2004
                  • 569

                  #9
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Jag tror problemet började med dåligt vattenkvalite
                  20st ganska stora fiskar i mindre än hundra liter

                  att göra halvt vattenbyte varannan vecka när dom tex är tre cm inga problem

                  men när dom är dubbelt så långa
                  dubbelt så höga
                  dubbelt så breda

                  betyder det att dom är åtta gånger så tunga

                  så belastningen i akvariet är oerhört mycket större

                  har du mätt nitrathalten
                  Du har helt rätt Christer. Visst är akvariet för litet för den fisklasten. Det ironiska är att om cirka en vecka hade tänkt åka ut till Lagret för att införskaffa en 375:a som dom skulle få flytta över till. Tyvärr har dom fått gå i det lilla akvariet lite för länge pga flytt och renovering som dragit ut på tiden. <-- bortförklaring bortförklaring.

                  Nu får man väl stå sitt kast pga dumhet. Jag tror visserligen inte att nitrathalten är jättehög eftersom jag dragit ner något på maten och gjort något större vattenbyten på sistone eftersom dom börjar bli vuxna/stora, men jag ska inte svära på det eftersom jag tycks ha förlagt nitrattestet. I vilket fall som helst så är det ju med säkerhet det som är orsaken. Lite för dålig vattenkvalitet lite för länge = inte bra alls.

                  Frågan är bara vad man gör åt symtomen nu när dom redan är sjuka. Att flytta dom till en större burk där det redan går c:a 10 malawi kanske är vanskligt med tanke på smittorisk? Eller kan det vara bra att flytta dom till en större och mer stabil burk?
                  Daniel Andréasson

                  Kommentar

                  • Mattias777
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1493

                    #10
                    Ursprungligen postat av dinajel
                    Du har helt rätt Christer. Visst är akvariet för litet för den fisklasten. Det ironiska är att om cirka en vecka hade tänkt åka ut till Lagret för att införskaffa en 375:a som dom skulle få flytta över till. Tyvärr har dom fått gå i det lilla akvariet lite för länge pga flytt och renovering som dragit ut på tiden. <-- bortförklaring bortförklaring.

                    Nu får man väl stå sitt kast pga dumhet. Jag tror visserligen inte att nitrathalten är jättehög eftersom jag dragit ner något på maten och gjort något större vattenbyten på sistone eftersom dom börjar bli vuxna/stora, men jag ska inte svära på det eftersom jag tycks ha förlagt nitrattestet. I vilket fall som helst så är det ju med säkerhet det som är orsaken. Lite för dålig vattenkvalitet lite för länge = inte bra alls.

                    Frågan är bara vad man gör åt symtomen nu när dom redan är sjuka. Att flytta dom till en större burk där det redan går c:a 10 malawi kanske är vanskligt med tanke på smittorisk? Eller kan det vara bra att flytta dom till en större och mer stabil burk?
                    Skulle inte flyttat dom till andra friska fiskar men om du har en ledig större burk så är väl det bra..


                    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                    Kommentar

                    • Göran Å
                      Användare
                      • december 2005
                      • 1295

                      #11
                      Något som varje akvarieägare bör ha hemma är medicin ifall de blir sjuka så man klarar det akuta läget inledningsvis.......

                      Octozin förstår jag men Sterazin till tarmproblem ? Har aldrig testat den komb.

                      Mvh Göran
                      http://www.skovdeaf.se/
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                      http://www.skovdefagelklubb.se/

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av Cichlid-Power
                        Hei, ja det høres ikke bra ut, men det kan jo være flere årsaker, og man må følge med, for følger man ikke med så kan man ha det. Jeg tror jeg vil øke temperaturen og bytte vann ofte, kanskje en tredje del hver dag. For meg hørers det ut som det lyder på dårlig vannkvalitet som kan få øynene til å nesten falle ut. Det lyder som det kan være flere ting. Behandling i et mindre akvarium med flagyll, kan være et alternativ. Man vil jo gjerne prøve det som lyder best. Og er det flere sykdommer må man konsentrere seg om det som er mest alvorlig.
                        Men en god vannkvalitet kan forebygge det meste. Fisken har i begynnelsen vært små, vannbytte annenhver uke var bra i begynnelsen, men fisken vokser og spiser mere og selvsagt kommer det mere skitt i akvariet som øker belastingen på vannet. Så ditt tidligere vannbytte er kanskje ikke nok.

                        Cichlid-Power
                        Jag bryter denna tråd
                        fan vad trevligt att du skriver här Alf är det ett inlägg per år eller
                        frågan är varför du svarade på en Malawifråga ????
                        Skriv oftare
                        Kom på Ciklidstämman
                        okej
                        nu är jag normal igen
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • dinajel
                          Användare
                          • november 2004
                          • 569

                          #13
                          Ursprungligen postat av Göran Å
                          Något som varje akvarieägare bör ha hemma är medicin ifall de blir sjuka så man klarar det akuta läget inledningsvis.......

                          Octozin förstår jag men Sterazin till tarmproblem ? Har aldrig testat den komb.
                          Jag tänkte fel. Kombon jag tänkte på var Aquafuran och Octozin. Alla fiskar levde imorse, så det kanske fortfarande finns en chans.

                          Problemet med att ha medicin hemma är att medicin har en tendens att passera sitt bäst före-datum ganska snabbt... Däremot hade jag faktiskt typ två år gamla förpackningar, tyvärr tomma, men med doseringsanvisningar.

                          Olorin: Jag har haft liknande problem i 240-litersburken där också en del fiskar strukit med. Så om alla har samma sjukdom tänkte jag att det är lugnt att ha dom tillsammans.

                          Men jag kommer nog behålla dom i 95:an, göra några stora vattenbyten och sen medicinera. Och hålla tummarna... Tack för all hjälp och svar.
                          Daniel Andréasson

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Jag tror problemet började med dåligt vattenkvalite
                            20st ganska stora fiskar i mindre än hundra liter

                            att göra halvt vattenbyte varannan vecka när dom tex är tre cm inga problem

                            men när dom är dubbelt så långa
                            dubbelt så höga
                            dubbelt så breda

                            betyder det att dom är åtta gånger så tunga

                            så belastningen i akvariet är oerhört mycket större

                            har du mätt nitrathalten
                            Fan, Christer ibland så glimtar du till, ja jag kan sträcka mig till att du kanske är en bra akvarist trots allt.
                            Jag tycker att Christers inlägg är klockrent, du har helt enkelt bytt för lite vatten förhållande till dom fiskar du har.
                            Jag tycker mig se vissa tendenser här på forumet, att vi kan sluta byta vatten på våra baljor.
                            Då kommer vi snart att hamna i den karusellen,som det var för 40 år sen när det skrevs böcker om akvariefisk, att man inte skulle byta vatten.
                            För när man bytte vatten, så dog alla fiskar.
                            Det var ett av dom tendenserna jag pratar om.
                            Men det skrivs också mycket om att vi är miljösvin, för att vi har en så energikrävande hobby, totalt skitsnack tycker jag.
                            Det tredje är att en del tror för att om man stoppar i lite växter så kommer dom att sköta reningen, skitsnack.
                            Nej se till att byta minst hälften av vattnet varje vecka, om ni är det minsta tveksamma hur ni ska göra.
                            Och självklart dom, som är erfarna akvarister, dom som kan mäta och även se på sina fiskar hur dom mår, dom avgör ju själva hur ofta dom byter vatten.
                            Men jag tycker inte man ska lära ut dom tricksen till dom som är oerfarna, nej det blir bara sjukdomar som följd.Janne
                            Senast redigerad av malawijanne; 20 november 2008, 21:20.

                            Kommentar

                            • Anders i Askim
                              NCS Medlem
                              • februari 2008
                              • 1032

                              #15
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Fan, Christer ibland så glimtar du till, ja jag kan sträcka mig till att du kanske är en bra akvarist trots allt.
                              Jag tycker att Christers inlägg är klockrent, du har helt enkelt bytt för lite vatten förhållande till dom fiskar du har.
                              Jag tycker mig se vissa tendenser här på forumet, att vi kan sluta byta vatten på våra baljor.
                              Då kommer vi snart att hamna i den karusellen,som det var för 40 år sen när det skrevs böcker om akvariefisk, att man inte skulle byta vatten.
                              För när man bytte vatten, så dog alla fiskar.
                              Det var ett av dom tendenserna jag pratar om.
                              Men det skrivs också mycket om att vi är miljösvin, för att vi har en så energikrävande hobby, totalt skitsnack tycker jag.
                              Det tredje är att en del tror för att om man stoppar i lite växter så kommer dom att sköta reningen, skitsnack.
                              Nej se till att byta minst hälften av vattnet varje vecka, om ni är det minsta tveksamma hur ni ska göra.
                              Och självklart dom, som är erfarna akvarister, dom som kan mäta och även se på sina fiskar hur dom mår, dom avgör ju själva hur ofta dom byter vatten.
                              Men jag tycker inte man ska lära ut dom tricksen till dom som är oerfarna, nej det blir bara sjukdomar som följd.Janne
                              Klockrent Janne!

                              Att lära sig "läsa" fisken är a och o.
                              Kul sak i ditt inlägg är gamla akvarietankar om vattenbyte eller rättare sagt brist på dessa. Lägg till några år på dina 40 år så var det till och med så att försäkringsbolagen betalade ut vattenpengar vid läckage. Då var akvariumen i rostfri ram med kitt som tätning. Hade akvariet stått tomt en tid fick det vackert stå o svälla i h2o tills det var tätt igen om man hade tänkt sig köra igång igen. Oldtimer burkar är inget jag saknar eller det akvaristiska kunnandet på den tiden. Men roligt var det. / Anders
                              Mvh Anders
                              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...