SVamp i ryggfenan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    SVamp i ryggfenan?

    Hörrni! vad kan detta vara? Såg det på mina X.flavipinnis idag. Kolla just vid gränsen mellan ryggfenan och själva kroppen, ser nästan ut som svamp va? Två fiskar har det vilket gör mig lite orolig att det smittar..... Har flyttat runt firrarna en hel del sista tiden eftersom jag byggt om mina burkar, så dom har nog fått lite väl mycket stress då, fast nu har dm ju haft det bra och mår prima fint där dom går. Äter och kör på.
    Förslag?
    Behandling?
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Vad det är vettesjutton men skulle jag se detta hos mig så skulle jag först prova med antingen havssalt eller ektosalt om fisken verkade må bra i övrigt, dvs att det inte är väldigt brådskande med "riktig" medicin.
    Hjälper inte det så är det nog enklast att kila ner till akvarieaffären och köpa något mot svamp om du misstänker att det är vad det är.
    Kan du inte maila bilderna till SVA och kolla om dom kan ge något råd utifrån dom korten?

    Det är lite svårt att se om det är bölder eller luden svamp på fotona.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Carl
      NCS Medlem
      • maj 2002
      • 374

      #3
      Tack deelay. Håller med, verkar ju inte brådis, har redan öst i mera salt, tycker inte det är nåt ludet, kanske nån tråkig mycobakterie.
      Vem är SVA? Skulle gärna maila honom bilder?
      7Carl
      www.stockholmsciklidklubb.com

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Ursprungligen postat av Carl
        Vem är SVA? Skulle gärna maila honom bilder?
        Statens veterinärmedicinska anstalt http://www.sva.se

        Läs pm:et jag skickade
        Senast redigerad av Wilhelm; 10 juli 2007, 09:51.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          SVA kommer att svara att det ar kan vara Lymphocystis eller mycobakterier. Dor fisken sa ar det inte Lymphocystis. Liknande prylar klippte alla mina Geophagus och Acarichthys for en sisadar 10 ar sedan. Fast det kan ju vara nagot annat som klippte dem och att detta var nagot relativt harmlost som blommade upp.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Jag samlar alla dessa boldtradar i en ny trad http://www.ciklid.org/forum/showthre...692#post695692
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Carl
              NCS Medlem
              • maj 2002
              • 374

              #7
              Tackar Ola.
              kan myket väl vara det, ser ju inte ut som svamp egentligen, men va fan vet jag?
              tycker ni jag ska hitta på nåt förutom lite salt?
              köpa nåt spånnande att hälla i burken? jag är inte intresserad av antibiotika, i alla fall inte mot aeroba bakterier, jag kommer aldrig kunna få ut firrarna ur burken och heömedicinera med filter inbbygda i bekgrunden kommer ej på fråga.
              Tjohej
              /Carl
              www.stockholmsciklidklubb.com

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Carl
                Tackar Ola.
                kan myket väl vara det, ser ju inte ut som svamp egentligen, men va fan vet jag?
                tycker ni jag ska hitta på nåt förutom lite salt?
                köpa nåt spånnande att hälla i burken? jag är inte intresserad av antibiotika, i alla fall inte mot aeroba bakterier, jag kommer aldrig kunna få ut firrarna ur burken och heömedicinera med filter inbbygda i bekgrunden kommer ej på fråga.
                Tjohej
                /Carl
                Jag menar att det ar vad de ALLTID svarar om man skickar en bild. Det ar ju inte sakert att det stammer. Vitaminberika maten ar ju ett standardtips jag kor med samt att behandla mot bade bakterier och svamp, inte bara det ena. Myxacin gar mot bada tror jag. Min magkansla sager att det ENDA som funkar och som kan fa bort det ar exemplarisk skotsel.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Carl
                  NCS Medlem
                  • maj 2002
                  • 374

                  #9
                  en ska bara. Det som oroanr mig är att två firrar har detm inte bara en, smittar det? Eller är det latenta infektioner som dom flesta har som blir aktuella efter att jag stökat med firrarna?
                  Hmmm
                  /Carl

                  P.r kommer förståss sköta dom exemplariskt, leverpastejmacka varje dag och bara belgiskt starköl.
                  www.stockholmsciklidklubb.com

                  Kommentar

                  • Janne E
                    Användare
                    • april 2002
                    • 382

                    #10
                    Jag svarar under den här tråden då jag inte tror att det rör sig om någon Mycobakterie, Aeromonas bakterier är ganska vanliga och kan ge rodnader på fiskar som sedan lätt börjar angripas utav svamp så området ser lite vitt ut.
                    Vuxna fiskar klarar det ganska bra medan yngel ofta dukar under, om infektionen inte lägger sig utan förvärras bör man behandla sjukdomen. Om dessa infektioner är ytliga och angripit huden så kan de vara lätta att bota om man kan ta upp fisken i en håv, jag vet att Methylenblått kan vara svårt att få tag på men det går att beställa på apotek eller om man har någon kompis som har det och använder det i sin hobby. Ytliga infektioner både av bakterier och svamp behandlas med fördel utanför vattnet, man tar en Topz och doppar den i Methylenblått och stryker ut det över det drabbade området och sedan släpps fisken tillbaka i karet...ofta räcker det med en gång men ibland får man göra det 2 gånger. Methylenblått får inte komma i kontakt med gälar, ögon eller mun eftersom det skadar fisken och när dessa områden drabbas får man använda sig av vanliga mediciner som tillsätts vattnet.

                    Mvh Janne

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Det jag hade pa mina Geophagus sag ut som pa den har bilden fast pa fenorna och kroppen. Jag klippte tyvarr aldrig upp dem och kollade innuti. Dina bilder ar lite luddiga Carl. Ar det vita "luddigt" eller ser det blankt och hart ut? http://edis.ifas.ufl.edu/EDISImagePa...E%201&credits=

                      Ps. varfor ser det inte ut som mykobakterier? Personligen skulle jag garna se bilderna i den nya traden samt diskussionen om vad som ar och vad som inte ar mykobaterier samt vad man gor at det.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 10 juli 2007, 18:05.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Carl
                        NCS Medlem
                        • maj 2002
                        • 374

                        #12
                        Tackar både Janne och Ola.
                        Nej, nåt ludd ser jag inte, lessen för dom dåliga bilderna. Och någon rodnad har det aldrig varit, altså mer böld än ludd..... Svamp kanske inte så troligt ändå.

                        Fortfarande har ingen av sagt om ni tror det smittar?

                        En sak till, burken är 2m och inredd både med fastlimmade grejer och stenar, det där med att ta upp och pensla låter sig inte göras så lätt.
                        Myxacis förresten, tar det aeroba bakterier? i så fall inte jag vill slänga i hela burken.
                        Antagligen kommer jag bara hoppas på att det ger med sig nu när burkarna är klara och jag inte ko´mmer flytta runt firrarna.
                        www.stockholmsciklidklubb.com

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Carl
                          Myxacis förresten, tar det aeroba bakterier?
                          Jag menar sant dar man droppar i och som inte ar sa dar jattefarligt for filtren. Forr i varlden inneholl de i princip endast metylenblatt och malakitgront. Nar man har i sand dar som fargar vattnet blagront sa sker inte samma sak som nar man har i nagot ofargat som slar ut hela akvariet. Visst maste det ga pa aeroba bakterier men nagon annan far forklara varfor akvariet inte kollapsar.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Carl
                            NCS Medlem
                            • maj 2002
                            • 374

                            #14
                            Hörrni.
                            Tack för alla svar, men snart får ni svara på om det är smittsamt.
                            /Carl
                            www.stockholmsciklidklubb.com

                            Kommentar

                            • Janne E
                              Användare
                              • april 2002
                              • 382

                              #15
                              Carl,
                              Hörrni.
                              Tack för alla svar, men snart får ni svara på om det är smittsamt.

                              Svårt att svara på om man inte vet vad det är men 2 fiskar har symptomen och man kanske kan misstänka att det då smittar... men är det elaka Aeromonas bakterier så finns de i hela akvariet men detta brukar inte vara något problem om inte fiskarna är lite svaga av någon anledning. Du kanske kan prova att fånga upp någon av de 2 när de sover... pannlampa och håv mitt i natten och försöka pensla på Methylenblått så som jag beskrev tidigare. Om det inte är helt kaos med en massa fisk i akvariet så brukar ciklider sova på samma ställe i sitt revir och förhoppningsvis är det inte bakom inredningen den sover.

                              Mvh Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...