Bukvattensot igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    Bukvattensot igen

    Det verkar som om mina fiskar har dragit på sig något under kategorin bukvattensot. De ser välgödda ut trots att de inte äter. De gömmer sig i någon skreva och flämtar. Tre har dött. Alla fiskarna var dock från samma syskonskara.

    Kan inavel eller bara dåliga gener göra att vissa fiskar är känsligare för "soten".

    Jag har börjat medicinera med "Metro" (2g/540 liter) men den senaste fisken dog ett dygn efter medicinens tillsättning.

    Bör jag tillsätta en ny dos metro efter en viss tid?

    Jag har försökt plöja bukvattensotens ABC och Jens_K's buksvattensottråd men jag tänkte att det skadar ju inte att ta upp det igen.
    Det går alltid en senare buss.
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    #2
    Tycker det är skumt, känns nästan årsrelaterat. Hört detta någon gång förut. På vårkanten verkar det alltid slå till i något kar. Förra våren drabbades vi o så nu även denna. Någon som vet om vattenverken justerar vattnet något just på vårkanten?

    Har hänt nu hos oss igen precis som denna tid förra året också. Har ett 375 med hundratals yngel som blivit drabbat. Inte kul o håva döda fiskar varje dag...

    Kört ett större vattenbyte nu o har koll varje matning.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Min erfarenhet är att de som redan svullnat har gått för länge och går inte att rädda, åtminstone inte hos Tropheus. Så jag hade börjat med att plocka ut dem.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        Alla som redan fått uppsvälld buk och flämtar är bara till att plocka ur de kommer bara smitta de som nu är friska. plocka ur de som visar symptom, höj tempen någon grad samt medicinera 4st 500mg tabletter/100 liter gör gjärna ett 50% vattenbyte innan medicineringen också. men viktigast av allt plocka ur uppsvällda och redan sjuka fiskar de kan du inte bota ändå.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #5
          Vår epedemi är vanligt hos karpar och beror på att tempen stiger
          Tror det är likadant med fisk i akvarier för tempen stiger ju även där något på våren
          Mitt råd är att byta vatten oftare det funkar för mig

          Kommentar

          • Fildur
            Användare
            • april 2005
            • 68

            #6
            Höja tempen låter väldigt tveksamt? Bakterierna förökar sig enbart snabbare i och med detta. Innan du höjer temperaturen som behandling, var säker på att det är en parasitrelaterad sjukdom du har. Annars är det mer skadligt än nyttigt.
            Troffar, centralamerika och sydamerika.

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #7
              aquamoor+flagyl funkar bra när det är problem med magarna speciellt på troffar.

              Kommentar

              • Rhodebaert
                Användare
                • februari 2006
                • 557

                #8
                Jag tänkte byta mycket vatten idag och hoppas att få ut en del otrevligt ur akvariet. Ingen mer fisk ser ut att ha dött men två ser fortfarande hängiga ut.

                Måste jag döda av dem för att bli av med sjukdomen?
                Skall jag medicinera en gång till?
                Kan jag anse att medicinen fungerat även om två fiskar är sjuka fortfarande?
                Är det dåligt att salta samtidigt som man medicinerar?

                Många funderingar...
                Det går alltid en senare buss.

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • december 2005
                  • 909

                  #9
                  Jag brukar plocka ur dom sjuka till ett "medecineringskar" o se om några överlever. Ibland klarar sig en del ibland inte.

                  Men känns tragiskt o inte ge dom sjuka en chans. Sammtidigt är det bra o isolera dom sjuka! För att spridning inte ska vara lika nära.
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • Rhodebaert
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 557

                    #10
                    Isolering ja..... jag har tyvärr inte något akvarium till övers. Om inte någon kan tänka sig att komma hit och hjälpa mig bära ett på plats

                    Jag tar och byter och saltar nu och hoppas att de överlever i väntan på nya goda råd.
                    Det går alltid en senare buss.

                    Kommentar

                    • Rhodebaert
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 557

                      #11
                      För att minska smittrisken flyttade jag de två säkra sjukdomsfallen till en tiolitershink med 250mg Metro-medicin. De har inte dött än men jag får nog byta mkt vatten om de skall trivas där ett längre tag. Ingen pump och ingen värmare ju.
                      Det går alltid en senare buss.

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        I fall som ditt så skulle jag personligen starta om allt, dvs döda alla bakterier av alla slag och sedan bygga upp det igen.
                        Byta 70% vatten och salta ganska hårt... ca 1.5 dl per hundra liter vatten och sedan köra så i 3 dagar o sedan börja byta 15% vatten per dag till jag lakar ur saltet.
                        Samma dag skulle jag påbörja en aquafuran och octozin kombo medicinering.
                        Det har hjälp mig i princip varje gång om det inte gått så långt att hälften av beståndet ser ut som golfbollar.
                        Fast som tur är var det länge sedan nu, peppar peppar.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Rhodebaert
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 557

                          #13
                          Inga fler sjukdomsfall verkar det som. Fortfarande två som går i en hink. Jag antar att de får vara där tills de blivit smala igen? De verkar inte sjukare än när jag stoppade dit dem i alla fall.
                          Det går alltid en senare buss.

                          Kommentar

                          • kanotisten
                            Användare
                            • september 2006
                            • 74

                            #14
                            Fortsätter i denna tråden

                            Usch, är rädd för att även jag nu har drabbats av bukvattensot i mitt stor kar

                            Har aldrig haft bukvattensot tidigare så jag vet inte riktigt vad jag skall göra. Är det medecinering för hela stora karet som gäller?

                            Hittade en fjärilshanne som hade enormt uppsvälld buk, flyttade honom snabbt till karantänskaret. Där dog han under natten.

                            Har nu även hittat min andra fjärilshanne helt avmagrad och korvskinnsavföring, och en av agassizii-honorna matvägrar och är helt apatisk. Dessa har nu fått flytta till karantänskaret.

                            Verkar ju onekligen som om stora karet har fått problem

                            Har läst om octozin och flagyl. Vad skall jag göra? Skall jag bara ta ut de som verkar sjuka, eller skall jag medecinera hela 400 karet?

                            Kommentar

                            • Lars-Peter
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 199

                              #15
                              Ursprungligen postat av kanotisten
                              Usch, är rädd för att även jag nu har drabbats av bukvattensot i mitt stor kar

                              Har aldrig haft bukvattensot tidigare så jag vet inte riktigt vad jag skall göra. Är det medecinering för hela stora karet som gäller?

                              Hittade en fjärilshanne som hade enormt uppsvälld buk, flyttade honom snabbt till karantänskaret. Där dog han under natten.

                              Har nu även hittat min andra fjärilshanne helt avmagrad och korvskinnsavföring, och en av agassizii-honorna matvägrar och är helt apatisk. Dessa har nu fått flytta till karantänskaret.

                              Verkar ju onekligen som om stora karet har fått problem

                              Har läst om octozin och flagyl. Vad skall jag göra? Skall jag bara ta ut de som verkar sjuka, eller skall jag medecinera hela 400 karet?

                              Jag annser att man bör göra det, för jag tror att alla har sjukdomen det är bara det att det inte har brutit ut hos dom andra!
                              Jag har haft det en gång i ett av mina kar, fick med det på ett dåligt köp och då använde jag baktopur och redan efter en vecka så såg det mycket bättre ut!

                              Lycka till!
                              Tropheus moorii longola sunspots
                              Tropheus moorii kasanga red rainbow
                              Tropheus sp. Black Kiriza
                              Tropheus moorii murago tanzania
                              Tropheus brichardi katonga

                              Kommentar

                              Arbetssätt...