Skumbildning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Skumbildning

    Halloj
    Fick för ett par dagar sendan en skumbildning längs ytkanterna i burken... ser nästa ut som diskmedelsbubblor som lägger sig runt kanterna och även en lite bit upp på glaset, någon som vet vad det är eller varför det kommit?
    Kan tillägga att det va lite mer skum upp på kanterna i går, verkar vara lite mindre idag.
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #2
    Ursprungligen postat av deelay
    Halloj
    Fick för ett par dagar sendan en skumbildning längs ytkanterna i burken... ser nästa ut som diskmedelsbubblor som lägger sig runt kanterna och även en lite bit upp på glaset, någon som vet vad det är eller varför det kommit?
    Kan tillägga att det va lite mer skum upp på kanterna i går, verkar vara lite mindre idag.
    äggviteämnen tror jag matat förmycket?

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      I ren spekulation skulle jag tippa på att det är proteiner i vattnet som "skummar". Jag har haft det i något kar då och då, och jag inbillar mig att det dyker upp i samband med massiv matning.

      Alternativ två är att det dyker upp när man har ny korallsand i karet, men så är väl inte läget förmodar jag.
      Tony Englund

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        kolla efter varför man använder skummare i saltvatten kar så får du nog svaret

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Kan också berätta att det ser ut så där när ens katt pissat i akvariet...

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            hm... matat för mycket, det e ganska lite fisk i och dom är inte direkt stora, 860L stor burk med 25 fiskar mellan 4-10cm. Har iof bytt ut ett av filtrena mot ett nytt... verkar endå skumt eftrsom i lokalen matar jag dubbelt så mycket i hälften så stora burkar där det simmar lika många fiskar fast mellan 10-18cm... kanske blev nån inbalans när ena filteret byttes... fult e det iaf

            Ursprungligen postat av Tony
            Alternativ två är att det dyker upp när man har ny korallsand i karet, men så är väl inte läget förmodar jag.
            Sanden har legat i sen i mars typ...
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #7
              Ursprungligen postat av tezz
              äggviteämnen tror jag matat förmycket?
              Blir det inte lite knökigt att åka upp till Sthlm från Karlskrona å mata Deelays fiskar titt som tätt
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Jag får oxå skum efter kanterna i min sk. köttbalja (plastback) där jag har en del yngel. Givetvis övermatas det en del där, men som du säger blir det bara skum ibland. Tror det åtminstonde i mitt fall har å göra med ytvattennivån i förhållande till utblåsnivån från pumpen. Ibland uppstår det perfekta förhållandet för att pumpen ska piska upp lite skum på ytan även fast pumpen är svag.
                Prova att sänka ner utblåset nån cm det syns ganska snabbt om det hjälper.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • dinajel
                  Användare
                  • november 2004
                  • 569

                  #9
                  Fick också precis sånt där skum i en av mina burkar nyligen. Tror också det har med viss övermatning att göra. Kanske har det att göra med att nitratnivån är hög, så att man inte behöver mata speciellt mycket för att ändå få proteinbubblor?

                  Dock fick jag i samband med skummet även nån mysko äcklig alg grön alg som täckte hela ytan. Den var bubblig och ljusgrön och inte alls kul. Lite mer ytrörelse gjorde dock susen.
                  Daniel Andréasson

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #10
                    Jag har erfarenheter rakt emot era.
                    Min kub skummade då jag inte matade någonting men nu när jag slängt ut växter och rötter och har fryeri-yngel däri så har skummet försvunnit. Och jag matar ganska mycket. Visserligen bara med artemia och babystar.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • malawi375
                      Användare
                      • april 2006
                      • 209

                      #11
                      Aquasafe lär kunna skumma, men det har du väl troligen inte använt?

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawi375
                        Aquasafe lär kunna skumma, men det har du väl troligen inte använt?
                        Inge A-safe har jag haft i... skumt är det =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Mr.Gerhard
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 65

                          #13
                          Jag har också haft problem med skum på ytan, men endast när jag kört tan-ciklider. Nu när jag har ca-ciklider har det problemet aldrig uppstått. Kanske har det att göra med hur mycket bikarbonat och salt man har i. När jag har blandat bikarbonat och salt i en bunke med vatten har det uppstått lite skum på ytan som är väldigt likt det skum som jag hade i karet. Men om det har något samband vet jag ej.
                          720

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mr.Gerhard
                            Jag har också haft problem med skum på ytan, men endast när jag kört tan-ciklider. Nu när jag har ca-ciklider har det problemet aldrig uppstått. Kanske har det att göra med hur mycket bikarbonat och salt man har i. När jag har blandat bikarbonat och salt i en bunke med vatten har det uppstått lite skum på ytan som är väldigt likt det skum som jag hade i karet. Men om det har något samband vet jag ej.
                            Jag har varken bikarbonat eller salt i... gjorde ett stor vattenbyte(ca 60%)idag och hoppar över matningen ett par dagar så får man se om det försvinner.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Jaha då har filtrena gått in sig ordentligt och så har skummet kommit tillbaka....

                              Det kan inte bero på övermatning
                              Det kan inte bero på för mycket nitrat
                              Det kan inte bero på salt eller bikarbonat

                              Vad återstår... kanske det tege va inne på, hur mycket ytan rör sig. Jag får prova att antingen sätta utblåsen så dom piskar ytan ordentligt så ytspänningen verkligen bryts eller sänka dom lite.
                              Återkommer om ett par veckor med rapport, det kanske är intressant i för någon med samma problem.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...