En liten filmsnutt på min cikliddamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    En liten filmsnutt på min cikliddamm

    Här kommer en liten film på hur det såg ut i min damm härom dagen. Det är filmat mitt under pollensäsongen så vattenytan ser ganska trist ut. Förutom några guldfiskar och koi (tämligen fula enligt koistandard - men jag gillar dem) simmar det framför allt olika SA- och CA-ciklider i dammen. Idag upptäckte jag även att två par av Australoheros cf. facetus har lekt och försvarar ivrigt sin rom! Det är riktigt spännande att se hur de beter sig när de får gott om utrymme.

    Dammen är ca 8m lång och 4m bred. Till största delen är den 30-50cm djup med en djuphåla på ca 140cm.
    Senast redigerad av DaRe; 07 juni 2013, 15:10.
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #2
    Ursprungligen postat av Ola Sjödin
    Här kommer en liten film på hur det såg ut i min damm härom dagen. Det är filmat mitt under pollensäsongen så vattenytan ser ganska trist ut. Förutom några guldfiskar och koi (tämligen fula enligt koistandard - men jag gillar dem) simmar det framför allt olika SA- och CA-ciklider i dammen. Idag upptäckte jag även att två par av Australoheros cf. facetus har lekt och försvarar ivrigt sin rom! Det är riktigt spännande att se hur de beter sig när de får gott om utrymme.
    På filmen kan man se (förutom koi och guldfisk): Australoheros cf. facetus, Australoheros "Red Cuaro", Nandopsis tetracanthus, Leporinus obtusidens (den stor...

    Dammen är ca 8m lång och 4m bred. Till största delen är den 30-50cm djup med en djuphåla på ca 140cm.
    Fantastiskt! Måste vara härligt med en stor cikliddamm! Vad man kunde se var den riktigt tjusig också. Fem tummar upp av fem möjliga!

    //Kaj

    Kommentar

    • ewa
      NCS Medlem
      • mars 2013
      • 457

      #3
      Spännande! Har du någon uppvärmning? Klarar sig CA ciklider ute redan i maj?

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #4
        Riktigt roligt att se skillnaden när de äter.
        Cikliderna är snabbt upp till ytan, tar en bit och sedan ner, medans koi fiskarna bara öppnar munnen och plogar av ytan

        Kul att cikliderna fått flytta ut.
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #5
          Riktigt fräckt verkligen..
          Hur många grader ligger vattnet på ungefär och vad är det för SA-CA ciklider du har i dammen?
          CA

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • augusti 2003
            • 514

            #6
            Jag har gjort detta några år nu och mina erfarenheter är att många firrar klarar sig alldeles utmärkt om de släpps ut när det är varmt i vattnet - runt 17-20 grader. Belöningen man får är extremt vackra fiskar som visar färger som man inte får se inomhus. Många ciklider får en gul lyster efter bara ett par dagar. Om de får släppas ut i varmt vatten, som förblir varmt flera dagar, så klarar de även svalare perioder på några grader kallare vatten. Efter en anpassning en hel sommar så går det bra även med det kallare höstvattnet.
            De fiskar som bor i dammen är främst Uruguayfisk, alltså tempererade arter.
            Australoheros cf. facetus
            A. "red cuaro"
            C. dimerus
            Dessutom släppte jag även i dessa CA-ciklider
            N. tetracanthus
            Sebraciklider.'
            Sebracikliderna tror jag nog är sämst på att klara låga temperaturer. Orsaken till att de fick följa med ut var helt enkelt att akvariet de levde i behöver limmas om.
            En fisk jag gärna skulle testa är texasciklider - hittills är det nog mest carpinte jag sett och inte äkta texas.

            Kommentar

            • Kawasa
              Användare
              • september 2012
              • 840

              #7
              Riktigt häftigt! Jag hoppas Sebra cikliderna klarar sig, och yes jag kan tänka mig att det färgar ut på ett helt annat sätt i en damm
              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #8
                Det är en cool grej detta. Det enda man hade önskat var att få vara med under ytan.

                Kommentar

                • Mats Bryzell
                  Användare
                  • mars 2012
                  • 231

                  #9
                  Wow! Det där är verkligen fränt!
                  Du tar alltså in dom senare till hösten? I vilken typ av kar; storlek, vatten, inredning går de då, och märker du någon skillnad i färg, humör och trivsel?
                  Som sagt, riktigt häftigt att se - och som johho säger, man skulle vilja se hela rasket i ett akvarieperspektiv!

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Hur coolt som helst, inte lite avundsjuk man blir heller. Min dröm är att ha det du har men en akvarieruta på en sida där man kan sitta och spana in i sidled.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Getingen
                      Användare
                      • december 2012
                      • 412

                      #11
                      Coolt, och ser ut som en fin damm. Antar att du som bor i norrland behöver ta in alla fiskarna hyfsat tidigt?

                      Och det behövs väl en del akvarier för att rymma alla dom fiskarna?

                      Mina föräldrar som bor i Skåne har bara guldfiskar men dom är ute året runt. Kan tänka mig att i södra Sverige kan man nog ha sydamerikanska ciklider ute betydligt längre.

                      Kommentar

                      • salmberg
                        NCS Medlem
                        • oktober 2007
                        • 830

                        #12
                        Mycket trevlig film. Jag tror sebracikliderna klarar sig bättre än kubanerna. Kubaner ska vara mycket känsliga för kyla som små. Hoppas du håller oss uppdaterade hur det går i sommar.. Tummen upp....

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Hur coolt som helst, inte lite avundsjuk man blir heller. Min dröm är att ha det du har men en akvarieruta på en sida där man kan sitta och spana in i sidled.
                          Stoby Akvarieaffär utanför Hässleholm hade just detta en gång i tiden när Sven och Marianne drev butiken. Måste ha varit på 70-talet. Akvarieavdelningen låg då som nu i källaren och ena källarfönstret var en ruta in i utomhusdammen. Men på grund av temperaturskillnaderna var den rutan alltid täckt med kondens så man såg inte så mycket. Dessutom vill jag minnas att vattnet var ganska grumligt. Tanken var god men inte helt genomtänkt för att bli riktigt bra.
                          Kaj

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Aha, jag har en meter hög betongmur mot ett område där jag har funderat på damm. Jag borde ha tänkt på detta innan jag gjöt för 10 år sedan så nu är det 15 cm betong med armering. Men det går väl att få hål i. Kanske snyggt med ett inte för perfekt fyrkantigt hål och så en glasruta bakom det. Då borde temp på båda sidor av rutan vara cirkus lika, men jag vet inte om det skulle fungera ändå?!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Ola Sjödin
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 514

                              #15
                              Ursprungligen postat av salmberg
                              Mycket trevlig film. Jag tror sebracikliderna klarar sig bättre än kubanerna. Kubaner ska vara mycket känsliga för kyla som små. Hoppas du håller oss uppdaterade hur det går i sommar.. Tummen upp....
                              Det gör jag gärna. Det dröjer dock tills dess. Åker till Australien idag och blir borta ett par veckor.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...