Varför finns ingen fungerande annonsmarknad i Sverige

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    Varför finns ingen fungerande annonsmarknad i Sverige

    Som rubriken lyder. Varför har ingen av de Svenska akvariesidorna någon riktigt bra annonssida. Med bra menar jag att det är lönt att annonsera på den utan att det anonserade berör just den sidans specialområde. Kolla danska akvariesiden som excempel på motsatsen. Det kommer in massor av nya annonser i olika kategorier hela tiden. Uppenbarligen ett ställe för alla som vill köpa akvariegrejjer att titta på och för alla som vill sälja att annonsera på.



    Jag vill minnas att Zoopets annonser fungerade lite så innan systemet med gold medlemmskap kom igång. Nu får bara Goldisar annonsera och funktionen har mist sin betydelse (6 annonser hittils i år...)

    Samma sak med butiksannonser. På Akvariesiden lägger många affärer ut annonser nästan varje vecka. Varför finns inget motsvarande i Sverige. NCS har samma typer av annonser men varför exponeras de inte på förstasidan? Varför kommer de inte upp överst utan nederst när man tittar på köp och sälj? Förståligt att få utnyttjar möjligheten.

    Jag vet inte vad som bör göras men jag är trött på att behöva betala blocket för att sälja akvarierelaterade saker.

    mvh

    Olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    På den sidan verkar de använda ett forum för annonser. Enkelt och billigt. Kanske också för oss?

    Vi håller på att se över framsidan en del för att lyfta fram en hel del funktioner. Vi får se hur vi lyckas...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Att se över förstasidan verkar bra. Första sidan ska visa det som är nytt dvs nya foruminlägg, nya annonser etc. Som det är nu lyfts statisk föreningsinformation fram istället.

      För att återigen referera till den Danska sidan, http://akvariesiden.akvariefisk.dk/ så är den ju knappast särskillt snygg eller avanserad. NCS borde deffinitivt kunna vara bätttre.

      Jag tror att problemet med de Svenska annonsforumen för akvarie relaterat är att de är uppdelade på för många forum.En lösning hade varit att ordna ett köp och säljforum med flera kategorier som kunde visas på förstasidan på flera akvariesidor. Om ett par stycken av sidorna; NCS, ReedBee, Ciklider.se, Plantswap, Saltvattensguiden. NDS, Zoopet slog sig samman om detta hade det snabbt kunnat bli riktigt bra. Om man då också lät butiker betala en mindre summa för att få en vettig exponering av nyheter kunde det kanske komma in någon liten slant också.

      Zoopet är ju den största och mest allmänna Svenska akvariesidan men Zoopet tillåter numera inte icke medlemar att annonsera. Detta gör Zoopets annonssida ganska meningslös även för guldmedlemmarna eftersom det blir svårt att vare sig köpa eller sälja saker på sidan. Det ger alltså mindre värde till guld medlemmskapet och inte mer. Kanske något att tänka på för Kjell och Christian?

      mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Ursprungligen postat av olof
        Detta gör Zoopets annonssida ganska meningslös även för guldmedlemmarna eftersom det blir svårt att vare sig köpa eller sälja saker på sidan. Det ger alltså mindre värde till guld medlemmskapet och inte mer. Kanske något att tänka på för Kjell och Christian?

        mvh

        olof
        Bara ett påpekande - det är väl inte på något sätt svårare att köpa. Däremot som du skriver så kan bara goldisar sälja.

        Anledningen till att vi ändrade var främst att det fuskades - många företag tjuvannonserade, många personer "uppdaterade" (dvs la in nya likadana annonser) sina annonser hela tiden (en del dagligen) för att hamna överst i listan senaste inlägg.
        Det blev helt enkelt för mycket jobb med annonserna.

        Vi kommer därför inte att i framtiden öppna vårt annonsforum för alla. kanske om det dyker upp något enkelt betalningssystem för småsummor (typ blocket). Om då ett antal personer vill lägga in samma annons om och om igen så är det upp till dom.

        Har däremot ingen åsikt om hur annonsmarkanden skall skötas på denna sida och det är ju vad som skall diskuteras här (Zoopets annonser bör diskuteras på Zoopet). Eftersom jag är föreningsmänniska så tycker jag istället att "föreningsativiteterna" skall vara mer synligt. Håller annars med dig om att en första sida bör vara väldigt aktiv för att väcka uppmärksamhet

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Bara ett påpekande - det är väl inte på något sätt svårare att köpa. Däremot som du skriver så kan bara goldisar sälja.
          Jag menade inte så. Jag menade som service för Goldmedlemmarna. Det blir svårare för dem att sälja. Då Zoopets nnonsmarknad blivit marginell har få intresse av att besöka den och det blir svårt att sälja. Eftersom det är så få annonser finns det inte heller så mycket att köpa, alltså svårare att köpa, för goldmedlemmarna.

          För icke medlemmar är det omöjligt att sälja och svårare att köpa.

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Anledningen till att vi ändrade var främst att det fuskades - många företag tjuvannonserade, många personer "uppdaterade" (dvs la in nya likadana annonser) sina annonser hela tiden (en del dagligen) för att hamna överst i listan senaste inlägg.
          Det blev helt enkelt för mycket jobb med annonserna.

          Vi kommer därför inte att i framtiden öppna vårt annonsforum för alla. kanske om det dyker upp något enkelt betalningssystem för småsummor (typ blocket). Om då ett antal personer vill lägga in samma annons om och om igen så är det upp till dom.
          Onekligen tråkigt att det blev så mycket extra jobb. Ett betalforum är ju till stor del självsanerande men det saknas väl tekniska lösningar att köra det i mindre skala.

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Har däremot ingen åsikt om hur annonsmarkanden skall skötas på denna sida och det är ju vad som skall diskuteras här (Zoopets annonser bör diskuteras på Zoopet). Eftersom jag är föreningsmänniska så tycker jag istället att "föreningsativiteterna" skall vara mer synligt. Håller annars med dig om att en första sida bör vara väldigt aktiv för att väcka uppmärksamhet
          Jag diskuterar runt olika annonsforum och vet dessutom att du och Christian frekventerar detta forum emellanåt så jag tycker det är OK att debatera Zoopet här.

          Jag tycker också att föreningsinformation självklart ska finnas lätttillgängligt på hemsidan men det är inte så bra med en första sida som har samma innehåll månad efter månad samtidigt som det händer massor på sidan.
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #6
            Det finns en gratissida men inte så mycket annonser ännu.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ughh, inte ännu en uppdelning sv akvarieintresserade... Vi är inte tillräckligt många att hålla liv i så många siter dom finns.

              Om det finns energi och websidekunskap får någon gärna lägga den tiden på att utveckla vår köp och sälj.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Jodå det finns sidor som både kommer o går o det får man nog räkna med så länge man känner att det fattas något på befintliga sidor.
                Och här är ju uppenbarligen ett sådant område eftersom både sidan o tråden är ny
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  #9
                  Jag tror inte lösningen är fler sidor utan samarbete. En snabb undersökning belyser problemet under gårdagen och idag (18 januari till 19 januari kl. 10.30) hade Danska akvariesiden fått in 64 annonser från privatpersoner. I Sverige såg det ut såhär på några sidor:

                  NDS: 2 annonser
                  Ciklider.se: 14 annonser
                  Redbee: 10 annonser
                  Akvarister: 5 annonser
                  Saltvattensguiden 24 annonser
                  Plantswap: 10 annonser

                  Ej i forumformat,

                  Zoopet: 2 annonser
                  NCS: 10 annonser

                  Det är fler annonser än i akvariesiden totalt men man måste besöka 8 hemsidor för att hitta alla. Det saknas med andra ord ett dominerande annonsforum där det är lönt för alla att annonsera och lönt för alla att kolla vad som är till salu. Tekniskt är det inga problem att sammarbeta flera sidor om samma annonsforum, jag tvivlar dock på att det kommer att hända eftersom ingen är beredd att ge upp något inflytande över "sin" hemsida.

                  mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Det är en ganska enkel sak att fläta ihop rss-flödena för annonserna och presentera dem tillsammans. Då visas de översiktligt och är länkade till respektive site.
                    Jag hade tidigare en idé om att skapa en "akvaristportal" för att knyta samman svenska akvariesidor, men inser att inte tid och intresse räcker till.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Det finns en gratissida men inte så mycket annonser ännu.
                      http://www.akvarister.com/
                      Lite lustigt dom ska finansiera sidan med annonser. Vilken zoohandlare vill sponsra en köp&sälj sida lite småkorkat tänkt kanske, eller är det jag som är korkad?(svar undanbedes)
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Inte så lätt tekniskt heller om man inte bara ska länka till en annan sida och det vet jag inte om det är en väg framåt.

                        Forumformatet är enkelt men med en separar funktion kan möjligen en del coola funktioner införas. Personligen gillar jag forumformatet


                        Om vi ska slå ihop ett antal sidors annonser så krävs att användaren av en site går till den andra siten som de inte använder för att lägga in annonser. I princip är en sammanslagning samma sak som att de andra läger ned sin annonsfunktion.

                        Att lägga ned ciklid.orgs annonsfunktion tror jag inte gynnar NCS egentligen.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #13
                          Ursprungligen postat av tege
                          Lite lustigt dom ska finansiera sidan med annonser. Vilken zoohandlare vill sponsra en köp&sälj sida lite småkorkat tänkt kanske, eller är det jag som är korkad?(svar undanbedes)
                          Jag svarar ändå. Nej det är inte korkat, många zoohandlare tänker så. Å andra sidan menar jag att även zoohandlarna gynnas av en fungerande och aktiv andrahandsmarknad. Det som är bra för akvaristiken är bra för dem som har akvariebutik.

                          mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • olof
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1823

                            #14
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Inte så lätt tekniskt heller om man inte bara ska länka till en annan sida och det vet jag inte om det är en väg framåt.

                            Forumformatet är enkelt men med en separar funktion kan möjligen en del coola funktioner införas. Personligen gillar jag forumformatet


                            Om vi ska slå ihop ett antal sidors annonser så krävs att användaren av en site går till den andra siten som de inte använder för att lägga in annonser. I princip är en sammanslagning samma sak som att de andra läger ned sin annonsfunktion.

                            Att lägga ned ciklid.orgs annonsfunktion tror jag inte gynnar NCS egentligen.
                            Det är väl egentligen inget problem att alla länkar till samma annonssida? Sedan får man ju dela på ansvar och intäkter från denna sida på ett i förhand uppgjort vis.

                            Jag förstår inte vad man förlorar på att lägga ner NCS annonsfunktion om man kan ersätta den med något bättre? Är inte det revrtänkande?

                            mvh

                            olof
                            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • olof
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1823

                              #15
                              Ursprungligen postat av Micke
                              Det är en ganska enkel sak att fläta ihop rss-flödena för annonserna och presentera dem tillsammans. Då visas de översiktligt och är länkade till respektive site.
                              Jag hade tidigare en idé om att skapa en "akvaristportal" för att knyta samman svenska akvariesidor, men inser att inte tid och intresse räcker till.
                              Bra ideer från någon som till skillnad från mig har kunskaperna för att kunna realisera dem. Jag har dock stor respekt för att du väljer att göra något annat istället.

                              mvh

                              olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...