Vattenbyte och vattentemp - hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Vattenbyte och vattentemp - hur gör ni?

    Undrar hur ni gör när ni byter vatten i era kar?
    Hitills har jag använt en 90-liters vattentunna som jag fyllt upp med kallvatten, hällt i vattenberedningsmedel och sedan med hjälp av doppvärmare och cirkulationspump höjt temperaturen till 25-26 grader. Sedan har jag tömt ut motsvarande mängd vatten med slang till badrummet och pumpat upp det nya fräscha vattnet. Detta har jag då upprepat 2-3 ggr varannan vecka = 30% varannan vecka.
    Nu har jag ett kar till och känner att det naturligtvis tar för lång tid. Kärnfrågan här är: Värmer ni upp vattnet eller fyller ni på med kallvatten?
    Sen är det ju alltid intressant att veta hur ni praktiskt går till väga. (Jag har för mig att det fanns en tråd om detta men kunde inte hitta den nu.)

    //Kaj
  • aejohansson
    Användare
    • maj 2011
    • 432

    #2
    Mäter temperatur ur kranen sen vattenslang direkt ner i akvarium, byter ca 30% i veckan.

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      Ursprungligen postat av aejohansson
      Mäter temperatur ur kranen sen vattenslang direkt ner i akvarium, byter ca 30% i veckan.
      Tar du varmvatten från kranen? Det har jag inte gjort med tanke på att varmvattnet frigör olika metaller etc (nu är jag kanske ute och cyklar men tror att det är metaller...) som jag inte vill ha i akvariet. Jag har fått lära mig att man alltid använder vatten från kallvattenkranen vid matlagning av just det skälet.

      //Kaj

      Kommentar

      • Ducce
        Användare
        • november 2009
        • 360

        #4
        Kör på med temprerat vatten från kranen, någon grad kallare än karet bara. Om du är orolig för förorerningar från vattenrör och varmvattenberedare så investera i ett kolfilter (tar även de mesta tillsarser som komunen tillsätter), finns på Hornbach mm. Finns en del intressanta trådar om detta på ciklider.se.

        /R

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Jag har satt in en duschtermostat och dragit rör från den till varje akvarium för påfyllning direkt i. Ibland vattenberedningsmedel men väldigt sällan och då direkt i akvariet.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Big_Sal
            Användare
            • maj 2010
            • 315

            #6
            Jag brukar köra kallvatten rakt ner i karet... tempen sjunker med max 2 grader... då byter jag allt mellan 30-50 % beroende på när senaste bytet skett... Iofs blir mitt kallvatten aldrig 100% iskallt...

            Som en parentes märkte jag under mitt sommarjobb som vattenprovtagare att kallvatten skiljer sig markant åt från användare till användare...
            Hade en skånsk kommun som kund där jag åkte runt och tog dricksvattenprover och i samma kommun, som fick sitt vatten från samma pumpstation, kunde kallvattnet ligga på allt mellan 10-20 grader efter 5 min spolning på högsta tryck... Oj vad långt det blev men kan vara intressant...

            Kommentar

            • Stomatol
              Användare
              • augusti 2008
              • 8

              #7
              Vanligt kallvatten, helt enkelt!

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Ursprungligen postat av Kajjjan
                Undrar hur ni gör när ni byter vatten i era kar?
                Hitills har jag använt en 90-liters vattentunna som jag fyllt upp med kallvatten, hällt i vattenberedningsmedel och sedan med hjälp av doppvärmare och cirkulationspump höjt temperaturen till 25-26 grader. Sedan har jag tömt ut motsvarande mängd vatten med slang till badrummet och pumpat upp det nya fräscha vattnet. Detta har jag då upprepat 2-3 ggr varannan vecka = 30% varannan vecka.
                Nu har jag ett kar till och känner att det naturligtvis tar för lång tid. Kärnfrågan här är: Värmer ni upp vattnet eller fyller ni på med kallvatten?
                Sen är det ju alltid intressant att veta hur ni praktiskt går till väga. (Jag har för mig att det fanns en tråd om detta men kunde inte hitta den nu.)

                //Kaj
                Byter mellan 30 och 80% i mina burkar beroende på belastning. 1-2 ggr/vecka.

                Fyller upp med tempererat vatten, oftast något svalare än det är i akvariet bara för att det inte ska bli tomt i varmvattenberedaren.

                Vattenberedaren är en kopparmantlat historia från 70-talet.

                Vattenberedningsmedel vet jag inte vad det är mer än att jag läst om det här.

                Har du någon form av klor i ditt vatten?
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #9
                  Ok! Tack alla för snabba svar så här på kvällskvisten!
                  Slutsatsen jag drar är att jag är för pjåskig med vattnets temperatur. Ska prova och dra i kallvatten direkt i morgon. Vattenberedningsmedlet är inget problem för min del. Jag har fått det tipset av lokala experter (bl a Patrik på Hornbach som verkar veta vad han snackar om) och ser inget problem med att använda det. Skulle det vara tillfälligt slut här hemma så har jag kört utan.

                  //Kaj

                  Kommentar

                  • aejohansson
                    Användare
                    • maj 2011
                    • 432

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kajjjan
                    Tar du varmvatten från kranen? Det har jag inte gjort med tanke på att varmvattnet frigör olika metaller etc (nu är jag kanske ute och cyklar men tror att det är metaller...) som jag inte vill ha i akvariet. Jag har fått lära mig att man alltid använder vatten från kallvattenkranen vid matlagning av just det skälet.

                    //Kaj
                    Enda gången jag använt vattenberedning var när jag tog igång det nya karet och hade 80-90% nytt vatten.

                    När jag fyller ner i karet kör jag tempererat omkring 25-26 grader medan när jag fyller upp sumpen pga. dunstning så blir det bara kallvatten.

                    Kommentar

                    • Norrland
                      Användare
                      • december 2009
                      • 557

                      #11
                      Har lyckats acklimatisera mina Tropheus Ikola till halv dåligt vatten. Så nu byter jag vatten var en gang i månaden. Kallt från kran och sedan lite salt och NovAqua+ Plus Instant Conditioner. Leker precis lika mycket som forut. Och ar mycket pigga pa mat. Plaskar varje gang jag gar forbi.
                      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                      Kommentar

                      • Bjorn
                        Användare
                        • oktober 2009
                        • 939

                        #12
                        Kör med tempererat (lite kallare änn befintligt i karen) via duschmunstycke (för luftning). Blandar salt, bikarbonat & happy-life som jag häller i succesivt under påfyllningen. Byter 40-50% av vattnet i karen. Bor i lägenhet i hus byggd 91 med centralvarmvatten. Använder aldrig varmvatten i matlagning etc!
                        Newbie December 2009
                        Malawi: 450 liter
                        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                        Järfälla/Stockholm

                        Kommentar

                        • Norrland
                          Användare
                          • december 2009
                          • 557

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bjorn
                          Kör med tempererat (lite kallare änn befintligt i karen) via duschmunstycke (för luftning). Blandar salt, bikarbonat & happy-life som jag häller i succesivt under påfyllningen. Byter 40-50% av vattnet i karen. Bor i lägenhet i hus byggd 91 med centralvarmvatten. Använder aldrig varmvatten i matlagning etc!
                          Körde liknande förut. Men senaste året har jag trappat ner och fiskarna ar piggare under dom nya omständigheterna.Tvättar filtret lite oftare men inte sa noga. Min nya approach ar minimalt ingripande for att reducera stress. Det fungerar utmarkt med mina troffar. Det fungerar bättre tycker jag sjalv.

                          Obs! Reckomenderar inget till andra troffe agare. Var försiktig med råd o rön angående troffar.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                          Kommentar

                          • SuperAquaMan
                            Användare
                            • september 2010
                            • 56

                            #14
                            Jag byter ca 80% av vattnet varannan dag till mina diskusar och då kör jag med ca 28 gradigt vatten från kranen och med ett stort duschmunstycke som är till vattenkannor på min grova slang. Kör aldrig med några beredningsmedel om inte fisken har gått i ett väldigt inkört akvarium och ska till ett nytt.

                            I mitt 1100L jordätarkar kör jag samma fast 50% vattenbyte och 25 gradigt vatten.

                            Jag tror det här med att man ska byta med kallvatten är för dom som har nya vattenledningar eller nya varmvattenberedare som har helt nytt koppar i sig och som inte har hunnit ärga på insidan ännu.

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #15
                              Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                              Jag byter ca 80% av vattnet varannan dag till mina diskusar och då kör jag med ca 28 gradigt vatten från kranen och med ett stort duschmunstycke som är till vattenkannor på min grova slang. Kör aldrig med några beredningsmedel om inte fisken har gått i ett väldigt inkört akvarium och ska till ett nytt.
                              80% varannan dag!!! Wow! Då gäller det verkligen att ha en smart setup för att kunna göra det så smidigt som möjligt.
                              I morgon köper jag koppling till kranen i badrummet för att kunna köra vattnet direkt i karet. Det kommer att underlätta vattenbytena. Men jag kommer aldrig att byta 80% i veckan, såna ambitioner har jag inte och om det var ett måste skulle jag inte vara akvarist. Men jag förstår att dina discusar njuter och mår gott i det ständigt friska vattnet. Mina får dock nöja sig med uppskattningsvis 30% varannan vecka - det är väl ungefär så lång mina ambitioner sträcker sig. Om fiskarna klagar får de vända sig till hyresgästföreningen...

                              Hursomhelst så var det bra jag ställde frågan så jag fick veta hur ni andra gör och att de flesta faktiskt kör tempererat vatten direkt i karet och inte den omständiga väg som jag hittills tagit via uppvärmning av iskallt vatten i tunna.

                              //Kaj

                              Kommentar

                              Arbetssätt...