Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    Vargjakt!

    Tycker det är sorgligt att våra politiker tillåter jakt på varg. Det finns inte ett enda vettigt argument som ger stöd åt vargjakt. Det handlar bara om att skaffa sig jakttrofeér och inget annat. Vår regering bedriver en rovdjurspolitik som helt saknar förankring verkligheten.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Ursprungligen postat av Lundensis
    Tycker det är sorgligt att våra politiker tillåter jakt på varg. Det finns inte ett enda vettigt argument som ger stöd åt vargjakt. Det handlar bara om att skaffa sig jakttrofeér och inget annat. Vår regering bedriver en rovdjurspolitik som helt saknar förankring verkligheten.
    Instämmer absolut!

    Det här är inget annat än idioti och jag är rent ut sagt förbannad på hur jägarna agerar. Det har skjutits hejvilt utan koll på hur många som skjutits och jag tror att siffrorna är högre än det som redovisas. Jag förstår att jägarna gnuggade sina händer när det vankades jakt. Jag ogillar jakt på det sätt som t ex vargjakten nu utförs men även andra jakter som älgjakt osv...ser inte alls tjusningen med att ligga gömd som en krypskytt och skicka iväg ett skott mot ett intet ont anande djur som söker föda för att sedan ställa sig upp och slå sig för bröstet av att ha fällt ett försvarslöst djur. Nej...jag ogillar det starkt.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Tycker att det är för j-vligt rent ut sagt!
      Dock inte säker på att det enbart handlar om trofeer...Troligen ochså en stor portion girighet, dvs man vill inte ha konkurrens om övriga bytesdjur samt en slags rädsla för att inte ha total kontroll! Rädslan tycks mest grunda sig i okunnighet...Mycket sorgligt!

      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Snacka om att regeringen har fegat ur gentemot jägarlobbyn. Finns ingen logik i vargjakten, bara okunnighet. Håller med om att konkurrensen om det jaktbara viltet spelar roll. Helt ofattbart.

        Kommentar

        • msb
          Användare
          • september 2009
          • 314

          #5
          Ursprungligen postat av Lundensis
          Tycker det är sorgligt att våra politiker tillåter jakt på varg. Det finns inte ett enda vettigt argument som ger stöd åt vargjakt. Det handlar bara om att skaffa sig jakttrofeér och inget annat. Vår regering bedriver en rovdjurspolitik som helt saknar förankring verkligheten.
          instämmer helt och hållet, förjä...gt
          Tropheus

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ursprungligen postat av Lundensis
            Snacka om att regeringen har fegat ur gentemot jägarlobbyn. Finns ingen logik i vargjakten, bara okunnighet. Håller med om att konkurrensen om det jaktbara viltet spelar roll. Helt ofattbart.
            Aja..de borgerliga är ju inte helt främmande från nöjesjakt och har väl aldrig varit det.

            Kommentar

            • wenger
              Användare
              • februari 2003
              • 233

              #7
              Håller helt med är ohygglig skandal denna slakt

              Kommentar

              • Decimus
                Användare
                • juni 2006
                • 961

                #8
                ja, jag kan inte förstå i min vildaste fantasi varför man inför "skyddsjakt" på en art som består av så lite som 230 st..( innan jakten...) SPECIELLT då våran vargstam fortfarande lider av inavelssviter samt att invandringen av ny varg av någon "underlig" anledning inte kommer mycket längre än nordligaste sverige....

                Dagens vargstam är inte stor nog för någon form av jakt, det behöver man inte vara geni för att förstå.

                Såg själv min första vilda varg i sverige bara en månad sen ( här strax utan för göteborg..!!), men jag misstänker att det är den enda jag kommer få se på mycket länge.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  Vi har råd att ha Vargar
                  tror att vi får fler turister om vi har lite vilt i Naturen
                  Det är konstigt att det finns Varghatare då det betalas massvis med pengar för ev skador dom ställer till med (ofta tvivelaktiga om det är vargar men alltid för pengar)
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.
                    Det mest sorgliga är ju hur jakten bedrivs.ta han som behövde 5 skott för att fälla en varg,sen enligt vad nyheterna säger så springer det skadeskjutna vargar i skogen,sorgligt.
                    Sen det att vad jag förstår gäller ej inga regler utan dom får ha motorfordon i jakten,helt sanslöst.
                    mvh Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #11
                      Ursprungligen postat av Malawe
                      Aja..de borgerliga är ju inte helt främmande från nöjesjakt och har väl aldrig varit det.
                      Det stämmer säkert.

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        håller fullständigt med, vidrigt handlande
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Koi-fantast
                          Användare
                          • november 2007
                          • 555

                          #13
                          Jag håller med om att det är mycket sorgligt! På det här sättet tappar vi argument för att bevara en hållbar rovdjursart på andra ställen i världen.

                          Jag har för mig att det var runt ett år sedan som jag läste rubriker om att vargar hade anfallit boskap och skadat många av dem. Jag upplevde det som att det blev ganska stort motstånd mot varg och vilt som kom fram i bruset så jag kan tänka mig att nuvarande regering inte ansåg sig ha råd med detta för att ev bli omvalda. Detta är politik när det fungerar som sämst. Syniskt kan man väl säga att så länge ryssarna har varg så kan det alltid introduceras här, men det känns fel.

                          Vill vi bevara en art som varg så gäller det att vara ytterst noggrann i valet av avelsmaterial. Att skjuta ner dem hej vilt är under all kritik. Jag såg ett programm på tv där de kastrerade paret alfa hanar och honor och detta gjorde att flocken höll sitt revir och att det inte blev fler avkomma på den ytan. På detta sättet kontrollerade man antalet rovdjur. Att fånga vargar så att de kan gentestas först innan ev avlivning är också ett bra alternativ istället för detta.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            En moderat politiker som vågar säga ifrån:
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • tricoti
                              Användare
                              • juni 2009
                              • 249

                              #15
                              Ja 10-12 tusen jägare har lov att skjuta 27 vargar.Och hur många av dessa som inte uppfattat att kvoten är fylld,det får vi kanske veta framöver.Men Naturskyddsföreningen har anmält staten sverige till EU.vad nu det innebär.Men att skjuta av så många djur,det är lika dumt som att ta bort 10 troffar ur en grupp på 15 och tro att man har en bra uppsättning gener för att försörja hela sverige med troffar i flera år..ja,vilken annan liknelse ska man ta till här på ciklid.se??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...