Bygga egenbakgrund filterlösning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Bygga egenbakgrund filterlösning?

    Har blivit grymt inspererad av Per A ´s bygge och skall försöka mig på detta.

    Har lite funderingar över hur man kan lösa filtren, var i akvarieaffären idag och diskuterade olika filter lösningar och jag fastande för slimeline lösningen med en täckande del ca 20 cm ut från bakgrunden av akvariet med en pump som drar vattnet genom ett stort skumfilter.

    Det Borde väll gå att göra någon liknande lösning även med en egen gjord bakgrund?!

    Så som han gjorde sin filterkammare fast man gör en öppning för skumfilter biten?!

    Eller måste hela filter biten stå helt fritt??

    Tack för svar

    Fredd och Josephine
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    #2
    ni skulle väl köa slimline? Använd en av de bitarna och se till att den är 20 cm bred, silikonera den mot sidorutan o sen stoppa ner filtermatta mellan den o bakrutan. SÅ ha jag nu o de funkar bra, jag silikonerade först fast en glasbit som ja beskrev o sen slimlinen på den... men de funkar no utan glas tror ja
    540 mbuna + 54L yngel

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av slarvid
      ni skulle väl köa slimline? Använd en av de bitarna och se till att den är 20 cm bred, silikonera den mot sidorutan o sen stoppa ner filtermatta mellan den o bakrutan. SÅ ha jag nu o de funkar bra, jag silikonerade först fast en glasbit som ja beskrev o sen slimlinen på den... men de funkar no utan glas tror ja
      Jo de var precis den lösningen jag menade fast om man kan göra detta med en egen gjord bakgrund i frigolit...

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #4
        Att använda filterfack eller ha filtret fristående skall inte ha någon större betydelse vad jag förstått. Det är ingen skillnad ifall du använder slimline eller gör en egen bakgrund som Per.

        Det är ju betydligt mer meck att göra en egen bakgrund, men det blir också mycket mer levande än slimline som kan se lite kantigt och platt ut, att det blir billigare med egenbyggt är ju ingen nackdel.

        Själv är jag också sugen på att göra som Per A med grovbetong... är lite nyfiken på hans nya bygge (när det blir av) där han tänkt göra moduler istället... Skulle jag köpa så skulle jag nog vilja göra en kombination av slimline och moduler eller bara moduler.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Ursprungligen postat av Peter_A_F
          Att använda filterfack eller ha filtret fristående skall inte ha någon större betydelse vad jag förstått. Det är ingen skillnad ifall du använder slimline eller gör en egen bakgrund som Per.

          Det är ju betydligt mer meck att göra en egen bakgrund, men det blir också mycket mer levande än slimline som kan se lite kantigt och platt ut, att det blir billigare med egenbyggt är ju ingen nackdel.

          Själv är jag också sugen på att göra som Per A med grovbetong... är lite nyfiken på hans nya bygge (när det blir av) där han tänkt göra moduler istället... Skulle jag köpa så skulle jag nog vilja göra en kombination av slimline och moduler eller bara moduler.

          Det var allt jag behövde höra... sitter och skissar på en ritning i huvudet nu, imorgon bär det nog av till Hornbach eller liknande för införskaffning av material.

          Kom igen nu Peter ge dig in i leken du med så bygger vi samtidigt! Kan ju vara givande med lite konkurans också! Så måste man göra bra ifrån sig hehe.

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #6
            Ursprungligen postat av JosephineFredrik
            Det var allt jag behövde höra... sitter och skissar på en ritning i huvudet nu, imorgon bär det nog av till Hornbach eller liknande för införskaffning av material.

            Kom igen nu Peter ge dig in i leken du med så bygger vi samtidigt! Kan ju vara givande med lite konkurans också! Så måste man göra bra ifrån sig hehe.
            Det skulle vara kul, men jag har tyvärr ingen plats eller tid för ett sådant projekt just nu... har dock en liten fundering att bygga en minibakgrund till yngelakvariet. Kan vara kul att öva på ett litet 44 liters... men det är min systers så jag måste få ok från henne först.

            Jag har faktiskt en skiva jackofom löst just nu som låg i botten på akvariet... men när jag möblera om för någon dag sedan så lyfte jag en sten för mycket och skivan lämnade botten och flöt upp...

            Skall du bygga så får du allt bli medlem så att du kan posta bilder... kul att följa samtidigt som du kan få konstuktiv kritik och tips på bygget!
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #7
              Köp inte frigolit utan jackofom vilket är samma som golvfrigolit och är hårdare pressat så det smular inte lika mycket. Det är självklart dyrare men mycket mer stabilt att arbeta med... jag hade figolit i botten av mitt gamla akvarie och det flöt runt små frigolitbollar jämt... det tog liksom aldrig slut.
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Ursprungligen postat av Peter_A_F
                Det skulle vara kul, men jag har tyvärr ingen plats eller tid för ett sådant projekt just nu... har dock en liten fundering att bygga en minibakgrund till yngelakvariet. Kan vara kul att öva på ett litet 44 liters... men det är min systers så jag måste få ok från henne först.

                Jag har faktiskt en skiva jackofom löst just nu som låg i botten på akvariet... men när jag möblera om för någon dag sedan så lyfte jag en sten för mycket och skivan lämnade botten och flöt upp...

                Skall du bygga så får du allt bli medlem så att du kan posta bilder... kul att följa samtidigt som du kan få konstuktiv kritik och tips på bygget!
                Jo men fråga henne med ens då, kan ju vara grym övning för dig att göra ett litet först, känns som man ger sig in i lite väll djup skog när man ska ge sig på ett 720 egentligen...

                Men det skall nog gå fint!

                Måste klura lite på filterfållorna dock... bakgrunden längs med bakrutan på akvariet får ju inte sticka ut för mycket så att dom "blockerar" filter insugen men de kanske itne göra så mycket om dom blockerar lite? vad jag förstod av mannen på ciklidhobby så skall filterfållan vara 10 cm ifrån bakrutan, om nu frigoliten skulle blockera lite av filterskummmattan skulle de innebära någon störra risk eller fara för att filtret inte fungerar som de bör?

                Sen får man ju använda sig av "de främre" delarna och göra klippformationer som döljer de hela så bra som möjligt.

                Vad tycker du om tanken om att ha mindre sällskaps fiskar istället för större ciklider i en sån här stor tank?

                Kommentar

                • ljung
                  Användare
                  • januari 2009
                  • 42

                  #9
                  Skall du bygga i frigolit kan du ju bygga in filtrerna på samma gång.

                  Författaren av denna artikel har gröpt ur mot båda hörnen och sen borrat insug/utblås till dem. Kräver ju dock att man satsar på en rätt djup bakgrund. Men det tycker jag blir snyggare än att se en tjock filtermatta när man kollar från sidan.
                  Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #10
                    Ursprungligen postat av ljung
                    Skall du bygga i frigolit kan du ju bygga in filtrerna på samma gång.

                    Författaren av denna artikel har gröpt ur mot båda hörnen och sen borrat insug/utblås till dem. Kräver ju dock att man satsar på en rätt djup bakgrund. Men det tycker jag blir snyggare än att se en tjock filtermatta när man kollar från sidan.

                    Jo de blir ju givetvis snyggare, men hur funkar ett sådant insug då? Hur får jag vattnet att gå igenom en hel filtermatta?

                    Och får jag ut samma filtereffekt på det sättet?

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 809

                      #11
                      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                      Vad tycker du om tanken om att ha mindre sällskaps fiskar istället för större ciklider i en sån här stor tank?
                      Jag har bara haft Malawi ciklider och tycker de är riktigt sköna att se på och har mycket personlighet. Men fiskar som jag är lite nyfiken på är Tanganika ciklider som verkar ha ett riktigt skönt beteende och coola former. Det finns ganska små arter av dessa så det borde gå att ha ganska många små rackare i ett 720...

                      Hur som helst så gillar jag ciklider bara för att de har mycket personlighet och är underhållande att titta på. Tetra eller svärdbärare känns helt enkelt betydligt mindre personliga... men det lär säkert finnas åtskilliga av icke ciklider som är spännande att hålla i akvarie...

                      Sedan är det kapitlet med växter... som man slipper bry sig lika mycket om i Malawi/Tanganika men sedan finns ju Amerikanska ciklider som oftast brukar gå tillsammans med andra fiskar och massa växter och rötter... men det kan jag inget alls om!

                      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                      Måste klura lite på filterfållorna dock... bakgrunden längs med bakrutan på akvariet får ju inte sticka ut för mycket så att dom "blockerar" filter insugen men de kanske itne göra så mycket om dom blockerar lite? vad jag förstod av mannen på ciklidhobby så skall filterfållan vara 10 cm ifrån bakrutan, om nu frigoliten skulle blockera lite av filterskummmattan skulle de innebära någon störra risk eller fara för att filtret inte fungerar som de bör?
                      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                      Jo de blir ju givetvis snyggare, men hur funkar ett sådant insug då? Hur får jag vattnet att gå igenom en hel filtermatta?

                      Och får jag ut samma filtereffekt på det sättet?
                      Väljer du svart filtermatta så bör det räcka med 5-10 cm överhäng för att du inte skall kunna se filtermattan... eller störas av den.

                      Väljer du att ha insug så bör det fungera ifall du har ett mellanrum efter insugen och mattan så att vattnet kan passera igenom hela frontytan av mattan.
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Ursprungligen postat av Peter_A_F
                        Jag har bara haft Malawi ciklider och tycker de är riktigt sköna att se på och har mycket personlighet. Men fiskar som jag är lite nyfiken på är Tanganika ciklider som verkar ha ett riktigt skönt beteende och coola former. Det finns ganska små arter av dessa så det borde gå att ha ganska många små rackare i ett 720...

                        Hur som helst så gillar jag ciklider bara för att de har mycket personlighet och är underhållande att titta på. Tetra eller svärdbärare känns helt enkelt betydligt mindre personliga... men det lär säkert finnas åtskilliga av icke ciklider som är spännande att hålla i akvarie...

                        Sedan är det kapitlet med växter... som man slipper bry sig lika mycket om i Malawi/Tanganika men sedan finns ju Amerikanska ciklider som oftast brukar gå tillsammans med andra fiskar och massa växter och rötter... men det kan jag inget alls om!

                        Jo jag har ju förstått att dom har en hel del mer personlighet än "enklare" fiskar, men jag tror i första hand vi är intresserade av ett "snyggt" akvarium än hur själva fiskarna är eller beter sig. Kollade in de amerikanska cikliderna där fanns ju som du sa en hel del roligt.

                        Inget fel i att ha stort intresse i själva fisken men är nog mer ute efter ett möbelakvarie. Fast vem vet intresset kanske med tiden.

                        Många icke ciklider blir ju faktiskt ganska stora så småningom dom också vilket bör minimera risken för uppätning såvida man inte hushåller med dom största cikliderna?

                        Växter och rötter vill jag ha så malawi går ju bort för mig... fast väldigt rent inredda malawi kar är ju vackert det med iof. Får väll bli fler kar helt enkelt








                        Ursprungligen postat av Peter_A_F
                        Väljer du svart filtermatta så bör det räcka med 5-10 cm överhäng för att du inte skall kunna se filtermattan... eller störas av den.

                        Väljer du att ha insug så bör det fungera ifall du har ett mellanrum efter insugen och mattan så att vattnet kan passera igenom hela frontytan av mattan.

                        Ja ok... Tror ju som sagt var att det hade varit snyggast med "inbyggda" filterkammare, hur många insugshål tror du man behöver borra isåfall, bör man göra ett par riktigt långa insugshål från mitten av akvariet också? eller räcker de om man har utblåset från pumparna riktat imot varandra från varsin enda av akvariet för att få tillräckligt med rörelse i vattnet så att allt når fram till insugshålen och går igenom filtren...

                        Kommentar

                        • ljung
                          Användare
                          • januari 2009
                          • 42

                          #13
                          för att vattnet skall passera hela filtret när du bara använder en sådan "filtermattavägg" tror jag man behöver bygga ett vattenstop at glas för pumpen ligger ju oftast på botten och suger in vatten och trycket är ju mycket högre där nere så mer vatten kommer passera in där igenom.

                          Med vattenstop:
                          | ..... <-- |
                          | ...... | M |
                          | ...... | A |
                          | ...... | T |
                          | ...... | T |
                          |Pump | A ... <--
                          ---------------


                          Utan vattenstop:
                          | .......
                          | ........ M
                          | ........ A
                          | ........ T
                          | ........ T . <-
                          |Pump . A . <--
                          ---------------

                          Detta är bara vad jag tror inget jag testat givitevis blir det väll lite inrinning från ytan med om det skulle uppsyå en nivåskillnad men det är nog inte mycket. Så i det fallet man bygger in i bakgrunden har man ju pumpen liggandes över filtermatterialet och vattnet måste då passera alla lager filter material. Hur stort hålet behöver vara får man testa sig fram till då men ligger vattenytan i filterhörnen ca 1-2cm under vattenytan i karet tror jag det blir bra.

                          //ljung
                          Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Ursprungligen postat av ljung
                            för att vattnet skall passera hela filtret när du bara använder en sådan "filtermattavägg" tror jag man behöver bygga ett vattenstop at glas för pumpen ligger ju oftast på botten och suger in vatten och trycket är ju mycket högre där nere så mer vatten kommer passera in där igenom.

                            Med vattenstop:
                            | ..... <-- |
                            | ...... | M |
                            | ...... | A |
                            | ...... | T |
                            | ...... | T |
                            |Pump | A ... <--
                            ---------------


                            Utan vattenstop:
                            | .......
                            | ........ M
                            | ........ A
                            | ........ T
                            | ........ T . <-
                            |Pump . A . <--
                            ---------------

                            Detta är bara vad jag tror inget jag testat givitevis blir det väll lite inrinning från ytan med om det skulle uppsyå en nivåskillnad men det är nog inte mycket. Så i det fallet man bygger in i bakgrunden har man ju pumpen liggandes över filtermatterialet och vattnet måste då passera alla lager filter material. Hur stort hålet behöver vara får man testa sig fram till då men ligger vattenytan i filterhörnen ca 1-2cm under vattenytan i karet tror jag det blir bra.

                            //ljung
                            Jo de kan nog stämma som du säger att de rinner över, såvida inte filtret täcker ända upp till ytan?!

                            Menar du att om man bygger in pumparna, så skall filtermaterialet lägges nerifrån och bygga uppåt och på detta placerar man pumparna? vad ska man ha för filter material då? Sånna klossar?? eller skära till madrass? Känns ju som man får mindre filter material med denna lösningen nu när jag tänker efter samt mindre plats för doppvärmare och liknande....

                            Kommentar

                            • ljung
                              Användare
                              • januari 2009
                              • 42

                              #15
                              Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                              Jo de kan nog stämma som du säger att de rinner över, såvida inte filtret täcker ända upp till ytan?!

                              Menar du att om man bygger in pumparna, så skall filtermaterialet lägges nerifrån och bygga uppåt och på detta placerar man pumparna? vad ska man ha för filter material då? Sånna klossar?? eller skära till madrass? Känns ju som man får mindre filter material med denna lösningen nu när jag tänker efter samt mindre plats för doppvärmare och liknande....
                              Jag menar inte att vattnet rinner över filtermattan utan att det tränger ignom den men att det nästan bara kommer tränga igenom längst ner (på grund av att trycker är så pss mycket högre där) så de översta 80% av mattan bara fyller funktionen att hindra fiskar från att simma in dit.

                              Sen beror det på hur man vill lägga upp det kan ju göra en lång kanal bakom hela bakgrunden så har du insug på ena sidan och pumpen samt utblås på andra sidan, då kan du fylla hela "kanalen" med typ 3x3cm filter kuber klippt av vanlig filtermatta (trär man dem på fiskelina går det lätt att dra upp alla om man behöver rengöra dem)

                              Men har sett många som använder sånt där överhäng med ex. slimline för att dölja den "öppna" filtermattan med en pump bakom så det fungerar ju bara det att jag personligen tycker det blir snyggare och effektivare om man bygger bort så mycket synlig teknik som möjligt samt använder hela filterkapaciteten.

                              //ljung
                              Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...